Online merken-managementsysteem

Wanneer wij gemachtigde worden van de merkenportfolio zullen wij deze ‘screenen’. Hierbij bekijken we of de beschermingsomvang van de portfolio nog up-to-date is. Vervolgens checken wij dit jaarlijks via een zogenaamde ‘APK-keuring’.
Bovendien krijg je dan via ons ‘merken-managementsysteem’ Mijn Merk-Echt ® eenvoudig toegang tot de portfolio, zodat je de actuele gegevens altijd kunt raadplegen. De merkgegevens zijn door onze juridische specialisten zorgvuldig gecontroleerd. Als persoonlijke merkbewakers nemen we merkbescherming heel serieus. Alleen met een persoonlijk account kom je via een beveiligde verbinding in de portfolio.

Is je interesse gewekt? Neem dan contact met ons op via 076-5148403 of info@merkecht.nl. We maken het graag voor je in orde.

Merkbeheer

Gratis overstapservice naar Merk-Echt

Wanneer je al één of meerdere merk(en) hebt, heb je mogelijk reeds een gemachtigde of tussenpersoon. Bij sommige van deze partijen worden er maandelijkse of jaarlijkse kosten gerekend per merk. Bij Merk-Echt voeren wij dit merkbeheer kosteloos voor je uit. Wij regelen gratis de overstap van je huidige gemachtigde naar Merk-Echt.

Wij zijn gespecialiseerd in het centraliseren van merken tot één overzichtelijk portfolio. Dit is efficiënt want je hebt zo maar één aanspreekpunt en al je merken worden op een professionele en consistente manier online beheerd. Dit is zeer nuttig bij mogelijke conflicten. Deze overstap nemen we geheel voor je uit handen: wij zeggen je vorige machtiging voor je op, vragen alle dossiers op, nemen bestaande diensten zoals merkbewaking over en eventuele lopende merkconflicten zullen uiteraard ook door ons worden overgenomen.

Kortom, als merkgemachtigde kunnen wij voor je vervullen:

  • Termijnen bewaken
  • Vernieuwingen van merk- en modelregistraties
  • Regio- en classificatiecontrole
  • Merkbewaking (inclusief gratis juridisch advies)
  • Oppositie voeren tegen jonge(re) merkaanvragen die uw merkrechten aantasten
  • Begeleiden in juridische procedures
  • Het vastleggen van zakelijke afspraken met andere merkhouders
  • ‘APK-keuring’ van je merkportfolio
  • Centraliseren van merken en/of modellenportfolio
  • Merkenstrategie uitwerken en een jaarlijks merkenrecht budget opstellen
  • Fiscale en juridische advisering omtrent de merkhouder

Stel je vraag

Wij geven je advies over hoe je het beste je merken kunt beheren.

Voordelen online merkbeheer

Merk beheren

Overzichtelijk.

Alle gegevens van je merken op een plek. Simpel en duidelijk.

Merk beheren 1

Beveiligd.

Al je merken en gegevens achter slot en grendel. Wel zo veilig.

Merk beheren 3

Up-to-date.

Geen gedoe met verouderde overzichten of dossiermappen. Alle gegevens zijn up-to-date. Altijd.

Veelgestelde vragen over merk beheren

  • Een merk, en nu? Hoe houd je je merk up-to-date?

    Gefeliciteerd, je hebt een merk. Je kunt dit aan iedereen duidelijk maken door het ®-teken te gebruiken. De bescherming van een merk stopt niet bij de registratie ervan. Wanneer iemand anders jouw merk (of een merk dat hier sterk op lijkt) gebruikt en je hier niet tegenop treedt, kan het zijn dat je merkregistratie minder waard wordt. Het is daarom van belang dit goed in de gaten te houden, zeker omdat er iedere dag ruim 1000 merken worden aangevraagd.

    Daarnaast is het van belang dat je (in de EU) binnen 5 jaar nadat je het merk hebt geregistreerd, je het merk ook gebruikt. Doe je dit niet en een ander gebruikt jouw merk wel na die 5 jaar, kun je er niet meer tegen optreden. Het optreden tegen anderen die jouw merk of een merk dat er sterk op lijkt gebruiken, kunnen wij voor je uit handen nemen. Met merkbewaking sporen we merkaanvragen op die jouw merk kunnen schaden, en na jouw toestemming kunnen onze juristen hiertegen optreden.

