Verschil met inschrijving KvK

Met een geregistreerd – en dus juridisch vastgelegd – merk, dat vervolgens óók scherp bewaakt wordt, stel je jouw onderscheidend vermogen veilig. Je naam claimen met een merkregistratie is dus een must. In tegenstelling tot wat veel ondernemers denken, volstaat een KvK handelsnaam registratie hierbij niet. Met een handelsnaam-registratie heb je in principe wel het recht om op te treden tegen handelsnamen die te veel op die van jou lijken. Maar dit is allesbehalve waterdicht. Je kunt namelijk alleen optreden als deze bedrijven ook actief zijn in dezelfde regio (en jij aantoonbaar eerder was) en je moet jouw handelsnaam ook écht gebruiken. Doe je dat niet? Dan sta je al snel machteloos.

Met ‘gebruiken’ wordt in deze context bedoeld: dat je daadwerkelijk probeert om marktaandeel te krijgen met je merk. Je bent dus écht actief in de markt. En dat moet je ook kunnen aantonen.

Het onderscheidend vermogen van je bedrijfsnaam

Met dit ‘onderscheidend vermogen’ bedoelen we: het vermogen van de (potentiële) klant om jouw merk te onderscheiden van dat van een ander. Kortom: er mag geen verwarring zijn tussen deze merken. Belangrijk, want als iemand denkt een product of dienst bij jou af te nemen, terwijl het om een ander merk gaat, kan dat nadelig voor je uitpakken. Een ander merk zou dan zomaar mee kunnen liften op jouw goede naam, je loopt sales mis en zou – als de kwaliteit van het soortgelijke merk beduidend minder goed is  – zomaar last kunnen krijgen van negatieve feedback. Jouw goede naam komt zo dus in het geding. 

Je bedrijfsnaam claimen? Doe eerst een naamsonderzoek 

Je doet er verstandig aan om, voordat je jouw merk deponeert – en dus je merkaanvraag indient – te checken of je bedrijfsnaam de juridische toets wel zal doorstaan. Door op tijd een merkonderzoek uit te laten voeren, ook wel naamsonderzoek of beschikbaarheidsonderzoek genoemd, weet je van tevoren of jouw merknaam al door andere partijen gedeponeerd (geregistreerd) is. Zo kun je de slagingskans van jouw merkaanvraag goed inschatten. 

Door dit vooraf te onderzoeken maak je de kans dat jouw aanvraag straks geweigerd wordt – omdat deze conflicteert met andere merken – een stuk kleiner. Gelukkig maar, want je zou dan weer helemaal opnieuw moeten beginnen. En de investeringen die je tot dan toe hebt gedaan, krijg je niet meer terug.

Je onderscheidend vermogen versterken

Komt jouw bedrijfsnaam niet door de juridische toets? Dan bekijken onze juristen graag voor je welke aanpassingen nog nodig zijn. Het toevoegen van een onderscheidend grafisch element (logo) bijvoorbeeld, kan het onderscheidend vermogen versterken. Zo maken we de kans dat jouw aanvraag alsnog slaagt groter.

Onze juristen onderzochten al meer dan 40.000 namen. Ruim 18.000 daarvan zijn inmiddels een écht merk® geworden. Aanvragen via Merk-Echt slagen in 99,9% van de gevallen, zowel bij het BBIE als bij het EUIPO. Wij hebben dan ook een groot vertrouwen in de kwaliteit van onze service en geven je 100% registratiegarantie voor jouw merkaanvraag.

Bedrijfsnaam claimen

Gratis naamsonderzoek

Merk-Echt vindt zo’n onderzoek dusdanig belangrijk, dat we het gratis voor je uitvoeren. Je ontvangt dan, geheel vrijblijvend een risicoanalyse met juridisch advies én een offerte.

Vraag een gratis naamsonderzoek aan

Je bedrijfsnaam bewaken

Nadat je jouw bedrijfsnaam hebt vastgelegd (je bedrijfsnaam claimen) is het belangrijk je merk ook te bewaken: alert zijn op inbreukmakers en bezwaar maken als dat nodig is. De merkeninstantie doet dit niet voor je: dit wordt aan ‘de markt’ overgelaten. Met andere woorden: de merkhouder dient zelf in de gaten te houden of er inbreuk wordt gemaakt op het merk. Merk-Echt kan deze merkbewaking voor je uit handen nemen.

Deze zorgvuldige bewaking is erg belangrijk om jouw merk optimaal te kunnen beschermen. Daarom verrichten we (in principe) voor iedere nieuwe merkaanvraag een jaar lang kosteloos de merkbewaking. 

Merk-Echt: jouw persoonlijke merkbewakers 

Van het registreren van jouw merkrechten tot het beheren en bewaken ervan: jouw merk is bij ons in de allerbeste handen. Het is jouw Intellectueel Eigendom en daar gaan wij met persoonlijke zorg en uiterste precisie mee om, al ruim 20 jaar. Klanten beoordelen ons gemiddeld met een 9,5. Daar zijn we trots op!

Vertrouwd door ruim 10.000 ondernemers

Vraag een gratis naamsonderzoek aan