Hoe werkt dat & wat doen wij daaraan?

Heb je jouw merkregistratie in the pocket? Dan heb je (in de meeste landen) in principe gedurende 10 jaar het alleenrecht op het gebruik ervan. Maar dat is wél aan een paar voorwaarden verbonden. Je zal jouw merk namelijk ook moeten gebruiken én bewaken, om je te kunnen wapenen tegen inbreukmakers. En ook het up to date houden van je merkbescherming is een must. Merk-Echt helpt je daarbij. Hoe? Dat leggen we in deze blog aan je uit.

In de blog ‘Merkregistratie in the pocket? Denk aan de gebruiksplicht!’ vertellen we je meer over de gebruiksplicht en het bewaken van je merk.

Hoe ver reikt jouw merkbescherming?

Met een merkregistratie leg je jouw merk (in de meeste landen) voor 10 jaar vast. Een flinke periode, waarin je als ondernemer (hopelijk!) niet stil staat. Ben je van plan om nieuwe producten en/of diensten aan te bieden, of besluit je te gaan ondernemen/ je producten en/of diensten te vermarkten in een nieuwe regio? Besef je dan wel dat je jouw merk hebt geregistreerd onder bepaalde voorwaarden: je hebt gekozen voor een bepaald beschermingsgebied én voor een specifieke lijst (classificatie) van producten en/of diensten. Hier dien je met het gebruik van je merk rekening mee te houden.

Want ga je, onder jouw merk, nieuwe producten en/of diensten in de markt zetten die niet binnen deze scope passen? Of word je actief in een regio die buiten het beschermingsgebied van jouw merk valt? Dan schieten jouw merkrechten tekort. Zorg ervoor dat je, voor die nieuwe activiteiten en die nieuwe regio, merkrechten verkrijgt. Dit voorkomt vervelende situaties, zoals het niet of moeilijker op kunnen treden tegen derden die een identiek of gelijkend merk gebruiken.

Waar laat je jouw merk registreren?

Afhankelijk van waar je actief bent of wil zijn met jouw merknaam en/of logo, kun je je merk laten registreren in de Benelux, de EU of waar ook ter wereld. In de blog ‘Je merk registreren, voor welke regio kies je?’ leggen we je uit waar je goed aan doet.

Anticiperen op de toekomst

Dat wil je graag voorkomen, toch? Gelukkig zullen we je bij Merk-Echt, op het moment dat je jouw merk via ons registreert, van tevoren kritisch bevragen op de plannen en mogelijke scenario’s voor de toekomst. Ligt het in de lijn der verwachting dat je er bepaalde producten en/of diensten ‘bij gaat doen’ in de toekomst? Zijn er producten en/of diensten die we, just to be sure, het beste nu al mee kunnen pakken in onze specificatie van de waren en diensten van je merk – simpelweg omdat we het in de praktijk vaak zien gebeuren dat van het één het ander komt? En ook: hoe aannemelijk is het dat je jouw geografische scope zal uitbreiden? En welke regio’s liggen dan voor de hand? Daar baseren we ons advies op, zodat jouw merkregistratie futureproof is.

Blijf scherp op je bescherming

Eerlijk is eerlijk: wij hebben geen glazen bol en kunnen dus niet alles voorzien. Daarom is het belangrijk om altijd scherp te blijven op je merkbescherming. Is Merk-Echt jouw merkgemachtigde? Houd ons dan altijd op de hoogte van eventuele nieuwe plannen, zodat we met je mee kunnen denken. Signaleren we zelf dat jij nieuwe activiteiten ontwikkelt, of producten en/ of diensten gaat aanbieden buiten jouw beschermingsgebied? Dan zullen we je op eigen initiatief  adviseren over een eventuele aanpassing of uitbreiding van jouw registratie. Zodat je niet voor vervelende verrassingen komt te staan. 

Niet vergeten: je merk verlengen

Als je jouw merk eenmaal geregistreerd hebt, en je het ook gebruikt volgens de gebruiksplicht, kun je jouw merkregistratie in principe na eerste 10 jaar weer met een periode van 10 jaar verlengen.  Wij zullen de merken in ons portfolio altijd tijdig herinneren aan de verlenging van de merkrechten, om te voorkomen dat die ongewenst komen te vervallen. Ongeveer een jaar voor de vervaldatum van de registratieperiode ontvang je al een eerste herinnering van ons.

Kijk uit voor spookfacturen!

Dit moment van verlenging wordt door ‘malafide organisaties’ nogal eens aangegrepen om jou een spookfactuur te sturen. Kijk daarvoor uit! In deze blog leggen we je uit waar je zo’n nepfactuur aan kunt herkennen.

Advies nodig?

Heb je advies nodig bij het bepalen van de reikwijdte van jouw merkbescherming? Ben je benieuwd of jouw merkbescherming nog up to date is? En/of wil je het beheer van jouw merkbescherming graag uitbesteden? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze juristen.

Gerelateerde blogs

5 redenen waarom jouw merk bescherming verdient

5 redenen waarom jouw merk bescherming verdient

Lees meer
Je werkterrein uitbreiden? Vergeet je merkbescherming niet!

Je werkterrein uitbreiden? Vergeet je merkbescherming niet!

Lees meer
5 x waarom jouw Intellectueel Eigendom bij Merk-Echt in de allerbeste handen is 1

5 x waarom jouw Intellectueel Eigendom bij Merk-Echt in de allerbeste handen is

Lees meer