Je bedrijfsnaam checken bespaart een hoop gedoe

Je bedrijfsnaam checken – en dan het liefst in een zo vroeg mogelijk stadium – bespaart je een hoop gedoe. Zeker als je al heel wat tijd, geld en energie in jouw merk hebt gestoken, wil je voorkomen dat je – bij het indienen van je merkaanvraag – op bezwaar stuit. Als dit bezwaar gegrond wordt verklaard, mag je het merk namelijk niet gebruiken. En moet je ineens een hoop extra kosten gaan maken: een nieuw merk laten ontwikkelen, je bedrijfsnaam aanpassen en bijvoorbeeld ook je marketing-campagne aanpassen.  

Timing is alles

Kersverse ondernemers wegen vaak – en dat is begrijpelijk – elke investering af. Twijfel je of je jouw merk nu al vast moet leggen? Bedenk je altijd dat een ander je zomaar voor kan zijn. En dat kan jouw plannen behoorlijk dwarsbomen! Sommige ondernemers besluiten, in de hoop moeilijkheden te voorkomen, hun merknaam niet vast te leggen. Maar óók dan loop je het risico dat de andere partij jou mag sommeren je naam te veranderen, op grond van zijn geregistreerde merk. Door professionele, juridische achtervang te regelen voor jouw merk, kun je bijtijds korte metten maken met kopieer- en meeliftgedrag. De gedane investering verdien je hier uiteindelijk ruim mee terug.

Zorg er dus voor dat je die bedrijfsnaam check goed en op tijd uitvoert. Checken of bedrijfsnaam al bestaat op Google levert je misschien een eerste indruk op, maar geeft absoluut geen compleet antwoord. Professioneel merkonderzoek wél!

Bedrijfsnaam checken

Zekerheid met gratis merkonderzoek

Wij vinden zo’n onderzoek dermate belangrijk, dat wij altijd voor iedere Benelux en EU merkaanvraag een identiek naamsonderzoek doen: dit bedrijfsnaam checken is inbegrepen in onze vaste prijs voor een merkregistratie. Jaarlijks registreren wij ruim 1000 nieuwe merken!

Vraag nu je gratis naamsonderzoek aan

Risicoanalyse met juridisch advies

Onze juristen beoordelen bij het bedrijfsnaam checken niet alleen of jouw merknaam voldoende onderscheidend vermogen heeft, maar onderzoeken ook of jouw merknaam nog vrij is. Je ontvangt hierna – natuurlijk geheel vrijblijvend – een risicoanalyse met juridisch advies én een offerte. Zo krijg je meteen antwoord op de vraag of jouw bedrijfs- of productnaam (nog) als merk kan worden geregistreerd en wat, als je daarvoor zou kiezen, de kosten hiervoor zouden zijn.

Een sterke bedrijfsnaam kiezen 

Het is slim op al op voorhand rekening te houden met de juridische eisen aan een bedrijfsnaam. Want naast nog wel beschikbaar moet je bedrijfsnaam ook voldoende onderscheidend zijn. Hierbij geldt: hoe groter het onderscheidend vermogen van je bedrijfsnaam is, des te sterker het merk is. 

Met dit ‘onderscheidend vermogen’ wordt bedoeld dat de consument de producten en/of diensten van jouw merk goed moet kunnen onderscheiden van de producten en/of diensten van een ander merk. Lukt dat niet? Dan is dat verwarrend en kan dat allerlei nadelige gevolgen hebben. Het ene merk zou dan bijvoorbeeld onrechtmatig kunnen profiteren van de goodwill van het andere merk. Of juist last kunnen hebben van het negatieve imago van de ander.

Je bedrijfsnaam checken op onderscheidend vermogen

Wil je jouw bedrijfsnaam checken op het onderscheidend vermogen ervan? Houd deze 4 vuistregels dan bij de hand: 

Een juridisch sterke bedrijfsnaam:

Is uniek

Om verwarring te voorkomen is het slim jouw bedrijfsnaam – je merknaam – niet te laten lijken op al bestaande (eerder gedeponeerde) bedrijfsnamen.

Is niet beschrijvend 

De bedrijfsnaam mag zo min mogelijk vertellen over wat je doet of aanbiedt. Een bedrijfsnaam die de aard, eigenschappen of kenmerken van een product te direct omschrijft, mag namelijk niet ingeschreven worden in het merkenregister. 

Is niet misleidend

Jouw bedrijfsnaam mag geen verkeerde indruk wekken over de herkomst of de kwaliteit van de producten en/of diensten die je aanbiedt. 

Is niet in strijd met de wet, de openbare orde of goede zeden

Wanneer is iets echt ‘not done’? Je kunt je vast voorstellen dat dit criterium sterk cultureel bepaald is. In de Benelux worden merknamen vrijwel nooit op deze grond geweigerd: je moet het hier wel erg bont maken wil jouw beoogde merk in strijd zijn met de openbare orde en goede zeden. Internationaal kijkt dit wat nauwer.

Je onderscheidend vermogen vergroten

Om verwarring met andere merken te voorkomen, kun je een onderscheidend woord- of beeldelement toevoegen aan je merk. Je geeft het totaalplaatje zo een wat origineler en ‘eigener’ karakter waardoor je de kans dat jouw aanvraag door de juridische toets komt kunt vergroten. Onze juristen kunnen je hierin adviseren.

Vertrouwd door ruim 10.000 ondernemers

Vraag een gratis naamsonderzoek aan

Je ontvangt binnen één werkdag een vrijblijvende offerte met advies. Merk-Echt checkt of jouw merknaam geregistreerd kan worden.