  • Hoe zorg ik goed voor mijn merk?

    Je zorgt goed voor je merk door het daadwerkelijk te gebruiken. Wanneer je je geregistreerde merk namelijk niet binnen 5 jaar gebruikt, en een ander wil het na die periode gebruiken, zou je je registratie kunnen verliezen.
    Daarnaast moet je in de gaten houden of iemand anders jouw merk of een merk dat sterk op jouw merk lijkt, als merk probeert aan te vragen. Doe je dit niet, loop je het risico dat je de waarde van je merkregistratie verliest of verkleint.

    Met merkbewaking kunnen wij je hierbij helpen. Wij houden merkaanvragen in de gaten die jouw merk kunnen schaden en na overleg kunnen wij tegen hen optreden.
    Verder is het belangrijk dat je de regio en/of landen waar je je merk gebruikt overeenkomen met de regio en/of landen van de merkregistratie. Dus ga je exporteren naar, of importeren uit andere landen, check je merkportfolio.

    Controleer met name bij beeldmerken en woordbeeldmerken of het logo dat je gebruikt nog overeenkomt met je registratie. Bij een nieuwe huisstijl hoort vaak een nieuwe merkregistratie.
    Als laatste check of de producten en/of diensten die in je registraties staan kloppen met je huidige activiteiten: zijn deze niet veranderd of uitgebreid?

  • Waar/hoe kan je zien wie welke merknaam of logo heeft geregistreerd?

    Dit kan je zien door deze op te zoeken in de merkenregisters, deze zijn voor iedereen openbaar. Welk merkenregister je moet raadplegen is afhankelijk van de landen en/of regio’s waar het merk in is geregistreerd. Bedenk je dat in Nederland alle Benelux én alle EU merken geldig zijn.

    Voor merkregistraties die alleen in één land zijn gedaan zul je de nationale merkenregisters moeten raadplegen van dat land en de eventuele regionale registers zoals EU. Het merkenregister voor merken in de Benelux bij het BBIE kun je hier vinden. Voor EU-merkregistraties kun je de database van het EUIPO raadplegen. Voor merken met een meer internationaal karakter dan de EU alleen kun je de database van het WIPO raadplegen.

  • Wat zijn de rechten en plichten voor merkhouders?

    Het belangrijkste voor een merkhouder is dat hij het alleenrecht op het gebruik van zijn merk heeft voor de producten en diensten waarvoor het merk is ingeschreven.
    Daarnaast is het van belang dat een merkhouder zijn merk gebruikt: de gebruiksplicht. Wanneer je dit niet doet, vervalt na 5 jaar je merkregistratie wanneer een ander dit merk heeft aangevochten.

    Indien je gedurende 5 jaar een inbreukmakend merk naast jouw merk accepteert, dan verlies je het recht om nog op te treden. Dit kan dus ook in je voordeel werken als je zelf een merk hebt ingeschreven, na 5 jaar kan iemand niet alsnog bezwaar maken dat jij dat merk gebruikt.
    Verder moet je goed in de gaten houden dat wanneer je een beeldmerk of woordbeeldmerk geregistreerd hebt, je ook echt alleen dat merk gebruikt. Gebruik je een logo dat je in de loop der tijd hebt aangepast, dan loop je het risico dat jouw gewijzigde merk niet is beschermd. Houd dit daarom altijd goed in de gaten.

    Wanneer de merkrechten van de ene merkhouder overgaan op de andere merkhouder, moet je oppassen waar de merkrechten liggen. Wanneer onderneming B merkhouder is geworden van het merk van onderneming A, kan onderneming A niet meer optreden tegen eventuele merkinbreuken door anderen. Als je wilt dat beide bedrijven deze merkrechten hebben zou je beter voor een licentieovereenkomst kunnen kiezen.

  • Wat doet een merkenbureau?

    Een merkenbureau helpt je met je aanvraag. Zij dienen deze in bij de merkeninstantie. Daarnaast biedt ons bureau een merkbewakingsservice aan waarbij er gekeken wordt of er andere aanvragen zijn die jouw merk kunnen schaden. We zijn er vooral om de ondernemer te ontzorgen en alles uit handen te nemen om de rechten van de ondernemer goed vast te leggen, te bewaken en te handhaven. Wij zijn er voor alle zaken rondom merken en andere vormen van intellectueel eigendom. We helpen je graag met vragen of juridische problemen in ons IE-vakgebied.