• 29-05-2020
  • Nieuws
  • 2 minuten leestijd

Waar denk je aan als je een grote, gele, ronde M ziet? Precies, MCDONALDS! Dat merk heeft zijn onderscheidend vermogen goed op orde. En dat is ook belangrijk, want een merk valt of staat met zijn vermogen om onderscheidend te zijn. Je kunt het een belangrijk element noemen voor het bouwen van een sterk merk. Bovendien is het onderscheidend vermogen één van de vereisten die de wet stelt aan de acceptatie van een merk. Stel jezelf daarom tijdens het creëren van je merk regelmatig de vraag hoe onderscheidend je merk eigenlijk is.

Wat is onderscheidend vermogen van een merk?

Het onderscheidend vermogen van een merk is de mate waarin een merk de consument in staat stelt de producten en/of diensten van een merk te onderscheiden van de producten en/of diensten van andere ondernemingen. Of dat daadwerkelijk zo is, wordt altijd beoordeeld in relatie tot de producten en diensten waarvoor het merk is aangevraagd. Het is voor acceptatie van een merk door de EU of Benelux merkinstantie dus van belang dat het merk niet beschrijvend is voor de producten en/of diensten waarvoor het merk wordt aangevraagd. Zo is Apple als merknaam en als logo niet onderscheidend voor voedingswaren of voor drinkwaren, maar wél onderscheidend voor elektronica.

Dynamisch

Het onderscheidend vermogen van een merk is geen vaststaand gegeven. Net als taal is het onderscheidend vermogen van een merk dynamisch van aard. Het verandert met de tijd door onder andere de invloed van buitenlandse talen, maar ook doordat een benaming of een merk in de Nederlandse taal gebruikelijk is geworden voor de aanduiding van een bepaald product en/of dienst. Zo was Hagelslag ooit een geregistreerd merk. Inmiddels is iedereen zo aan de naam gewend, dat er geen merkrecht meer op rust en Hagelslag is verworden tot soortnaam voor broodbeleg.

Wanneer heeft een merk voldoende onderscheidend vermogen?

We zeiden het al eerder, maar het blijft belangrijk om te weten: hoe groter het onderscheidend vermogen is, des te sterker is het merk. Om daadwerkelijk voldoende onderscheidend te zijn, moet een merk onder andere aan de volgende eisen voldoen. Allereerst mag een merk niet beschrijvend zijn voor zijn producten en/of diensten. Ook mag het merk niet worden opgevat als aanduiding van de herkomst, kwaliteit of kenmerkende eigenschappen van zijn producten en/of diensten.

Help, mijn merknaam is beschrijvend!

Heb je een gaaf product, dienst of bedrijf, maar is je naam beschrijvend? Geen nood! Door de toevoeging van een grafisch onderscheidend element aan je merknaam, is het ook voor jou mogelijk om je merk te registreren. Belangrijk is wel dat je bij de ontwikkeling van het logo creatieve keuzes maakt. Zo voegen simpele geometrische vormen of een abstracte weergave van het product of de dienst die je aanbiedt niets toe aan het onderscheidend vermogen van je logo.

Wil jij weten of jouw merknaam onderscheidend is? Vraag dan vrijblijvend een identiek naamsonderzoek aan. Onze juristen beoordelen dan niet alleen of jouw merknaam voldoende onderscheidend vermogen heeft, maar onderzoeken ook of jouw merknaam nog vrij is.

Wil je meer weten over sterke merken, lees dan onze blog “Een sterk of een zwak merk ?” Neem voor meer informatie contact op via info@merk-echt.nl of bel direct naar 076-5148403.