Hoe verloopt het registreren van een merk?

Zet ons aan het werk

Gratis onderzoek

Vraag vandaag nog een gratis naamsonderzoek aan en ontvang binnen 4 uur de onderzoeksresultaten die door onze juristen zijn opgesteld en een vrijblijvende offerte.

Shark Check (optioneel)

Merkhouder bepalen

De volgende stap is het bepalen welke partij de eigenaar wordt van het toekomstige merk. Wij kunnen je hier alles over vertellen en helpen je bij deze stap.

Registratie merk

Juridische omschrijving

Het volgende onderdeel van de merkaanvraag is de voor het merk op maat gemaakte juridische omschrijving van de producten en/of diensten waarvoor je het merk in de markt zet. Ook bij deze stap helpen wij je.

Beoordeling overheid en bezwaren periode

Aanvraagprocedure

We nemen de gehele aanvraagprocedure van het merk voor je uit handen. Van naamsonderzoek tot inschrijvingsbewijs.

Medewerker Merk-Echt belt over merken register

We helpen je graag

Merk-Echt helpt iedereen bij het beschermen van hun merken. Multinationals, MKB, lokale ondernemers én ZZP’ers.

Veelgestelde vragen over merk registreren

  • Meer weten over registratiegarantie?

    Het kan voorkomen dat jouw merkaanvraag voorlopig wordt geweigerd door de overheidsinstantie die hierover gaat (de BBIE of EUIPO). Hebben wij je vooraf niet op de hoogte gebracht van het risico daarop? Dan kun je aanspraak maken op onze registratiegarantie. Bekijk de opties van onze registratiegarantie.

  • Weten wat de risico’s zijn als ik zelf mijn merk aanvraag?

    Wanneer jij zelf een merkaanvraag doet moet je zelf een onderzoek uitvoeren of er een ander merk is dat teveel op het jouwe lijkt. Doe je dit niet (goed), loop je niet alleen het risico dat je registratie niet doorgaat, maar je misschien wel een schadeclaim of dwangbevel krijgt dat je direct moet stoppen met het gebruik van het merk. Daarnaast kan het zijn dat je een merk bedacht hebt waarvan jij denkt dat het niet beschrijvend is, maar de merkeninstantie vindt van wel.

    Wanneer jij zelf je merk aanvraagt en de merkeninstantie het niet goedkeurt, of je verliest een oppositie van een ouder merk, ben je je geld voor de aanvraag kwijt. Dit gebeurt bij ruim 25% van de aanvragen. Dit kan, afhankelijk van het gebied en de klassen, behoorlijk oplopen. Bij het opstellen van een juridische omschrijving van producten en/of diensten komt ook een hoop kijken, wanneer je dit niet goed aanpakt is je merk ook niet goed beschermd. Alle reden om dit door een ervaren merkenspecialist te laten doen.

  • Weten welke type merken er zijn?

    Er zijn drie typen merken: woordmerken (alleen het woord), woordbeeldmerken (woord en beeld) en beeldmerken (alleen beeld). Hoe jij jouw merk het beste registreert, en of je alle typen hierin meeneemt, hangt af van hoe je het gebruikt. Gebruik je bijvoorbeeld zowel de naam als het logo, dan is het – voor een optimale bescherming – verstandig om alle merktypen als merk te laten registreren. Lees meer over de verschillende type merken.

  • Meer weten over hoe je de juiste merkhouder kiest?

    Een merkhouder kan zowel een rechtspersoon (een onderneming, zoals een B.V., V.O.F. of een stichting) als een natuurlijk persoon (bijvoorbeeld jijzelf) zijn. Welke vorm je kiest, is afhankelijk van de situatie. Lees meer over hoe je de juiste merkhouder kiest.

  • Meer weten over de classificatie van producten en diensten?

    Producten en/of diensten worden, conform een internationale afspraak, onderverdeeld in 45 klassen (categorieën). Bij het verrichten van een merkaanvraag is het belangrijk om de producten en/of diensten van dat merk nauwkeurig en volledig te omschrijven, zodat deze goed geclassificeerd kunnen worden. Het is één van de essentiële aspecten voor een goede beschermingsomvang van het merk. Lees meer over de classificatie van producten en diensten.