Merk wereldwijd registreren, waarom is dat nodig?

Steeds meer bedrijven zijn internationaal actief. Zij bieden hun producten en diensten ook buiten de Europese Unie aan, of zelfs wereldwijd. Om hun merk(en) ook in deze landen/regio’s goed te kunnen beschermen, dienen deze merken hier geregistreerd te staan. Dat geldt ook voor bedrijven die ‘gewoon’ vanuit Nederland opereren – en dus niet fysiek gevestigd zijn in de andere regio. 

Want als een merk niet geregistreerd staat in het gebied waar het bedrijf producten verkoopt en/of diensten verleent, kan het zich hier niet beroepen op de merkrechten. Als ondernemer loop je dan onnodig veel risico. Bijvoorbeeld omdat andere partijen, die hun merk hier wél geregistreerd hebben staan, bezwaar maken tegen jouw merk. Hierdoor kan het zomaar gebeuren dat jij jouw merk in deze regio niet mag gebruiken, óf dit gebruik moet staken. En dat wil je natuurlijk voorkomen.

Proces merkregistratie

Bekijk onze video en ontdek het in slechts 1 minuut.

Klanten met een internationale merkregistratie

Economisch aantrekkelijk

Je merk wereldwijd registreren heeft niet alleen juridische voordelen. Ook op economisch vlak levert het op. Met een merkregistratie leg je namelijk ook de goodwill van jouw onderneming vast: jouw ‘goede naam’. De waarde hiervan kan, zeker als je er jarenlang in hebt geïnvesteerd, flink oplopen. Het gaat hier soms om wel 80% van de totale waarde van een onderneming. Je mag die merkwaarde als asset beschouwen – en optellen bij de financiële waarde van je bedrijf. 

Weet jij wat jouw merk waard is? Lees het in onze blog!

Verschil merkregistratie EU en internationale merkregistratie

Bij een merkregistratie in de EU wordt de merknaam in alle 27 landen van de Europese Unie geregistreerd. Wil je buiten de Europese Unie jouw merknaam vastleggen? Dan kies je voor een internationale merkregistratie in een of meer van de 130 aangesloten landen of voor een nationale merkregistratie.

Internationale merkregistratie: zó regel je het

Bij internationaal je merk registreren komt juridisch gezien heel wat kijken. Je doet er dan ook verstandig aan dit uit te besteden aan een gespecialiseerd bureau, zoals Merk-Echt. Internationaal je merk registreren kunnen wij op 2 manieren realiseren: 

1. Met nationale merkregistraties (via lokale agent)

We vragen het merk rechtstreeks aan bij een merkeninstantie in een specifiek land. Dat doen we voor ieder land afzonderlijk. De nationale merkeninstanties eisen vaak dat deze merkaanvraag door een lokale advocaat of merkengemachtigde wordt verricht. Merk-Echt werkt hiervoor met een internationaal netwerk van lokale agenten. Stuk voor stuk specialisten die de lokale wetgeving goed kennen.  

Voordelen:

  • Nationale merkaanvragen ontvangen doorgaans minder opmerkingen/bezwaren. Dit zorgt voor minder kosten achteraf.
  • De classificatie wordt opgesteld door de lokale agent en is daarmee beter in lijn met de vaak specialistische lokale wet- en regelgeving.
  • Snelste aanvraagroute om merkrechten te verkrijgen. 

Nadelen:

  • In veel gevallen duurder dan de Internationale Registratie, omdat afzonderlijke lokale agenten ingeschakeld moeten worden.

2. Via een internationale merkregistratie (meer dan 130 aangesloten landen)

Een alternatief voor de ‘nationale route’ is die van de Internationale Registratie (IR). Om merkregistraties in veel landen administratief te bundelen, is er een verdrag gesloten tussen meer dan 125 landen. Met één aanvraag wordt het merk in de relevante landen aangevraagd en vervolgens ondergebracht bij de lokale merkeninstanties.

Voordelen:

  • Kosten-baten technisch interessant. 
  • Je vraagt in één keer het merk aan in meerdere landen.
  • De rechten zijn eenvoudiger uit te breiden naar andere landen wereldwijd

Nadelen:

  • Tijdrovend registratietraject. 
  • De lokale merkeninstanties hebben regelmatig opmerkingen over de classificatie (producten en diensten) van het betreffende merk via dit systeem. Dit brengt dan vaak aanvullende kosten met zich mee.

