Merkregistratie is de enige manier om een merk wettelijk te beschermen tegen copycats en meelifters. Op deze pagina gaan we verder in op het belang van een merkregistratie, waarom en hoe je je merkregistratie kan regelen.

Waarom merkregistratie?

Met het vastleggen van je merknaam ben je verzekerd van het alleenrecht op het gebruik van je (toekomstige) merk. Je stelt er het onderscheidend vermogen mee veilig en daarmee wordt ook de concurrentiepositie van je merknaam versterkt. Door jouw productnaam, bedrijfsnaam of logo is te registreren leg je vast wat van jou is. Zorg dat je de merkregistratie regelt zodra je jouw merknaam hebt bedacht. Dus ook vóórdat je alles rondom je merknaam gaat regelen. De goodwill die jouw merk vertegenwoordigt – en waar jij je elke dag voor inzet – wordt zo veilig gesteld.

We adviseren je graag over je merknaam vastleggen en nemen het traject van naamsonderzoek tot succesvolle merkregistratie voor je uit handen. Hierna gaan we voor je aan de slag als jouw persoonlijke merkbewakers. We trekken niet alleen aan de bel als iemand merkinbreuk probeert te maken – bijvoorbeeld door een soortgelijke naam of logo te registreren – maar geven je ook vrijblijvend advies over wat je hier tegen kunt doen.

Subsidie voor nieuwe merknaam registreren

Goed nieuws voor de MKB’er: dankzij een subsidieregeling kun je een flink deel van de kosten voor je nieuwe merkaanvraag terug krijgen. Een besparing die in 2024 kan oplopen tot € 1.000. Dit maakt je merknaam vastleggen momenteel erg aantrekkelijk.

Merkregistratie in 4 stappen

Zet ons aan het werk

Gratis onderzoek

Vraag vandaag nog een gratis naamsonderzoek aan en ontvang direct de onderzoeksresultaten die door onze juristen zijn opgesteld en een vrijblijvende offerte. Dit is de start van je merknaam vastleggen.

Shark Check (optioneel)

Merkhouder bepalen

De volgende stap is het bepalen welke partij de eigenaar wordt van het toekomstige merk. Wij kunnen je alles vertellen over deze belangrijke stap in het vastleggen van je merknaam.

Registratie merk

Juridische omschrijving

Het volgende onderdeel van je merknaam registreren is de voor het merk op maat gemaakte juridische omschrijving van de producten en/of diensten waarvoor je het merk in de markt zet. Ook bij deze stap helpen wij je.

Beoordeling overheid en bezwaren periode

Aanvraagprocedure

We nemen de gehele aanvraagprocedure van het merk voor je uit handen. Van naamsonderzoek tot inschrijvingsbewijs. Toch nog wat vragen over je merk registreren? We helpen je graag. Geheel vrijblijvend.

Vertrouwd door ruim 15.000 ondernemers

Waarom moet ik mijn merk registreren?

Waar wil je je merk registreren?

Benelux

Registreer je merk in de Benelux (Nederland, België en Luxemburg).

Lees meer
Tarieven merk per regio 1

EU

Merknaam registreren in alle 27 landen van de Europese Unie.

Lees meer
Tarieven 32

Internationaal

Merknaam registreren wereldwijd in een of meer van de 122 aangesloten landen.

Lees meer
merken-geregistreerd-zorg-er-dan-voor-dat-je-dit-jaarlijks-checkt

Heb je vragen over merknaam registreren?

Plan eenvoudig een 15 minuten afspraak in om al je vragen over merk registreren te stellen. Geen zorgen, geheel kosteloos.

Veelgestelde vragen over merkregistratie

  • Meer weten over registratiegarantie?

    Het kan voorkomen dat jouw merkaanvraag voorlopig wordt geweigerd door de overheidsinstantie die hierover gaat (de BBIE of EUIPO). Hebben wij je vooraf niet op de hoogte gebracht van het risico daarop? Dan kun je aanspraak maken op onze registratiegarantie. Bekijk de opties van onze registratiegarantie.

  • Weten welke type merken er zijn?

    Er zijn drie typen merken: woordmerken (alleen het woord), woordbeeldmerken (woord en beeld) en beeldmerken (alleen beeld). Hoe jij jouw merk het beste registreert, en of je alle typen hierin meeneemt, hangt af van hoe je het gebruikt. Gebruik je bijvoorbeeld zowel de naam als het logo, dan is het – voor een optimale bescherming – verstandig om alle merktypen als merk te laten registreren. Lees meer over de verschillende type merken.

  • Meer weten over hoe je de juiste merkhouder kiest?

    Een merkhouder kan zowel een rechtspersoon (een onderneming, zoals een B.V., V.O.F. of een stichting) als een natuurlijk persoon (bijvoorbeeld jijzelf) zijn. Welke vorm je kiest, is afhankelijk van de situatie. Lees meer over hoe je de juiste merkhouder kiest.

  • Meer weten over de classificatie van producten en diensten?

