Merknaam beschermen: doe eerst een naamsonderzoek 

Door op tijd te (laten) onderzoeken of jouw merknaam al door andere partijen gedeponeerd (geregistreerd) is, kun je beter inschatten of jouw merknaam ook als merk geregistreerd kan worden, zodat je verzekerd bent van merk bescherming. Bovendien voorkom je zo onnodige registratiekosten, merk-conflicten en oppositieprocedures. 

Nu denk je misschien dat je na een rondje ‘googelen’ het antwoord al wel weet. Natuurlijk levert dat je ook al best wat informatie op. Maar het geeft nooit een compleet en betrouwbaar beeld! Het zou immers best kunnen dat een nieuw merk nog niet online staat, waardoor je het daar ook (nog) niet terugvindt. Pak dit dan ook professioneel aan, door een officieel naamsonderzoek uit te laten voeren. 

Gratis naamsonderzoek

Bij Merk-Echt vinden we zo’n naamsonderzoek dermate belangrijk, dat we het kosteloos voor je uitvoeren. Je ontvangt dan geheel vrijblijvend een risicoanalyse met juridisch advies én een offerte. Dit onderzoek is een identiek naamsonderzoek. Hierbij wordt het merkenregister doorzocht op identieke merknamen.

En wordt er dus niet gezocht naar gelijkende of overeenstemmende merknamen. Bij een uitgebreid of volledig naamsonderzoek gebeurt dat wél.

Start jouw gratis naamsonderzoek
gratis naamsonderzoek

Merknaam beschermen

De merkaanvragen van Merk-Echt slagen in 99,9% van de gevallen. Onze juristen onderzochten al ruim 40.000 namen. Ruim 18.000 daarvan zijn inmiddels een écht merk® geworden

Een juridisch sterke naam kiezen voor een optimale merk bescherming 

Om de slagingskans van jouw merkregistratie te vergroten, is het slim om al op voorhand stil te staan bij de juridische eisen aan een sterke merknaam. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat jouw merknaam uniek is, zodat er geen verwarring bij je (potentiële) klanten kan ontstaan. Ook mag je merknaam niet misleidend zijn, zodat jouw klanten de juiste verwachtingen van jouw merk hebben.

Merkbescherming is een must

Is de uitslag van het naamsonderzoek positief? Dan kun je je merk vervolgens laten registreren (en je merk beschermen) in de Benelux, de EU of internationaal. Voor welk gebied je kiest hangt af van waar je actief bent of wil zijn met jouw merknaam – en waar merkbescherming dus een must is. Na de registratie van je merknaam heb je, in principe, gedurende een periode van 10 jaar de zekerheid dat niemand in dat gebied aan jouw merk mag komen.

Twee werknemers van Merk-Echt controleren merknaam

In 5 stappen naar optimaal je naam beschermen

Nadat je bij ons de aanvraag voor jouw merkbescherming hebt ingediend, gaan onze juristen voor je aan de slag. In onze blog ‘In 5 stappen naar een geregistreerd merk’, leggen wij stap voor stap aan je uit welke stappen komen kijken bij je naam beschermen.

Merkinbreuk voorkomen? Dat kan met merkbewaking

Natuurlijk dien je, voor je merknaam bescherming, het merk vervolgens óók goed te (laten) bewaken, zodat je inbreukmakers bijtijds weet te signaleren en bezwaar kunt maken als dat nodig is. Die merkbewaking gaat helaas niet automatisch: dit wordt aan ‘de markt’ overgelaten. Hier wordt mee bedoeld dat de merkhouder zelf in de gaten moet houden of er merkinbreuk wordt gemaakt op de merknaam. 

Als je nagaat dat er, in de EU en de Benelux, dagelijks zo’n 500 nieuwe merknamen worden aangevraagd die verwarrend kunnen zijn met jouw naam, kun je je vast voorstellen dat dit een behoorlijke kluif is. Gelukkig kan Merk-Echt die merkbewaking voor je uit handen nemen. Je naam beschermen gaat dan vanzelf. Merk-Echt verricht (in principe) voor iedere nieuwe merkaanvraag een jaar lang kosteloos de merkbewaking. Dan kun jij gewoon door met waar jij wél energie van krijgt: ondernemen en verder bouwen aan je merk. 

Na de eerste 10 jaar mag je jouw merkregistratie steeds met een periode van 10 jaar verlengen. De kosten voor merkregistratie en merkbewaking verschillen per regio.

Al 10.000+ ondernemers kozen voor Merk-Echt. Voor wie kies jij?

Merk-Echt Zelf doen Advocaten kantoor
Gratis advies of naam als merk ingeschreven kan worden V X X
100% garantie op dit advies. Niet goed = geld terug V X X
Gratis identiek onderzoek V X X
Vlotte afhandeling V X X
Eerlijk advies ter voorkoming van een zinloze merkaanvragen V X X
Merkaanvraag door IE jurist opgesteld voor maximale beschermingsomvang V X V
Eerste jaar gratis merkbewaking V X X
Beroepsaansprakelijkheid voor gevolgschade V X V
Lage prijs V V X
Successcore voor merkaanvragen 99% 50% 80%
Wereldwijd netwerk van agenten V X X

Jouw persoonlijke merkbewakers

Van het registreren van jouw merknaam tot het beheren en bewaken ervan: je bent bij ons aan het juiste adres voor álle facetten van merk bescherming. Wij bieden full-service registratie, bewaking, handhaving en onderhoud van jouw merknaam, handelsnaam, bedrijfsnaam, model, logo, idee, beeldmerk, domeinnaam en/of auteursrecht. Onze referenties spreken voor zich: klanten beoordelen ons gemiddeld met een 9,4.

Vertrouwd door ruim 10.000 ondernemers

Vraag gratis naamsonderzoek aan

Vul het formulier in en wij nemen zo snel mogelijk telefonisch contact met je op om de aanvraag verder in gang te zetten.

Adviseurs bekijken merkregistratie internationaal

Advies over merkbescherming van onze adviseurs

Plan eenvoudig een 15 minuten afspraak in om al je vragen over merkbescherming te stellen. Geen zorgen, geheel kosteloos.

Veelgestelde vragen

  • Meer weten over de kosten van een merk beschermen?

    De kosten van je merk beschermen zijn afhankelijk van verschillende factoren zoals het type merkregistratie (Benelux, Europees of internationaal) en het aantal klassen waarin je het merk wilt registreren. Voor een gedegen merkbescherming zijn er specifieke kosten verbonden aan elke registratieoptie:

    • Benelux merkbescherming: Vanaf €595 kun je jouw merk binnen de Benelux laten beschermen.
    • EU merkbescherming: Europese bescherming geldt vanaf €1450.
    • Internationale merkbescherming: Je kunt kiezen tussen een nationale merkregistratie (via een lokale agent) of een internationale merkregistratie. Welke registratieroute het beste bij je past, hangt af van diverse factoren, zoals onderzoeksresultaten, de urgentie van registratie, actueel gebruik binnen gewenste landen en het aantal klassen dat relevant is voor jouw merk.

    Onze adviseurs helpen je bij het aanvragen van een offerte en begeleiden je bij de keuze van de meest geschikte manier om je merk te laten beschermen.