Je bedrijfsnaam beschermen met een merkregistratie: waarom is dat belangrijk? 

Je bedrijfsnaam registreren als juridisch merk is een must als je jouw onderscheidend vermogen veilig wil stellen. Met dat onderscheidend vermogen bedoelen we: het vermogen van jouw (potentiële) klant om jouw merk te onderscheiden van dat van een ander. Waarom het bewaken van die onderscheidenheid zo belangrijk is?

Als ondernemer verdien je het om origineel te zijn én te kunnen blijven

Met een merkregistratie leg je vast wat van jou is. En heb je dus óók het recht om op te treden tegen inbreukmakers, mocht dat nodig zijn. Een merkregistratie heeft ook een preventieve werking: er gaat een waarschuwend signaal van uit naar potentiële copycats.

Je stelt er jouw succes mee veilig

Als jouw merk zich niet voldoende onderscheidt van andere merken, loop je het risico op verwarring. Je klanten denken dan een product of dienst bij jou af te nemen, terwijl het om een ander merk gaat. Andere merken kunnen dan meeliften op jouw goede bedrijfsnaam, je loopt er mogelijk sales door mis en je zou – zeker als de kwaliteit van de copycat minder is aan die van jou – zomaar last kunnen krijgen van negatieve reviews.

Jouw goede bedrijfsnaam is geld waard

Een geregistreerd merk vertegenwoordigt een bepaalde emotionele waarde, maar heeft óók een financiële waarde. Jouw goede bedrijfsnaam is dus geld waard! Zeker als je er al jarenlang met succes in geïnvesteerd hebt, kan dit bedrag flink oplopen. Zorg er dan ook voor dat je jouw bedrijfsnaam registratie ook juridisch goed regelt: met een merkregistratie. Je stelt er jouw merk en onderscheidend vermogen mee veilig. En kunt er jouw merkwaarde mee verzilveren.

Merk registratie bedrijfsnaam? Doe eerst een naamsonderzoek! 

Voordat je jouw bedrijfsnaam als merk laat registreren, is het slim om ons te laten checken of jouw bedrijfsnaam wel onderscheidend genoeg is om als merk vast te laten leggen én of de bedrijfsnaam niet al door iemand anders werd geregistreerd. Door op tijd zo’n naamsonderzoek uit te laten voeren, ook wel merkonderzoek of beschikbaarheidsonderzoek genoemd, weet je van tevoren of jouw merknaam al door andere partijen gedeponeerd (geregistreerd) is. Zo kun je de slagingskans van jouw merkaanvraag een stuk beter inschatten en voorkom je onnodige registratiekosten en merkconflicten. Bij Merk-Echt vinden we zo’n onderzoek dan ook dusdanig belangrijk, dat we het gratis (en natuurlijk vrijblijvend) voor je uitvoeren.

Bedrijfsnaam registreren

Vraag vrijblijvend een gratis naamsonderzoek aan

Benieuwd of jouw merknaam nog beschikbaar is en ook als merk geregistreerd kan worden? Vraag dan vrijblijvend een gratis naamsonderzoek aan bij Merk-Echt.

Vraag gratis onderzoek aan

Merk-Echt: jouw persoonlijke merkbewakers 

Merk-Echt kan het traject van naamsonderzoek tot merkregistratie voor je uit handen nemen. Merk-Echt staat bekend als het bureau met de meeste registraties én het hoogste percentage succesvolle registraties. Ons vertrouwen in de kwaliteit van onze service is dermate groot dat we je 100% registratiegarantie geven voor jouw merkaanvraag.

Hierna gaan we graag voor je aan de slag als jouw persoonlijke merkbewakers. Want om je merk goed te beschermen, zul je het ook moeten laten bewaken: alert zijn op inbreukmakers en bezwaar maken als dat nodig is. We trekken niet alleen aan de bel als iemand merkinbreuk probeert te maken – bijvoorbeeld door een soortgelijke naam of logo te registreren – maar geven je ook vrijblijvend advies over wat je in zo’n situatie het beste kunt doen. 

Deze zorgvuldige bewaking is cruciaal. De merkeninstantie doet doet geen check op oudere registraties: dit wordt aan ‘de markt’ overgelaten. Merk-Echt vindt deze bewaking dusdanig belangrijk dat we (in principe) voor iedere nieuwe merkaanvraag een jaar lang kosteloos de merkbewaking verzorgen.

Vertrouwd door ruim 10.000 ondernemers

Vraag gratis onderzoek aan