Online shoppen was al jaren aan een opmars bezig en bevindt zich – met de lockdowns nog maar net achter de rug – inmiddels in een stroomversnelling. Ook de eerder nog terughoudende doelgroep is nu massaal om. En de verwachting is dat minimaal de helft van deze ‘late majority’ ook online zal blijven shoppen. Kortom: kansen te over in e-commerce land. Maar zorg er wél voor dat je ook voldoet aan de juridische regels. We maakten een checklist voor je met de belangrijkste to do’s. Afvinken maar!

Verkoop je buiten Nederland? Dan kan deze wet- en regelgeving afwijken.

Beschrijf jouw Algemene Voorwaarden 

Niet verplicht, wél slim: maak jouw Algemene Voorwaarden inzichtelijk op je website. Hierin beschrijf je welke regels je hanteert met betrekking tot de verkoop van jouw producten en/of diensten. Denk hierbij aan de betaalwijze, de levering en levertijd, garantie en klachtenafhandeling. Al is het alleen maar om het vertrouwen van jouw (potentiële) klanten te winnen. 

Geef voldoende informatie over jouw identiteit

Je dient op jouw website in ieder geval melding te maken van: je bedrijfsnaam, vestigingsadres, KvK-nummer, BTW-nummer en contactadres (e-mailadres). Let op: deze gegevens moeten goed (met 1 klik vanaf elke pagina) te vinden zijn.

Ga zorgvuldig om met privacy 

Het treffen én hanteren van maatregelen om de persoonsgegevens te beschermen tegen verlies of diefstal is wettelijk verplicht voor iedere webwinkelier. Iedere webshophouder die persoonsgegevens verwerkt, dient een SSL-certificaat te hebben om de bescherming hiervan aan te tonen. De zichtbaarheid van zo’n SSL-certificaat wekt vertrouwen op bij je bezoekers én kan jouw ranking in Google positief beïnvloeden. Slim dus, om dat certificaat een plek op je website te geven. 

Ook een verplichting, voor alle websites die persoonsgegevens van bezoekers gebruiken: het opnemen van een privacyverklaring. In zo’n Privacy Policy leg je uit je hoe je met deze gegevens omgaat. Zorg ervoor dat je hierin in ieder geval beschrijft: 

  • Jouw bedrijfsnaam, adresgegevens en contactadres
  • Welke persoonsgegevens er worden verwerkt (NAW-gegevens, e-mailadressen, foto’s, geboortedata, klantnummers?)
  • Waar je de gegevens voor gebruikt (doeleinden): puur om de bestellingen goed af te kunnen handelen óf gebruik je deze gegevens ook om nieuwsbrieven te versturen? 
  • Het recht op correctie en verwijdering van gegevens

Houd rekening met de Cookiewet

De cookiewet schrijft voor dat je, op jouw website, een korte verklaring opneemt waarin je uitlegt wat cookies zijn, welke jij gebruikt en waarvoor. Jouw websitebezoekers moeten toestemming geven voor het gebruik van cookies die betrekking hebben op hun privacy, zoals tracking-cookies. Zorg er dan ook voor dat de bezoekers, als zij op jouw website ‘landen’, eerst in een pop-up toestemming moeten geven voor het gebruik van dit soort cookies.

Wees duidelijk over retourneren 

Het ‘ontbindingsrecht’ (voorheen herroepingsrecht) geeft jouw klanten het wettelijke recht om hun aankoop, zonder opgaaf van reden, binnen 14 dagen na ontvangst aan te melden voor retour. Vervolgens hebben zij nog 14 dagen de tijd om de artikelen ook daadwerkelijk terug te sturen. Je dient, op jouw website, jouw klanten duidelijk te informeren over de rechten en plichten hierbij. Dat doe je door een herroepingsformulier op te nemen in je webshop, die duidelijk terug te vinden moet zijn onder een apart kopje (‘Retourneren’). Een belangrijke voorwaarde bij het retourneren, is dat het product onbeschadigd en ongebruikt teruggestuurd wordt. Komt het product beschadigd terug? Dan mag je de schade in mindering brengen op de terugbetaling.  

Andere spelregels met betrekking tot terugbetalen:

  • Je dient het volledige aankoopbedrag terug te storten binnen 14 dagen vanaf het moment dat de klant heeft laten weten het product te willen retourneren
  • Annuleert de klant de volledige bestelling? Dan stort je ook alle andere gemaakte kosten terug, tenzij je in jouw webshop vermeld hebt de kosten voor retourzending niet te vergoeden
  • Je mag voor de terugbetaling alleen werken met tegoedbonnen als de consument daar ook mee heeft ingestemd óf zelf met een tegoedbon heeft betaald

Denk aan de leeftijdscontrole

Voor verkopers van leeftijdsgebonden producten zoals alcohol of tabak, is het verplicht om met een leeftijdscontrole te werken. Zorg er bovendien voor dat je, voor deze producten, ook de juiste vergunningen op zak hebt.  

Communiceer duidelijk over de prijzen 

Last but not least: zorg ervoor dat je duidelijk bent over de prijs. Jouw klanten moeten weten waar ze aan toe zijn – en niet voor verrassingen komen te staan. Let er hierbij op dat je duidelijk aangeeft of:

  • er nog verzendkosten bij komen
  • de prijzen inclusief óf exclusief btw zijn 
  • er niet nog ‘vage’ extra kosten worden gerekend

Vergeet je merkbescherming niet!

Een advies voor ieder type ondernemer, of je nu een online of offline business runt: zorg ervoor dat je, voordat je gaat investeren in jouw bedrijf, jouw merkrechten hebt geclaimd. Met een merkregistratie op zak stel je jouw onderscheidend vermogen veilig en versterk je jouw concurrentiepositie, waardoor je doorgaans kunt rekenen op meer rendement. Laat je jouw merk registreren door Merk-Echt? Dan nemen we (bijna) alles voor je uit handen.

Lees de blog 5 redenen waarom jouw merk bescherming verdient

Bronnen: mkbservicedesk.nl, mijnwebwinkel.nl, webwinkelkeur.nl

Gerelateerde blogs

Een sterk merk, wat is dat eigenlijk?

Een sterk merk, wat is dat eigenlijk?

Lees meer
Registreren 4

Merkautorisatie van Bol.com

Lees meer
11 x wat je, als ondernemer in coronatijd, juridisch op orde moet hebben

11 x wat je, als ondernemer in coronatijd, juridisch op orde moet hebben

Lees meer