Wil jij je merk laten registreren? Dan is één van de belangrijkste eisen dat het merk voldoende ‘onderscheidend vermogen’ heeft. Niet onderscheidend genoeg? Dan wordt de aanvraag zonder pardon geweigerd. Maar wat wordt nu precies bedoeld met dit onderscheidend vermogen? En waar kun je rekening mee houden?
Het onderscheidend vermogen van een merk is de mate waarin een merk de consument in staat stelt de producten en/of diensten van een merk te onderscheiden van de producten en/of diensten van andere ondernemingen. De consument moet dus een weloverwogen keuze kunnen maken, omdat jouw merk duidelijk anders is dan dat van de ander.]
Het onderscheidend vermogen wordt altijd beoordeeld in relatie tot de producten en diensten waarvoor het merk is aangevraagd. Het is voor acceptatie van een merk door de EU of Benelux merkinstantie dus van belang dat het merk niet beschrijvend is voor de producten en/of diensten waarvoor het merk wordt aangevraagd. Een ‘beschrijvende merknaam’ – de naam zegt het al – geeft een te directe omschrijving van de aard, eigenschappen of kenmerken van een product of dienst.
Apple is als merknaam en als logo bijvoorbeeld niet onderscheidend voor voedingswaren of voor drinkwaren, maar wél onderscheidend voor elektronica.
Naast niet beschrijvend voor de producten en/of diensten die het merk aanbiedt, mag het merk óók niet worden opgevat als ‘aanduiding van de herkomst, kwaliteit of kenmerkende eigenschappen van zijn producten en/of diensten’. Kortom: het liefst kies je voor een merknaam die zo min mogelijk zegt over wat je doet of aanbiedt.
Niet in beton gegoten
Onderscheidend vermogen is geen vaststaand gegeven. En dat is ook niet zo gek, als je je bedenkt dat onze taal voortdurend verandert. Onder andere door de invloed van buitenlandse talen, maar ook doordat een benaming of een merk in de Nederlandse taal gebruikelijk is geworden voor de aanduiding van een bepaald product en/of dienst. Wist je bijvoorbeeld dat ‘Hagelslag’ ooit een geregistreerd merk was? Inmiddels is iedereen zo aan de naam gewend, dat er geen merkrecht meer op rust: Hagelslag is een ‘soortnaam’ geworden voor broodbeleg.
Help, mijn merknaam is beschrijvend!
Heb je een gaaf product, dienst of bedrijf, maar is je naam beschrijvend? Geen nood! Door de toevoeging van een grafisch onderscheidend element aan je merknaam, is het ook voor jou mogelijk om je merk te registreren. Belangrijk is wel dat je bij de ontwikkeling van het logo creatieve keuzes maakt. Zo voegen simpele geometrische vormen of een abstracte weergave van het product of de dienst die je aanbiedt niets toe aan het onderscheidend vermogen van je logo.
Wil jij weten of jouw merknaam onderscheidend is? Vraag dan vrijblijvend een identiek naamsonderzoek aan. Onze juristen beoordelen dan niet alleen of jouw merknaam voldoende onderscheidend vermogen heeft, maar onderzoeken ook of jouw merknaam nog vrij is.
We helpen je graag
Wat je vraag ook is: we helpen je graag. Neem vrijblijvend contact met ons op via 076-5148403, [email protected] of plan een afspraak in
Wat je vraag ook is: we helpen je graag. Neem vrijblijvend contact met ons op via 076-5148403, [email protected] of plan een afspraak in