    Producten en/of diensten worden, conform een internationale afspraak, onderverdeeld in 45 klassen (categorieën). Bij het verrichten van een merkaanvraag is het belangrijk om de producten en/of diensten van dat merk nauwkeurig en volledig te omschrijven, zodat deze goed geclassificeerd kunnen worden. Het is één van de essentiële aspecten voor een goede beschermingsomvang van het merk. Lees meer over de classificatie van producten en diensten.

  • Weten hoe lang de aanvraagprocedure voor een merkregistratie duurt?

    Hoelang de aanvraagprocedure voor een merkregistratie duurt, is o.a. afhankelijk van waar de registratie is aangevraagd. Omdat de daadwerkelijke duur sterk afhangt van hoe snel de behandeling bij de betreffende overheidsinstantie gaat, kunnen we alleen een indicatie geven waar geen rechten aan ontleend kunnen worden.

    Gemiddeld duurt de aanvraagprocedure van een Benelux merk zo’n 3 maanden. Voor de EU is dat gemiddeld 6 maanden.

  • Weten wat een merkregistratie kost?

    Wat een merkregistratie kost, is o.a. afhankelijk van  het gebied waar je wilt registreren en voor hoeveel categorieën producten en/of diensten (dit worden de klassen genoemd) je wilt registreren. Voor de aanvraag van een Benelux merkregistratie in 1 klasse betaal je bij ons vanaf €595,- en voor de aanvraag van een EU merkregistratie in 1 klasse vanaf €1450,-.

  • Meer weten over wanneer je een merk moet registreren?

    Het is raadzaam om je merk te registreren zodra je de beslissing hebt genomen om het op de markt te brengen en het te beschermen tegen ongeoorloofd gebruik. Een merkregistratie biedt juridische bescherming en exclusieve rechten voor het gebruik van je merknaam en logo in verband met je producten of diensten. Vroegtijdig je merk registreren voorkomt dat anderen een vergelijkbaar merk registreren en helpt geschillen te voorkomen. Het registreren van je merk geeft je ook het recht om op te treden tegen inbreuk en versterkt de waarde van je merk in de markt.

  • Weten wat de risico’s zijn als ik mijn merk niet registreer?

    Er zitten een aantal risico’s aan het gebruiken van een niet-geregistreerd merk. Wij zetten er hier slechts enkele voor je uiteen:

    1. Wanneer je jouw merk niet registreert, kun je er niets tegen doen dat een ander jouw merk (of een merk dat daar sterk op lijkt) gebruikt. Dit betekent dat wanneer jij een goede reputatie hebt opgebouwd in de markt waarin je werkzaam bent, iemand anders daar gemakkelijk gebruik van kan maken;
    2.  Je komt er ook niet achter of je niet (per ongeluk) bezig bent een merk op te bouwen dat merkinbreuk maakt op een ander geregistreerd merk. Besef je dat je dus het risico neemt dat er op een slechte dag iemand met een schadevergoedingseis op de stoep kan staan. De juridische kosten die je dan maakt zijn een veelvoud van de kosten van een registratie. In dit soort situaties moet degene die inbreuk maakt namelijk alle juridische kosten van de ander vergoeden, naast de schadevergoeding die je moet betalen omdat je de merkhouder commerciële schade hebt berokkend;
    3. Iemand anders kan zien dat jij succesvol begint te worden en zien dat jij je merk niet hebt vastgelegd. Dit kan nadelige gevolgen hebben, omdat zij nu het merk vast kunnen leggen. Bij merkregistraties geldt immers: “wie het eerst komt, die het eerst maalt” (tenzij je kunt bewijzen voor de rechter dat iemand jouw naam ter kwader trouw heeft geregistreerd);
    4. China - we kennen (horror)verhalen van ondernemers die iets lieten maken in China bij leverancier A. Aangezien ze hun producten alleen in de Benelux op de markt brachten, hadden ze ook alleen een Benelux merkregistratie. Nadat ze een keer spullen hadden laten maken in China bij een andere leverancier, bleken die in China niet door de douane te worden vrijgegeven omdat leverancier A hun merk had laten vastleggen. Wat doe je dan? Je opties zijn gelimiteerd: je kunt óf jaren procederen in China, óf leverancier A afkopen zodat je je spullen op tijd hier kunt hebben.  Voor slechts enkele honderden euro's leg je je merk in verschillende landen en/of regio’s vast en kun je dit soort vervelende situaties voorkomen.

    Twijfel je nog? Lees waarom het belangrijk is om je naam te registreren.

  • Weten waarin een handelsnaam verschilt van een geregistreerd merk?

    Door inschrijving van de handelsnaam bij de KvK kun je duidelijk maken dat jouw handelsnaam al gebruikt wordt. Wanneer je wil dat iemand stopt met het gebruiken van jouw handelsnaam, kun je met de inschrijving van de handelsnaam bij de KvK makkelijk onderbouwen dat jij deze naam eerder gebruikte.

    Het is dan wel een officiële inschrijving, maar je krijgt er weinig rechten mee. Dat komt omdat als je je beroept op het handelsnaamrecht je moet aantonen dat er verwarring is tussen jou en je concurrent. Stopt de ander niet met het gebruik van de naam, zul je naar de rechter moeten om dit af te dwingen. Dit brengt nogal wat kosten met zich mee.