Bekijk onze pakketten

Tarieven 5

Benelux

+29 miljoen inwoners

Vooronderzoek

  • Advies registratiemogelijkheden
  • Gratis identiek naamsonderzoek
  • Optie uitgebreid naamsonderzoek
    €185

Merkaanvraag voor 10 jaar

  • Merkaanvraag full service
  • Registratiegarantie
  • Optie €150 per extra klasse

Merkbewaking

  • Gratis 1 jaar merkbewaking (t.w.v. € 148)
BX aanvragen
Tarieven 33

Europese Unie

+511 miljoen inwoners

Vooronderzoek

  • Advies registratiemogelijkheden
  • Gratis identiek naamsonderzoek
  • Optie uitgebreid naamsonderzoek
    €1.495

Merkaanvraag voor 10 jaar

  • Merkaanvraag full service
  • Registratiegarantie
  • Optie €250 per extra klasse

Merkbewaking

  • Gratis 1 jaar merkbewaking (t.w.v. € 265)
EU Aanvragen
Tarieven 32

Internationale Registratie

121 aangesloten landen

Vooronderzoek

  • Strategisch advies hoe en waar registreren
  • Naamsonderzoek v.a. €150/land geadviseerd, niet verplicht.

Internationale* merkaanvraag voor 10 jaar

  • Op basis van Benelux of EU merk
  • Merkaanvraag full service
  • Let op: er komen aanvullende kosten bij per land, vanaf €325

Merkbewaking

  • Gratis 1 jaar merkbewaking (t.w.v. € 357)
IR Aanvragen

EFTA

European Free Trade Association – deze landen vallen niet onder een EU merkregistratie maar hier kun je eenvoudig via een Internationale Registratie naar uitbreiden

Tarieven 9

IJsland

±350.000 inwoners

  • Merkaanvraag is in 1 klasse
  • Optioneel €100 / extra klasse
IS Aanvragen
Tarieven 10

Noorwegen

±5,5 miljoen inwoners

  • Merkaanvraag is in 1 tot 3 klassen
  • Optioneel €100 / extra klasse
NO Aanvragen
Tarieven 11

Zwitserland

±8,5 miljoen inwoners

  • Merkaanvraag in 1 tot 3 klassen
  • Optioneel €100 / extra klasse
CH Aanvragen

Tarieven per land

De meest gevraagde landen hebben wij hieronder voor je uitgewerkt waar je rechtstreeks een NATIONAAL merk kunt registreren (Dus zonder Internationaal Basismerk)

Tarieven 1

Verenigde Staten

±330 miljoen inwoners

Vooronderzoek

  • Advies registratiemogelijkheden
  • Optie identiek naamsonderzoek €200
  • Optie uitgebreid naamsonderzoek in VS registers € 940

Nationale merkaanvraag voor 10 jaar

  • Merkaanvraag full service verzorgd door ons kantoor in de VS
  • Optioneel €925 per extra klasse

Merkbewaking

  • Gratis 1 jaar merkbewaking (t.w.v. €365)
US Aanvragen
Tarieven

China

±1.380 miljoen inwoners

Vooronderzoek

  • Advies registratiemogelijkheden
  • Optie identiek naamsonderzoek €395
  • Optie uitgebreid naamsonderzoek in Chinese registers €460

Nationale merkaanvraag voor 10 jaar

  • Merkaanvraag full service verzorgd door onze agent in China
  • China werkt met 1 klasse per merk

Merkbewaking

  • Gratis 1 jaar merkbewaking (t.w.v. €365)
CN Aanvragen
Tarieven 2

Verenigd Koninkrijk

±65 miljoen inwoners

Vooronderzoek

  • Advies registratiemogelijkheden
  • Optie identiek naamsonderzoek in VK en EU registers €300
  • Optie uitgebreid naamsonderzoek in VK en EU registers €700

Nationale merkaanvraag voor 10 jaar

  • Merkaanvraag full service verzorgd door onze agent in VK
  • Optioneel €495 per extra klasse

Merkbewaking

  • Gratis 1 jaar merkbewaking (t.w.v. €250)
GB Aanvragen

Vraag offerte aan

We maken graag een offerte op maat.


Uitleg over de details

  • Wat is een naamsonderzoek?

    Een naamsonderzoek wordt ook wel een merk- of beschikbaarheidsonderzoek genoemd. Met dit onderzoek kun je erachter komen of jouw naam nog beschikbaar is of dat een ander hem al heeft aangevraagd. Er zijn verschillende soorten naamsonderzoeken.

