Als merkbewakers kunnen we het niet vaak genoeg benadrukken: een sterk merk is een beschermd merk. En andersom! Want alleen met een geregistreerd – en dus juridisch vastgelegd – merk, dat vervolgens óók scherp bewaakt wordt, stel je jouw onderscheidend vermogen veilig. Waarom dat zo belangrijk is?

Allereerst: omdat je het als ondernemer verdient om origineel te zijn én te kunnen blijven

Jouw merk is van jou. Het is jouw naam, jouw idee, jouw effort, jouw intellectuele eigendom. Alleen met een merkregistratie ben je verzekerd van het alleenrecht op het gebruik van je (toekomstige) merk. Je legt ermee vast wat van jou is. En hebt dus óók het recht om op te treden tegen inbreukmakers, mocht dat nodig zijn.

Benieuwd welke merkrechten jij nodig hebt? 

Omdat je er jouw succes mee veilig stelt

Met jouw onderscheidend vermogen bedoelen we: het vermogen van jouw (potentiële) klant om jouw merk te onderscheiden van dat van een ander. Daarmee voorkom je verwarring – en echt: dat bespaart je een hoop ellende. Ga maar na: als jouw klanten denken een product of dienst bij jou af te nemen, terwijl het om een ander merk gaat, lift het andere merk mee op jouw goede naam én loop je sales mis. Ook zou je – zeker als de kwaliteit van de copycat minder is aan die van jou – zomaar last kunnen krijgen van negatieve reviews. Kortom: een risico voor jouw goede naam, je verkoopcijfers én je betrouwbaarheid.

Dit onderscheidend vermogen luistert nogal nauw. Jouw merknaam moet dan ook aan een hele rits eisen voldoen, wil deze de juridische toets doorstaan. Daar vertellen we je in deze blog meer over.

Omdat jouw goede naam geld waard is

Een geregistreerd merk vertegenwoordigt niet alleen een bepaalde emotionele waarde, het heeft óók een financiële waarde – die je gewoon als ‘immateriële vaste activa’ of bezit op jouw balans kunt zetten. Als er investeerders aankloppen óf als je overweegt jouw merk op den duur te verkopen, is het handig die merkwaarde op deze manier inzichtelijk te maken. Zeker als je er jarenlang met succes in geïnvesteerd hebt, kan dit bedrag flink oplopen. 

Omdat een beschermd merk afschrikt 

Het op zak hebben van een merkregistratie heeft ook een preventieve werking: er gaat een waarschuwend signaal van uit naar potentiële copycats. Doordat je zichtbaar bent in het merkenregister, en ‘op popt’ tijdens bijvoorbeeld een merkonderzoek, zal een ondernemer met een soortgelijke, nieuwe merkaanvraag zich hoogstwaarschijnlijk terugtrekken om de plannen bij te stellen. De registratie van een te sterk gelijkend merk heeft immers nauwelijks kans van slagen. 

Door op tijd een merkonderzoek uit te laten voeren, ook wel naamsonderzoek of beschikbaarheidsonderzoek genoemd, weet je van tevoren of jouw merknaam al door andere partijen gedeponeerd (geregistreerd) is. Zo kun je de slagingskans van jouw merkaanvraag goed inschatten en voorkom je onnodige registratiekosten en merkconflicten. Bij Merk-Echt vinden we zo’n onderzoek dan ook dusdanig belangrijk, dat we het gratis voor je uitvoeren. 

Lees meer over het merkonderzoek

Maar ook: omdat het je een hoop negatieve energie, tijd én geld bespaart

Als ondernemer zit je gewoonweg niet te wachten op gedoe met andere ondernemers. Jij wil je met een gerust hart bezig kunnen houden met waar jij goed in bent: ondernemen en verder bouwen aan je goede naam. Toch? Door professionele, juridische achtervang te regelen voor jouw merk, kun je bijtijds korte metten maken met kopieer- en meeliftgedrag. En geloof ons: de investering verdien je er uiteindelijk ruim mee terug. 

Merk-Echt adviseert je graag over de meest passende merkbescherming en neemt het traject van naamsonderzoek tot succesvolle merkregistratie voor je uit handen. Hierna gaan we graag voor je aan de slag als jouw persoonlijke merkbewakers. We trekken niet alleen aan de bel als iemand merkinbreuk probeert te maken – bijvoorbeeld door een soortgelijke naam of logo te registreren – maar geven je ook vrijblijvend advies over wat je in zo’n situatie het beste kunt doen. Deze zorgvuldige bewaking is cruciaal. Daarom verrichten we (in principe) voor iedere nieuwe merkaanvraag een jaar lang kosteloos de merkbewaking.

Lees meer over de merkbewaking van Merk-Echt

Gerelateerde blogs

“Zondag.met.RUMAG” over intellectuele eigendomsrechten

“Zondag.met.RUMAG” over intellectuele eigendomsrechten

Lees meer
Amazon Brand Registry biedt hulp bij de strijd tegen namaakproducten 2

Amazon Brand Registry biedt hulp bij strijd tegen namaakproducten

Lees meer
De betekenis en het gebruik van ®, ™ en ©- tekens

De betekenis en het gebruik van ®, ™ en ©- tekens

Lees meer