Een naamsonderzoek wordt ook wel een merk- of beschikbaarheidsonderzoek genoemd. Met dit onderzoek kun je erachter komen of jouw naam nog beschikbaar is of dat een ander hem al heeft aangevraagd. Er zijn verschillende soorten naamsonderzoeken.

Bij een identiek merknaamsonderzoek wordt onderzocht of het merk wat aangevraagd wordt onderscheidend genoeg is. Er wordt in de merkenregisters gezocht of er identieke merknamen zijn, of merknamen die er erg op lijken. Dit onderzoek geeft een goede eerste indicatie of de merknaam beschikbaar is, maar is niet volledig. Bijvoorbeeld: een identiek merknaamsonderzoek naar de naam COCA-COLA zal de merknaam COCA COLA of COCACOLA wel vinden, maar de merknaam KOCA-KOLA niet.

Bij een uitgebreid merknaamsonderzoek wordt er bovenop het identieke naamsonderzoek ook bekeken wat het risico is op bezwaar van oudere merken op de merknaam, of dat er een naam is die veel op de beoogde merknaam lijkt.

Bij het volledige merknaamsonderzoek ontvang je een beschikbaarheidsrapportage met risico analyse. Dit onderzoek neem alle relevante factoren in acht, zoals waar de merknaam gebruikt wordt, voor welke producten, wat de toekomstplannen zijn etc. Er wordt gekeken naar welke risico’s je bereid bent te nemen wanneer het merk gelanceerd wordt.

De tarieven voor de naamsonderzoeken kun je hier vinden.

Alle veelgestelde vragen