E-commerce is booming! En het aantal online shoppers groeit nog altijd gestaag. Het is dus interessanter dan ooit om jouw producten en/of diensten (ook) online aan te bieden. Maar je begrijpt: de concurrentie is stevig. Des te belangrijker om jezelf te onderscheiden van de rest. Maar óók: om betrouwbaar te zijn én je als zodanig te profileren. Zo ga je daar als online ondernemer mee om:
Vertrouwen beïnvloedt de koopintentie, zeker online
Hoe gangbaar online shoppen inmiddels ook is, vertrouwen blijft een ‘ding’ voor de online shopper. Want komt die bestelling wel aan? Wordt het geld teruggestort na een retourzending? En ga jij als webwinkel wel vertrouwelijk om met de persoonlijke en financiële gegevens van jouw klanten? Die onzekerheid is te begrijpen, want de opkomst van webshops gaat helaas hand in hand met die van ‘nepshops’. En het verschil tussen die twee is niet altijd makkelijk te zien. Vertrouwen is dan ook één van de belangrijkste factoren die de online koopintentie beïnvloeden.]
Regel een thuiswinkel-keurmerk
Als jij je zaakjes goed op orde hebt, kun je dat ook officieel aantonen. Met een webwinkel-keurmerk laat je zien dat jouw online shop is gecontroleerd én goedgekeurd door een onafhankelijke instantie. Dat geeft een flinke boost aan jouw betrouwbaarheid. Uit recent onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat ‘Thuiswinkel Waarborg’ verreweg het bekendste keurmerk voor webwinkels is, gevolgd door ‘Webshop Keurmerk’. Om voor een webwinkel-keurmerk in aanmerking te komen dien je eerst een certificeringsproces te doorlopen.
Zorg voor ‘social proof’
Bewijs dat je te vertrouwen bent door jouw afnemers aan het woord te laten. Moedig hen aan reviews en testimonials te schrijven, bijvoorbeeld op openbare feedback-platforms als Trustpilot en Klantenvertellen.nl. Doordat klanten hier hun ervaringen met jouw dienstverlening en producten delen, laat je én zien dat jij wel degelijk bestaat én kun je bewijzen dat je ook een betrouwbare partij bent. In de regel geldt: hoe meer er over jouw bedrijf te vinden is, hoe ‘echter’ en dus betrouwbaarder je voor de buitenwereld bent. Mooi meegenomen: als de reviews voldoende kwalitatief zijn, beloont Google deze content met een hoge ranking in de zoekresultaten.
Klant-feedback geeft natuurlijk óók een relevant inkijkje in hoe de klant jouw dienstverlening ervaart. Wat gaat er goed, wat kan beter? Die terugkoppeling heb je hard nodig om jouw producten en service continu te verbeteren.
Wees zuinig op je goede naam en leg je merk vast
Of je nu online of offline onderneemt: je hebt liever zo min mogelijk last van copycats en meelifters. De verwarring die zij veroorzaken vormt immers in meerdere opzichten een risico. Op minder sales, maar óók op imagoschade. Want als het namaak-product van een veel slechtere kwaliteit is maar de afnemer denkt dat het van jou afkomstig is, kan dat je zomaar slechte reviews en negatieve publiciteit opleveren. Wég goede naam, wég vertrouwen. Met een merkregistratie op zak sta je sterker tegen copycats: je kunt ertegen optreden als dat nodig is. Hiermee stel je jouw onderscheidend vermogen een stuk veiliger en versterk je jouw concurrentiepositie. Ook kun je doorgaans rekenen op meer rendement. Laat je jouw merk registreren door Merk-Echt? Dan nemen we (bijna) alles voor je uit handen.
Presenteer jezelf professioneel
Je webshop is de etalage van je winkel. Bezoekers zullen in een split second beslissen of ze door willen klikken en het zien zitten om iets bij jou af te nemen. En dus is het belangrijk om te investeren in een professioneel design én op-en-top gebruikerservaring. Ook de content in de webshop moet op orde zijn. Naast algemeen belangrijke zaken als je logo, voorwaarden en keurmerken, is het slim om aandacht te besteden aan je positionering. Wat maakt jou/ jouw bedrijf en aanbod uniek? Door gevoel te geven bij het ‘type club’ waar jouw afnemer mee te maken heeft, wek je vertrouwen.
Houd ook op de grote platforms de regie
Bied jij jouw producten ook aan op de grote e-commerce platforms als Amazon en Bol.com, óf ben je dat van plan? Zorg er dan voor dat je óók hier de regie houdt. Gelukkig hebben zowel Amazon als Bol.com goed begrepen hoe belangrijk dat is. Beide platforms werken inmiddels zelfs met een eigen merkenregister. Sta je hier als online ondernemer geregistreerd? Dan krijg je volop gelegenheid om jezelf op een veilige en betrouwbare manier te profileren. En: om eventueel kopieergedrag bijtijds de kop in te drukken, omdat er sneller gehandeld kan worden bij merkinbreuk.
In de blogs ‘Een merkregistratie op Bol.com – waarom is dat nodig & hoe regel ik dit?’ en ‘Amazon Brand Registry: zo werkt het en dit heb je eraan’ lees je meer over deze merkenregisters en de voordelen die dat jou als online ondernemer oplevert.
Let op: voor beide registers geldt dat je een officiële merkregistratie nodig hebt om voor registratie in aanmerking te komen.
We denken graag met je mee!
Benieuwd hoe jij jouw webshop juridisch kunt beschermen? Of wil je graag eens sparren over het nut en de noodzaak van merkbescherming in jouw situatie? Neem gerust contact met ons op, via 076-5148403 of [email protected], óf plan nu kosteloos een 15 minuten afspraak in met een adviseur merken en modellen.
Benieuwd hoe jij jouw webshop juridisch kunt beschermen? Of wil je graag eens sparren over het nut en de noodzaak van merkbescherming in jouw situatie? Neem gerust contact met ons op, via 076-5148403 of [email protected], óf plan nu kosteloos een 15 minuten afspraak in met een adviseur merken en modellen.