• 25-08-2020
  • Nieuws
  • 3 minuten leestijd

Bij het kiezen van een goede merknaam komt meer kijken dan je misschien denkt. Want naast marketingtechnisch sterk, wil je óók dat jouw merknaam goed beschermd is tegen copycats en meelifters. Hiervoor is een merkregistratie een must. Maar jouw merknaam komt hier pas voor in aanmerking als hij juridisch helemaal klopt. We geven je graag wat tips voor het bedenken van een sterke merknaam:

Een juridisch sterke merknaam:

Is uniek

Onderzoek op tijd (!) of de merknaam die je op het oog hebt wel uniek is. Jouw merknaam mag niet lijken op al bestaande (eerder gedeponeerde) merknamen, omdat dit verwarrend kan zijn voor de (potentiële) klant. Hij/zij haalt de merken dan mogelijk door elkaar en denkt een product of dienst bij merk A af te nemen, terwijl het om merk B gaat. Het ene merk kan zo meeliften op het goede imago en de goodwill van het andere merk. Of last hebben van eventuele negatieve feedback en publiciteit rondom het andere merk. In beide gevallen natuurlijk een no-go!

Om verwarring met andere merken te voorkomen kun je een onderscheidend woord- of beeldelement toevoegen aan je merk. Hierdoor krijgt het totaalplaatje een origineler karakter en vergroot je de kans dat jouw aanvraag door de juridische toets komt. Onze juristen kunnen je hierin adviseren.

Zegt zo min mogelijk over wat je doet of aanbiedt

Grote kans dat je bij het bedenken van een merknaam in eerste instantie je marketing-bril op zet. Terecht ook, want marketing en zakelijk succes gaan hand-in-hand. Nu kiest een marketeer graag voor een merknaam met een duidelijke knipoog naar het product of de dienst. Dit zodat de doelgroep, bij het horen of zien van de merknaam, meteen snapt wat het merk te bieden heeft.

Juridisch gezien is dit een valkuil. Een merknaam die de aard, eigenschappen of kenmerken van een product te direct omschrijft, mag namelijk niet ingeschreven worden in het merkenregister. De merknaam is dan te beschrijvend, waardoor de doelgroep jouw producten en/of diensten niet goed kan onderscheiden van die van andere ondernemingen. Ga maar na: een Google zoekopdracht naar een merknaam als ‘De lekkerste bakker’ levert talloze resultaten op. Je doelgroep pikt jouw bedrijf hier niet meteen uit. Ook hier gaat het dus om het voorkomen van verwarring. 

Om dezelfde reden mag jouw merknaam ook niet aanprijzend zijn: geen waardeoordeel geven over de kwaliteit van de producten of diensten die je aanbiedt.

Fictief scoort

Gelukkig laat de praktijk zien dat fictieve merknamen behoorlijk goed ‘scoren’. Ga zelf maar na: bedrijven als Apple, Coolblue, Google en Amazon zijn de marktleiders van nu, terwijl deze merknamen niets zeggen over de daadwerkelijke producten of diensten. Uit onderzoek blijkt ook dat fictieve namen beter worden onthouden dan beschrijvende namen.

Is niet misleidend 

Jouw merknaam mag geen verkeerde indruk wekken over de herkomst of de kwaliteit van de producten en/of diensten die je aanbiedt. Verwerk je ‘fruit’ in jouw merknaam, maar bevatten jouw producten geen fruit? Of gebruik je het woord ‘bio’ terwijl jouw merk daar helemaal niets mee te maken heeft? Dan zal jouw merknaam als ‘misleidend’ bestempeld worden. Je (potentiële) klanten hebben dan een bepaalde verwachting van jouw merk, die je niet waar kunt maken. 

Is niet in strijd met de wet, de openbare orde of goede zeden

Wanneer is iets echt ‘not done’? Je kunt je vast voorstellen dat dit criterium sterk cultureel bepaald is. In de Benelux worden merknamen vrijwel nooit op deze grond geweigerd: je moet het hier wel erg bont maken wil jouw beoogde merk in strijd zijn met de openbare orde en goede zeden. Internationaal kijkt dit wat nauwer. Zo weigerde het EUIPO de registratie van het merk LA MAFIA (Spaanse restaurantketen), vanwege de associatie met en verheerlijking van de gelijknamige criminele organisatie. Ook het merk FUCKING FREEZING werd door het EUIPO geweigerd, omdat er een scheldwoord in voorkomt. 

Geen juridische ‘must’ maar wél slim om in je achterhoofd te houden bij het kiezen van een merknaam: denk ook aan de toekomst. Kijk bijvoorbeeld uit met te ‘hippe’ en dus vergankelijke termen. En kies voor een merknaam die niet te specifiek/ beperkt is, zodat je jouw aanbod nog uit kunt breiden. Je weet maar nooit wat er op je pad komt!

Is jouw merknaam juridisch sterk genoeg?

Benieuwd of jouw bedrijfsnaam als merk geregistreerd kan worden? Vraag dan vrijblijvend een gratis naamsonderzoek aan. Onze juristen beoordelen dan niet alleen of jouw merknaam voldoende onderscheidend vermogen heeft, maar onderzoeken ook of jouw merknaam nog vrij is.

Wanneer spreek je nu eigenlijk van ‘een merk’? En wat maakt zo’n merk dan sterk of juist zwak? Dat leggen we graag wat beter aan je uit in onze blog Een sterk merk, wat is dat eigenlijk?’