    Bij een identiek merknaamsonderzoek wordt onderzocht of het merk wat aangevraagd wordt onderscheidend genoeg is. Er wordt in de merkenregisters gezocht of er identieke merknamen zijn, of merknamen die er erg op lijken. Dit onderzoek geeft een goede eerste indicatie of de merknaam beschikbaar is, maar is niet volledig. Bijvoorbeeld: een identiek merknaamsonderzoek naar de naam COCA-COLA zal de merknaam COCA COLA of COCACOLA wel vinden, maar de merknaam KOCA-KOLA niet.

    Bij een uitgebreid merknaamsonderzoek wordt er bovenop het identieke naamsonderzoek ook bekeken wat het risico is op bezwaar van oudere merken op de merknaam, of dat er een naam is die veel op de beoogde merknaam lijkt.

    Bij het volledige merknaamsonderzoek ontvang je een beschikbaarheidsrapportage met risico analyse. Dit onderzoek neem alle relevante factoren in acht, zoals waar de merknaam gebruikt wordt, voor welke producten, wat de toekomstplannen zijn etc. Er wordt gekeken naar welke risico’s je bereid bent te nemen wanneer het merk gelanceerd wordt.

    De tarieven voor de naamsonderzoeken kun je hier vinden.

  • Wat houdt de registratiegarantie in?

    Als je merkaanvraag voorlopig wordt geweigerd door de overheidsinstantie (BBIE of EUIPO) terwijl je vooraf niet door ons op de hoogte bent gebracht van het risico daarop, dan kun je aanspraak maken op onze registratiegarantie. Bekijk de opties van de garantie.

  • Wat is de classificatie van producten en diensten?

    De producten en/of diensten worden, conform een internationale afspraak, gerangschikt in 45 klassen (categorieën). Een nauwkeurige en volledige omschrijving van de producten en/of diensten die onder het merk vallen is één van de essentiële aspecten voor een goede beschermingsomvang van het merk. Lees meer over de classificatie van producten en diensten.

  • Hoe bescherm ik mijn merk wereldwijd?

    Het is niet mogelijk om met één registratie je merk wereldwijd te beschermen. Je zult in ieder land afzonderlijk je merk moeten registreren. Het is wel mogelijk om via een EU-merk jouw merk voor de gehele Europese Unie vast te leggen. Via een internationaal merk bij het WIPO kun je meer dan 100 verschillende landen kiezen waar je je merk kunt registreren. Voor de landen die niet bij het WIPO zijn aangesloten, kun je via nationale merkregistraties ook een merkregistratie in deze landen krijgen. Op deze manier kun je met verschillende registraties toch wereldwijd jouw merk beschermen. Houd er rekening mee dat de prijzen per land kunnen variëren van enkele honderden tot duizenden euro’s. Een wereldwijd geregistreerd merk is dus een investering van tonnen.

    Merk-Echt heeft een groot netwerk aan nationale merkagenten. Hierdoor kunnen wij je uitstekend adviseren met de keuze voor de landen waarin je jouw merk wil beschermen en de merkaanvraag uitvoeren. Bijkomend voordeel is dat je niet in ieder land zelf de procedure voor een merkaanvraag hoeft uit te zoeken, dat hebben wij al gedaan.

  • In welke landen kun je een merk registreren?

    In principe kun je in ieder land een merk aanvragen. Je kunt ervoor kiezen om in ieder land waar je je merk wil registreren een apart merk aan te vragen. Daarnaast zijn er verschillende manieren om in bepaalde regio’s in één keer een merk te registreren.

    Wanneer je in een (groot) deel van de Europese Unie actief bent is het altijd goedkoper om een EU-merk aan te vragen, waarbij je een merk krijgt voor de gehele Europese Unie. Via het WIPO kun je via een internationaal merk in 90 landen aanvragen waar jij je merk wil registreren.

  • Kan ik ook een merk krijgen voor alleen Nederland?

    Nee, dit is niet mogelijk. Wanneer je een merk registreert in Nederland, registreer je je merk voor de gehele Benelux. Je krijgt er dan meteen een merkregistratie voor België en Luxemburg bij.

  • Hoe verloopt de registratie van een merk?

    De merkaanvraagprocedure van een merk begint bij de aanvraag. Bij welke instantie deze moet worden ingediend is afhankelijk van de regio’s waarin het merk moet komen te gelden. Nadat het is ingediend en de kosten voor de merkeninstantie zijn betaald, wordt de aanvraagdatum vastgelegd. Als het merk uiteindelijk wordt ingeschreven is dit de datum waarop het merkenrecht ingaat. Daarna volgt de toetsing door de merkeninstantie aan de vereisten die er gelden in de betreffende regio of het land.

