Woordmerk
De meest sterke rechten op een naam (woordelementen) worden verkregen door middel van een woordmerk. Een naam dient wel voldoende onderscheidend te zijn om door de overheid als woordmerk geaccepteerd te kunnen worden. Een woordmerk biedt bescherming in geval van eventuele conflicten, bijvoorbeeld in geval van ongewenst gebruik door derden van de naam op internet. Een woordmerk heeft betrekking op een naam in standaardkarakters zonder de toevoeging van beeldelementen, hetgeen een voordeel is in het geval van toekomstige huisstijlwijzigingen.
Voorbeeld woordmerk:
APPLE LACOSTE NIKE RALPH LAUREN WNF
Woordbeeldmerk
Een woordbeeldmerk is een combinatie van woordelementen en grafische elementen. Dit merk geeft in principe zowel rechten op de woordelementen als de grafische elementen, maar hoofdzakelijk op het merk als geheel. In geval van wijzigingen van het logo zal (waarschijnlijk) een nieuwe merkaanvraag nodig zijn.
Voorbeeld woordbeeldmerk:
Zuiver beeldmerk
Een zuiver beeldmerk is een merk dat enkel grafische elementen bevat zonder naam of tekst erin. Wanneer een dergelijk teken als merk wordt gebruikt, is het van belang dit als zodanig te deponeren.
Voorbeeld zuiver beeldmerk:
Welk(e) type(n) merk(en) we adviseren om te deponeren hangt af van verschillende factoren, onder meer de onderzoeksresultaten en het (voorgenomen) gebruik in de markt.
Wil je weten of jouw merknaam als merk geregistreerd kan worden?
Start met een gratis onderzoek en ontvang binnen één werkdag een vrijblijvende offerte met advies. Merk-Echt checkt of jouw bedrijfsnaam geregistreerd kan worden.
"*" geeft vereiste velden aan