Pas wanneer jij je merk hebt laten registreren, kun je voorkomen én kun je er tegen optreden dat een ander jouw merk, of een merk dat er erg op lijkt, gebruikt. Hierdoor zorg je ervoor dat consumenten en andere bedrijven jouw product of dienst direct herkennen (wanneer zij jouw merk zien en weten dat de producten of diensten van jou afkomstig zijn). Zo bouw je een goede marktpositie op en creëer je goodwill met jouw merk, waardoor het meer waard wordt.

In het kort waarom je je merk moet registreren: 

  1. MONOPOLIE:  je verkrijgt het alleenrecht op het gebruik van je merk® voor jouw activiteiten;
  2. ®-TEKEN: gebruik van dit teken straalt professionaliteit uit en schrikt derden af;
  3. CREËER WAARDE: de opgebouwde goodwill zit in het merk® besloten en kan (los) worden verkocht, verpand en in licentie gegeven worden;
  4. PREVENTIEF: Voorkom juridische problemen met derden en zorg voor rechtszekerheid (voor jouzelf, je concurrenten, maar ook voor je klanten);
  5. DOORSTART: door de merkrechten niet in de werkmaatschappij in eigendom te geven, maar in privé of in de bovenliggende holding, kan voorkomen worden dat na een faillissement anderen onder jouw naam verder gaan. Een voorbeeld waarbij dit mis ging was bij de familie van Gils. Door dit niet goed te regelen, mogen zij nu geen kleding meer onder hun eigen naam op de markt brengen.