Welke ‘registratieroute’ in jouw situatie het meest passend is, is onder andere afhankelijk van eventuele onderzoeksresultaten, de urgentie van de registratie, het actuele gebruik binnen de gewenste landen en het aantal klasse(n) dat van toepassing is. Bij het aanvragen van een offerte helpen onze adviseurs, in overleg met jou, welke manier van registreren het beste bij je past.

Kosten internationale merkregistratie

Internationale merkregistratie

Internationaal merk registreren in een of meer van de 130 aangesloten landen.

Kosteloos registratieplan

IR aanvragen

EU

Merknaam registreren in alle 27 landen van de Europese Unie.

v.a. € 1.450,-

EU aanvragen

Benelux

Registreer je merk in de Benelux (Nederland, België en Luxemburg).

v.a. € 595,-

BX aanvragen

Hoe beheer ik mijn internationale merkenportfolio?

Voor internationaal opererende ondernemingen met verschillende merken kan dat een flinke uitdaging zijn. Gelukkig bieden wij als merkenbureau het beheer van deze merkregistraties geheel kosteloos aan en kunnen de registraties eenvoudig worden ingezien via onze online portal.

Veelgestelde vragen over internationaal merk registreren

  • Weten in welke landen je een merk kan registreren?

    In principe kun je in ieder land een merk aanvragen. Je kunt ervoor kiezen om dat in ieder land apart te regelen. Voor bepaalde regio’s kun je dit ook in één keer doen. Ben je in een (groot) deel van de Europese Unie actief? Dan is het altijd goedkoper om een EU-merk aan te vragen. Je merk is dan in de gehele Europese Unie geregistreerd. En via een internationaal merk bij het WIPO kun je jouw merk in één keer in meer dan 100 verschillende landen registreren.

     

     

  • Weten hoe ik mijn merk wereldwijd bescherm?

    Je kunt jouw merk niet met één registratie wereldwijd beschermen: dit dien je per land te doen. Het is wél mogelijk om, via een EU-merk, jouw merk voor de gehele Europese Unie vast te leggen. En via een internationaal merk bij het WIPO kun je jouw merk in één keer in meer dan 100 verschillende landen registreren. Voor de landen die niet bij het WIPO zijn aangesloten, kun je via nationale merkregistraties óók in deze landen een merkregistratie krijgen. Op deze manier kun je met verschillende registraties jouw merk toch wereldwijd beschermen. Houd er wel rekening mee dat de prijzen per land kunnen variëren van enkele honderden tot duizenden euro’s. Een wereldwijd geregistreerd merk is daarmee dus al snel een investering van tonnen.  

    Merk-Echt heeft een groot netwerk aan nationale merkagenten. Hierdoor kunnen wij je goed adviseren bij de keuze voor de landen waarin je jouw merk wil registreren. Bijkomend voordeel: je hoeft niet voor ieder land zelf de procedure uit te zoeken, dat hebben wij al voor je gedaan.

  • Weten wat het risico is als ik zelf mijn merk aanvraag?

    • Gebrek aan kennis en expertise: het aanvragen van een merkregistratie is een juridisch proces dat vaak ingewikkeld is. Als je niet bekend bent met het proces, kan het zijn dat je belangrijke details over het hoofd ziet, wat kan leiden tot vertragingen of zelfs afwijzing van je aanvraag.
    • Conflict met bestaande merken: Als je merk in conflict komt met een bestaand merk, kan dit leiden tot juridische procedures en extra kosten. 
    • Verlies van merkbescherming: als je de merkregistratie niet correct aanvraagt, dan is het mogelijk dat je merk niet volledig wordt beschermd. Dit kan leiden tot het gebruik van je merk door anderen zonder dat je daar juridische stappen tegen kunt ondernemen.
    • Verlies van geld en tijd: als je merkregistratie niet succesvol is, bestaat de kans dat je je gehele voorraad moet vernietigen.
  • Meer weten over de classificatie van producten en diensten?

    Producten en/of diensten worden, conform een internationale afspraak, onderverdeeld in 45 klassen (categorieën). Bij het verrichten van een merkaanvraag is het belangrijk om de producten en/of diensten van dat merk nauwkeurig en volledig te omschrijven, zodat deze goed geclassificeerd kunnen worden. Het is één van de essentiële aspecten voor een goede beschermingsomvang van het merk. Lees meer over de classificatie van producten en diensten.