    Het antwoord op de inhoudelijke toetsing kan soms zijn dat de aanvraag wordt afgewezen. Dan wordt je merk niet geregistreerd, tevens ben je het geld voor de aanvraag dan kwijt. Vaker gebeurt het dat de overheid het met enkele details niet eens is en een verzoek tot aanpassing doet. Merk-Echt behandelt deze verzoeken zonder daar extra kosten voor in rekening te brengen. Tegen een beslissing van de overheid kun je in beroep gaan, waar wij je ook bij kunnen bijstaan.

    Is de inhoudelijke toetsing akkoord dan is de merkaanvraag op absolute gronden geaccepteerd. Gefeliciteerd! Dan wordt jouw merk vervolgens gepubliceerd, waarna de oppositietermijn ingaat. Nu wordt er op de zogenaamde relatieve gronden getoetst. Gedurende deze tijd kunnen andere merkhouders bezwaar indienen tegen jouw merkaanvraag, omdat het bijvoorbeeld verwarring kan veroorzaakt met hun merk. 

    Pas op! het merkenregister is uiteraard een openbaar register, de naam en adresgegevens van de merkhouder zijn dus openbaar. Een wederpartij die bezwaar maakt of laat maken door zijn gemachtigde stuurt dit bezwaar soms rechtstreeks naar jou toe i.p.v. naar ons, je gemachtigde. Zij hopen natuurlijk dat je direct reageert, liefst telefonisch, zodat ze je voor jou nadelige verklaringen kunnen ontlokken. Reageer hier dus niet rechtstreeks op maar verwijs ze door naar onze juristen.

    Wanneer deze oppositie wordt toegewezen, kan er gevraagd worden bepaalde klassen (deels) te schrappen uit je aanvraag, zodat je merk wel kan worden geregistreerd, maar voor minder producten en diensten dan eerst de bedoeling was. Jouw merk en het andere merk zitten dan niet meer in elkaars vaarwater zodat jullie naast elkaar kunnen blijven bestaan. Mocht dit niet mogelijk zijn, kan je merkaanvraag worden afgewezen en wordt je merk niet geregistreerd. Wordt de oppositie afgewezen dan heb jij gewonnen, het merk wordt dan geregistreerd.

  • Wat is merkbewaking?

    Merkbewaking is een service die wij aanbieden voor onze klanten. Met deze service houden wij voor je in de gaten of een ander een merk registreert in één van de officiële merkenregisters dat te veel overeenkomsten heeft met jouw merk. Het is van belang dat dit in de gaten gehouden wordt, doe je dit niet, dan kun je in het ergste geval de waarde van je merk (deels) verliezen.  Dit gaat als volgt in zijn werk: 

    1. Door middel van data-analyse sporen wij, uit de vele duizenden merken die dagelijks worden aangevraagd, gelijksoortige merkaanvragen op;
    2. Deze bewakingsberichten worden vervolgens door onze juristen beoordeeld of ze verwarrend kunnen zijn volgens de normen van de merkeninstanties. Er wordt dan niet alleen gekeken of veel letters overeenkomen, maar ook of de merken fonetisch gelijkend of begripsmatig overeenstemmend zijn. Het is ons vak om de uitspraken en jurisprudentie op dit gebied continu bij te houden zodat we goed kunnen inschatten waartegen je bezwaar kunt maken;
    3. Daarna wordt er goed gecontroleerd wie de oudste rechten heeft en alleen dan geven we een bewakingsbericht aan jou door. Dat doen wij alleen als wij vinden dat het van belang is dat je bezwaar maakt tegen de inschrijving van een conflicterend merk, wij kunnen dit na overleg met jou voor je doen.

    Doordat wij deze zorg voor jou uit handen nemen, zorg je ervoor dat je merk onderscheidend blijft zonder dat je hier zelf continue onderzoek naar hoeft te doen.

    Pas op! Er zijn veel aanbieders die ‘merkbewaking’ aanbieden en je iedere gevonden, enigszins gelijksoortige aanvraag doorsturen, waarbij ze je aanbieden om tegen uurtarief te onderzoeken of je juridisch zou kunnen optreden. Bij Merk-Echt is dit inbegrepen in het Merkbewakings-abonnement. We vallen je dus niet lastig met onnodig veel berichten.   

Merk registreren 11

Tarievenlijst voor merkaanvragen per land

De tarieven op deze pagina zijn een indicatie, je ontvangt altijd nog een vrijblijvende offerte met strategisch advies hoe je het beste jouw merk- en/of model-rechten in de landen en regio’s waar je produceert en waar je verkoopt kunt vastleggen.