• 26-02-2021
  • Nieuws
  • 3 minuten leestijd

Zit jouw bedrijf in de lift? Dan bestaat de kans dat je overweegt je geografische horizon te verbreden. Good for you! Maar zorg er wél voor dat je scherp blijft op de bescherming van je intellectuele eigendom. Want voor je het weet heb je te maken met lastige copycats, óf word je zelf op de vingers getikt omdat je – onbedoeld – inbreuk maakt op een al bestaand merk.   

We komen het bij Merk-Echt regelmatig tegen: bedrijven die onze hulp inschakelen omdat hun merkbescherming niet meer toereikend blijkt. Ze hebben het gebied waarin zij hun producten en/of diensten aanbieden vergroot, maar vergaten om ook hun beschermingsgebied op te rekken óf stonden er überhaupt niet bij stil dat het nodig was. 

Toegeven: zo’n scope-verbreding gaat ook vaak geleidelijk, haast als vanzelf. Je krijgt connecties in een buurland en besluit het daar ook eens ‘te proberen’. Van het een komt het ander – en voor je het weet ben je actief op grondgebied waar je, vanuit het merkrecht bezien, helemaal niet thuishoort.

Merkgebruik? Zorg dat je geregistreerd staat! 

Hier hebben we meteen een belangrijke basisregel te pakken: ook al opereer je ‘gewoon’ vanuit Nederland en ben je dus niet fysiek gevestigd in de andere regio (een ander land of werelddeel), als je er jouw producten verkoopt en/of je diensten verleent, is er sprake van merkgebruik in die regio. En ben je overgeleverd aan de juridische regels die daar gelden. 

Staat jouw merk niet geregistreerd in dit gebied? Dan kun je je hier ook niet beroepen op je merkrechten. Jouw merk is hier dus vogelvrij, met alle risico’s van dien. Denk aan schadelijk kopieergedrag dat je geen halt toe kunt roepen omdat je simpelweg geen recht van spreken hebt. Of, the other way around, dat jij verwarring veroorzaakt met (en dus inbreuk maakt op) een sterk gelijkend merk, dat wél merkrechten heeft in dit gebied.

Voor beide situaties geldt: dit wil je écht voorkomen. Het is jouw merknaam, jouw model, jouw idee, jouw intellectuele eigendom. En daar ben je graag zuinig op. Toch? Zorg er dan ook voor dat je jezelf, bij elke substantiële uitbreiding van je merk, afvraagt: welke impact heeft deze verandering eigenlijk op mijn merkbescherming? Door al in een zo vroeg mogelijk stadium aan de bel te trekken, bespaar je jezelf een hoop ellende.

Jaarlijkse APK

We begrijpen natuurlijk goed dat merkrecht voor ons dagelijkse kost is – en dat jij je hier als ondernemer liever niet te veel mee bezig houdt. Om je scherp te houden op jouw merkbescherming, voeren we daarom jaarlijks een soort ‘APK’ uit op de ‘bewegende’ klanten in ons porfolio. En zullen we je, op eigen initiatief, adviseren over een eventuele aanpassing of uitbreiding van jouw registratie. Zodat jij je met een gerust hart bezig kunt houden met waar jij goed in bent: ondernemen en verder bouwen aan je merk.]  

Een goed begin is het halve werk

Nu zullen we je bij Merk-Echt, op het moment dat je jouw merk bij ons registreert, ook altijd kritisch bevragen op de plannen en mogelijke scenario’s voor de toekomst. Hoe aannemelijk is het dat je jouw geografische scope zal uitbreiden? En welke regio’s liggen dan voor de hand? Daar baseren we ons advies op.

Merk-Echt helpt je bij de merkregistratie van jouw productnaam, bedrijfsnaam of logo. In onze blog ‘In 5 stappen naar een geregistreerd merk’ leggen we je uit wat daar zoal bij komt kijken.  

Waar registreer je jouw merk?

Je registreert je merk in het voor jou relevante land of regio: in de Benelux, de Europese Unie of waar ook ter wereld. Het is goed om je bij de regiokeuze te beseffen dat deze dekkingen niet zo volledig zijn als ze misschien doen voorkomen. Zo geeft een registratie in het Europese Unie register alleen dekking in officiële EU-landen. Landen als Noorwegen, Zwitserland en IJsland vallen niet binnen de Europese Unie en horen hier dus niet bij. Ondernemers staan hier niet altijd bij stil. Wil je óók in deze landen beschermd zijn? Dan zul je hier een aparte, nationale merkaanvraag voor moeten doen.

Advies merkbescherming

Advies nodig bij het bepalen van de voor jou relevante beschermingsregio? Benieuwd of jouw merkbescherming nog up to date is? En/of wil je het beheer van jouw merkbescherming graag uitbesteden? Neem dan vrijblijvend contact met op met één van onze juristen.

Download Brexit whitepaper