Een naamsonderzoek wordt ook wel een merk- of beschikbaarheidsonderzoek genoemd. Met dit onderzoek kun je erachter komen of jouw naam nog beschikbaar is of dat een ander hem al heeft aangevraagd. Er zijn verschillende soorten naamsonderzoeken.
Identiek naamsonderzoek
Bij een identiek merknaamsonderzoek wordt onderzocht of het aangevraagde merk voldoende onderscheidend is. We checken de merkenregisters op identieke merknamen of merknamen die er sterk op lijken. Zo’n onderzoek geeft een goede eerste indicatie maar is niet volledig. Bijvoorbeeld: een identiek merknaamonderzoek naar de naam COCA-COLA zal een merknaam als COCA COLA of COCACOLA wel vinden, maar de merknaam KOCA-KOLA niet.
Uitgebreid naamsonderzoek
Een uitgebreid merknaamonderzoek is breder. Hierbij wordt, naast het identieke naamonderzoek, bekeken wat het risico is op bezwaar vanuit ‘oudere’ merken én of er een naam is die veel op de beoogde merknaam lijkt.
Volledig naamsonderzoek
Bij het volledige merknaamonderzoek ontvang je een beschikbaarheidsrapportage met risicoanalyse. Bij dit onderzoek nemen we alle relevante factoren mee. Zoals waar en voor welke producten de merknaam gebruikt wordt, wat de toekomstplannen zijn etc. Ook bekijken we welke risico’s je bereid bent te nemen als het merk gelanceerd wordt.