Internationale merkregistratie
Internationaal merk registreren in een of meer van de 130 aangesloten landen.
Kosteloos registratieplan
Steeds meer bedrijven zijn internationaal actief. Zij bieden hun producten en diensten ook buiten de Europese Unie aan, of zelfs wereldwijd. Om hun merk(en) ook in deze landen/regio’s goed te kunnen beschermen, dienen deze merken hier geregistreerd te staan. Dat geldt ook voor bedrijven die ‘gewoon’ vanuit Nederland opereren – en dus niet fysiek gevestigd zijn in de andere regio.
Want als een merk niet geregistreerd staat in het gebied waar het bedrijf producten verkoopt en/of diensten verleent, kan het zich hier niet beroepen op de merkrechten. Als ondernemer loop je dan onnodig veel risico. Bijvoorbeeld omdat andere partijen, die hun merk hier wél geregistreerd hebben staan, bezwaar maken tegen jouw merk. Hierdoor kan het zomaar gebeuren dat jij jouw merk in deze regio niet mag gebruiken, óf dit gebruik moet staken. En dat wil je natuurlijk voorkomen.
Bekijk onze video en ontdek het in slechts 1 minuut.
Je merk wereldwijd registreren heeft niet alleen juridische voordelen. Ook op economisch vlak levert het op. Met een merkregistratie leg je namelijk ook de goodwill van jouw onderneming vast: jouw ‘goede naam’. De waarde hiervan kan, zeker als je er jarenlang in hebt geïnvesteerd, flink oplopen. Het gaat hier soms om wel 80% van de totale waarde van een onderneming. Je mag die merkwaarde als asset beschouwen – en optellen bij de financiële waarde van je bedrijf.
Weet jij wat jouw merk waard is? Lees het in onze blog!
Bij een merkregistratie in de EU wordt de merknaam in alle 27 landen van de Europese Unie geregistreerd. Wil je buiten de Europese Unie jouw merknaam vastleggen? Dan kies je voor een internationale merkregistratie in een of meer van de 130 aangesloten landen of voor een nationale merkregistratie.
Bij internationaal je merk registreren komt juridisch gezien heel wat kijken. Je doet er dan ook verstandig aan dit uit te besteden aan een gespecialiseerd bureau, zoals Merk-Echt. Internationaal je merk registreren kunnen wij op 2 manieren realiseren:
We vragen het merk rechtstreeks aan bij een merkeninstantie in een specifiek land. Dat doen we voor ieder land afzonderlijk. De nationale merkeninstanties eisen vaak dat deze merkaanvraag door een lokale advocaat of merkengemachtigde wordt verricht. Merk-Echt werkt hiervoor met een internationaal netwerk van lokale agenten. Stuk voor stuk specialisten die de lokale wetgeving goed kennen.
Voordelen:
Nadelen:
Een alternatief voor de ‘nationale route’ is die van de Internationale Registratie (IR). Om merkregistraties in veel landen administratief te bundelen, is er een verdrag gesloten tussen meer dan 125 landen. Met één aanvraag wordt het merk in de relevante landen aangevraagd en vervolgens ondergebracht bij de lokale merkeninstanties.
Voordelen:
Nadelen:
Welke ‘registratieroute’ in jouw situatie het meest passend is, is onder andere afhankelijk van eventuele onderzoeksresultaten, de urgentie van de registratie, het actuele gebruik binnen de gewenste landen en het aantal klasse(n) dat van toepassing is. Bij het aanvragen van een offerte helpen onze adviseurs, in overleg met jou, welke manier van registreren het beste bij je past.
Voor internationaal opererende ondernemingen met verschillende merken kan dat een flinke uitdaging zijn. Gelukkig bieden wij als merkenbureau het beheer van deze merkregistraties geheel kosteloos aan en kunnen de registraties eenvoudig worden ingezien via onze online portal.
In principe kun je in ieder land een merk aanvragen. Je kunt ervoor kiezen om dat in ieder land apart te regelen. Voor bepaalde regio’s kun je dit ook in één keer doen. Ben je in een (groot) deel van de Europese Unie actief? Dan is het altijd goedkoper om een EU-merk aan te vragen. Je merk is dan in de gehele Europese Unie geregistreerd. En via een internationaal merk bij het WIPO kun je jouw merk in één keer in meer dan 100 verschillende landen registreren.
Je kunt jouw merk niet met één registratie wereldwijd beschermen: dit dien je per land te doen. Het is wél mogelijk om, via een EU-merk, jouw merk voor de gehele Europese Unie vast te leggen. En via een internationaal merk bij het WIPO kun je jouw merk in één keer in meer dan 100 verschillende landen registreren. Voor de landen die niet bij het WIPO zijn aangesloten, kun je via nationale merkregistraties óók in deze landen een merkregistratie krijgen. Op deze manier kun je met verschillende registraties jouw merk toch wereldwijd beschermen. Houd er wel rekening mee dat de prijzen per land kunnen variëren van enkele honderden tot duizenden euro’s. Een wereldwijd geregistreerd merk is daarmee dus al snel een investering van tonnen.
Merk-Echt heeft een groot netwerk aan nationale merkagenten. Hierdoor kunnen wij je goed adviseren bij de keuze voor de landen waarin je jouw merk wil registreren. Bijkomend voordeel: je hoeft niet voor ieder land zelf de procedure uit te zoeken, dat hebben wij al voor je gedaan.
Producten en/of diensten worden, conform een internationale afspraak, onderverdeeld in 45 klassen (categorieën). Bij het verrichten van een merkaanvraag is het belangrijk om de producten en/of diensten van dat merk nauwkeurig en volledig te omschrijven, zodat deze goed geclassificeerd kunnen worden. Het is één van de essentiële aspecten voor een goede beschermingsomvang van het merk. Lees meer over de classificatie van producten en diensten.