Ben je van plan om jouw merknaam te laten registreren? Slim! Want alleen met een merkregistratie op zak beschik je over de merkrechten en sta je het sterkst tegen kopieergedrag en misbruik. Zorg er wél voor dat je eerst checkt of jouw merknaam ook als merk vastgelegd kan worden. We leggen uit hoe je dat aanpakt – én waarom je hierbij nooit op ‘een rondje Google’ mag vertrouwen.

Een juridisch sterke merknaam

Jouw merknaam komt pas voor merkregistratie in aanmerking als hij juridisch helemaal klopt. In principe moet de naam nog uniek zijn en dus niet lijken op al bestaande (eerder gedeponeerde) merknamen. Maar de naam mag bijvoorbeeld ook niet beschrijvend of misleidend zijn. In onze blog ‘Een juridisch sterke merknaam bedenken, zo doe je dat’ vertellen we je meer over deze juridische toets.

Stel je voor: je hebt de aanvraag tot de registratie van jouw merk ingediend (je merk gedeponeerd), maar tijdens de procedure word je plots teruggefloten door de merkeninstantie: jouw merknaam kwam niet door de juridische toets, wat betekent dat je terug naar de tekentafel moet. Dat gaat je een hoop extra kosten en kopzorgen opleveren. Misschien moet je wel een heel nieuw merk laten ontwikkelen, en/of je marketingcampagne aanpassen. Daar komt nog bij dat je de investeringen (marketing, productdesign, inkoop, registratiekosten) die je tot dan toe al had gedaan, niet meer terugkrijgt.

Check je merknaam goed én op tijd 

Zorg er daarom voor dat je de slagingskans van jouw merkregistratie al in een zo vroeg mogelijk stadium kunt inschatten: vóórdat je in jouw merk gaat investeren. Met een tijdige check op jouw merknaam (door middel van een naamsonderzoek) maak je de kans dat jouw aanvraag straks geweigerd wordt een stuk kleiner. Hiermee doelen we niet op een ‘rondje Google’, checken of de domeinnaam nog beschikbaar is, of het doorspitten van het handelsnaamregister. Klopt: dit type zoekwerk geeft je een eerste indicatie. Maar deze indicatie is niet waterdicht – én je loopt het risico dat je te snelle of onjuiste conclusies trekt.

Een 'rondje Google' is onvoldoende

Ga maar na: misschien is het andere merk nog niet online actief, óf heeft het überhaupt geen plannen om ooit online te gaan. Logisch dat die Google-zoekopdracht dan geen hits oplevert. Het kan óók voorkomen dat je online wél een soortgelijke merknaam tegenkomt, maar er onterecht vanuit gaat dat deze partij niet in jouw regio actief zal zijn. Een voorbeeld: je komt op een 100% Spaanstalige website terecht en je concludeert dat deze partij dan vast ook alleen in Spanje geregistreerd zal staan. Veel te voorbarig, want dit merk kan net zo goed als EU-merk geregistreerd staan. Dit kun je via een website écht niet goed beoordelen.

Zicht op de risico’s met een naamsonderzoek 

Pak het liever professioneel aan, met een officieel naamsonderzoek (ook wel ‘merkonderzoek’ of ‘beschikbaarheidsonderzoek’ genoemd). Het merkenbureau beoordeelt of jouw merk kans maakt om door de juridische toets van de overheidsinstantie te komen en of er oudere merken in het merkenregister staan die een probleem zouden kunnen vormen.

Bij Merk-Echt vinden we zo’n onderzoek dermate belangrijk dat we, voor iedere Benelux en EU-merkaanvraag, een identiek naamsonderzoek gratis voor je uitvoeren. Tijdens dit naamsonderzoek beoordelen we of er al identieke merknamen geregistreerd staan of aangevraagd zijn in het merkenregister. We beperken ons dan dus tot dezelfde woorden of tekens. De uitkomsten sturen we je al binnen 1 werkdag toe. 

Blijkt op basis van het onderzoek dat je, omwille van het risico op conflict met een tegenpartij, terug naar de tekentafel moet? Dan ben je je daar in ieder geval op tijd van bewust. Onze juristen kunnen dan samen met jou bekijken wat de vervolgstappen zijn.

De Merk-Echt Registratiegarantie

Is de conclusie van het identieke naamsonderzoek dat het merk voldoende onderscheidend is? Dan garanderen wij dat de óók registrerende instantie jouw merk voldoende onderscheidend vindt om voor registratie in aanmerking te komen. Met deze Merk-Echt Registratiegarantie loop je dus niet het risico dat je kosten maakt voor de registratie van een merk dat later door de overheidsinstantie geweigerd wordt.

Meer zekerheid met een uitgebreid naamsonderzoek

Is de uitkomst van het identieke onderzoek positief? Dan zullen we je vrijwel altijd adviseren om óók nog een uitgebreid naamsonderzoek te doen. In dat onderzoek nemen we ook de niet identieke, maar wél gelijkende merknamen mee. We kijken dan ook naar fonetische, begripsmatige en visuele overeenkomsten. Ook als een merknaam anders geschreven wordt maar hetzelfde klinkt, komt dat uit dit onderzoek naar voren. Dit uitgebreide onderzoek geeft dus meer zekerheid.

Schatten we de slagingskans van jouw registratie hoog in? Dan kun je de aanvraag tot merkregistratie indienen (je merk gaan deponeren). Benieuwd hoe de registratie van jouw merk er vervolgens uit ziet? In de blog In 5 stappen naar een geregistreerd merk nemen we je hierin mee.

Heb je vragen voor een adviseur merken en modellen?

Contact

Graag even sparren over jouw merknaam, merkregistratie en/of merkbescherming? We denken graag vrijblijvend met je mee.

Neem contact op

Gerelateerde blogs

Merknaam bedenken? Zo vind je er één die bij je past en registreerbaar is! 1

Merknaam bedenken? Zo vind je er één die bij je past en registreerbaar is!

Lees meer
Een juridisch sterke merknaam bedenken – Zo doe je dat

Een juridisch sterke merknaam bedenken - Zo doe je dat

Lees meer
5 redenen waarom jouw merk bescherming verdient

5 redenen waarom jouw merk bescherming verdient

Lees meer