Identiek merknaamonderzoek
Eerst beoordelen we of de merknaam voldoende onderscheidend is om door de overheidsinstantie geaccepteerd te worden. In het identiek merknaamonderzoek bekijken we vervolgens of jouw gekozen merknaam exact overeenkomt met reeds geregistreerde namen. Dit onderzoek geeft een eerste indicatie van de beschikbaarheid, maar is beperkt. Gelijkende of overeenstemmende merknamen worden niet meegenomen. Stel: je wilt een merk registreren met de naam “COCA-COLA.” Het identieke onderzoek zou merken zoals “COCA COLA” of “COCACOLA” vinden, maar niet “KOCA-KOLA.”
Ons advies: Wil je de risico’s echt minimaliseren? Kies dan ook voor een uitgebreid merknaamonderzoek. Hiermee krijg je inzicht in identieke én gelijkende namen, inclusief mogelijke juridische risico’s.
Wat is het risico?
Merkenregisters zijn openbaar, wat betekent dat elke merkhouder zelf moet controleren of nieuwe merkaanvragen mogelijk verwarring met hun merk veroorzaken. Als je dit zelf doet, kan het een lastige taak zijn, het vergt namelijk veel tijd. Onze merkhouders houden zich dagelijks bezig met merkbewaking en zijn dan ook specialisten. Ze ontdekken snel of er sprake is van ‘merkinbreuk’.
De keuze voor het soort vooronderzoek hangt af van verschillende factoren:
- Waar wordt de merknaam gebruikt?
- Voor welke producten of diensten?
- Wat zijn de plannen voor de toekomst?
- Hoeveel wordt er in het merk geïnvesteerd?
Uiteindelijk draait het om de vraag: hoeveel risico wil je nemen bij het lanceren van je merk in een bepaalde regio? Een uitgebreid naamsonderzoek kan helpen om deze risico’s te verkleinen.
Uitgebreid merknaamonderzoek
Een uitgebreid merknaamonderzoek zoekt niet alleen naar identieke namen, maar ook naar spellingsvarianten, namen die hetzelfde klinken of op elkaar lijken in de relevante registers:
- Benelux-aanvraag: Onderzoek in de Benelux- en EU registers.
- EU-aanvraag: Inclusief de registers van alle 27 EU-landen
Een uitgebreid naamsonderzoek biedt inzicht in mogelijke obstakels bij registratie én de risico’s op bezwaar door bestaande merken.
Ook belangrijk: beeldmerkonderzoek
Wil je niet alleen een naam maar ook een logo registreren? Dan is een beeldmerkonderzoek aan te raden. Hierbij onderzoeken we of jouw logo al bestaat of te veel lijkt op bestaande geregistreerde logo’s. Zo voorkom je eventuele bezwaren.
Vooronderzoek: een goed begin is het halve werk
Neem vooraf de tijd voor zo’n onderzoek, want het kan je veel tijd, geld en juridische conflicten besparen. Wil je weten of jouw merknaam registreerbaar is? Neem vrijblijvend contact op met onze experts. We helpen je graag op weg! Stuur een e-mail naar [email protected], bel ons op 076 – 514 84 03 of plan vrijblijvend een adviesgesprek in.
Neem vooraf de tijd voor zo’n onderzoek, want het kan je veel tijd, geld en juridische conflicten besparen. Wil je weten of jouw merknaam registreerbaar is? Neem vrijblijvend contact op met onze experts. We helpen je graag op weg! Stuur een e-mail naar [email protected], bel ons op 076 – 514 84 03 of plan vrijblijvend een adviesgesprek in.

Wil je weten of jouw merknaam als merk geregistreerd kan worden?
Merk-Echt checkt of jouw bedrijfsnaam geregistreerd kan worden.
"*" geeft vereiste velden aan