Verkoop je via Amazon óf overweeg je dat te doen? Zorg er dan voor dat je bent opgenomen in de Amazon Brand Registry. Het is dé manier om jezelf als online ondernemer op een veilige en betrouwbare manier te profileren op het e-commerce platform. Ook helpt het je om eventuele look-a-likes te slim af te zijn. We leggen je uit hoe dat zit én hoe het werkt.

Direct aan de slag met Amazon Brand Registry? In 3 stappen ben je klaar om je in te schrijven.

Amazon Brand Registry: wat is het?

Het groeiende aanbod van namaakproducten vormt een steeds grotere bedreiging voor online ondernemers. Met ‘Amazon Brand Registry’ drukt Amazon dit ongewenste kopieergedrag resoluut de kop in. Alleen ondernemers waarvan hun merken geregistreerd staan in de officiële merkenregisters van de landen waar zij hun producten verkopen, worden opgenomen in dit Amazon register. Op de vraag ‘kan ik op Amazon verkopen zonder Brand Registry’ is de vraag vooralsnog ja. Maar het wordt voor ondernemers die de merkrechten op hun producten niet hebben vastgelegd steeds lastiger nog te verkopen via de shop.

Voordelen Brand Registry Amazon

Eenmaal ‘binnen’ profiteer je als verkoper van een hoop voordelen. Je hebt de volledige controle over jouw merk en jouw productaanbod op Amazon. Zo heb je veel minder (of nauwelijks nog) last van copycats (een speciaal team staat 24/7 stand-by om hier korte metten mee te maken). En profiteer je óók van een rits ‘branding benefits’ – die bijdraagt aan de professionele presentatie van jouw merk.

Presentatie merk is cruciaal

Die presentatie van jouw merk is cruciaal. Een verkoopplatform als Amazon is tenslotte vaak het startpunt van oriëntatie voor de consument. En die eerste indruk moet perfect zijn, toch? Zeker als je bedenkt dat de online shopper steeds kritischer wordt én een naadloze klantervaring verwacht.

Je eigen brandstore met Amazon Brand Registry

Merken binnen de Brand Registry kunnen bijvoorbeeld kosteloos een eigen ‘brand store’ aanmaken. Zie dit maar als een eigen webshop binnen Amazon, die je helemaal kunt inrichten met eigen producten én aan jouw merk gerelateerde content, die Amazon ‘Enhanced Brand Content’ (EBC) noemt. Het zorgt ervoor dat je jouw merkpresentatie kunt personaliseren én jezelf duidelijker onderscheidt van anderen. Ook levert het je meer zichtbaarheid en een hogere conversie op. Bekijk zeker ook even deze pagina, waarop Amazon uitlegt van welke voordelen je als geregistreerde verkoper nog meer kunt profiteren.

Je krijgt geen toegang tot Amazon Brand Registry zonder trademark – je dient dus echt een merkregistratie op zak te hebben. Staat jouw merk nog niet geregistreerd? Dan kunnen wij je daarbij helpen. 

Op een rijtje: de voordelen van Amazon Brand Registry

  1. Je merk is beschermd tegen kopieer- en meeliftgedrag
  2. Je hebt de controle over jouw content
  3. Je kunt Enhanced Brand Content plaatsen
  4. Je kunt gebruik maken van Advanced Advertising, waarmee je de zichtbaarheid van jouw merk op Amazon kunt vergroten
  5. Je krijgt toegang tot Brand Analytics: inzicht in gedetailleerdere (merkgerelateerde) data

Dit lijstje wordt almaar groter: Amazon rolt in rap tempo op alle vlakken nieuwe features uit, die zich nagenoeg allemaal achter Brand Registry bevinden.

Amazon Brand Registry Europe

Al s verkoper via Amazon kun je jouw producten relatief gemakkelijk óók internationaal aanbieden. Wist je bijvoorbeeld dat Amazon Duitsland de 2e grootste Amazon marktplaats ter wereld is? Veel ondernemers besluiten dan ook – begrijpelijk! – om hun afzetmarkt uit te breiden naar dit buurland. Maar pas op: je dient er dan wél voor te zorgen dat je jouw merkregistraties op orde hebt. Want ook al opereer je ‘gewoon’ vanuit Nederland en ben je dus niet fysiek gevestigd in de andere regio (een ander land of werelddeel), als je er jouw producten verkoopt en/of je diensten verleent, is er sprake van merkgebruik in die regio –  en wil je jouw merkrecht dus uitbreiden naar die regio. Zo kun je altijd optreden tegen gebruik van jouw merk door anderen. In de praktijk betekent dit vaak dat je een EU-merk aanvraagt voor jouw merk, omdat een Benelux-merk niet meer volstaat.

De kosten van een merkregistratie hangen af van het gebied waar je actief wil zijn met jouw merknaam: de Benelux, de EU of internationaal. Bekijk onze tarieven.

Bewijs van merkaanvraag is voldoende

Goed om te weten: om verkoper te worden bij Amazon is een bewijs van jouw merkaanvraag al voldoende. Bij een platform als Bol.com volstaat dat niet: hier dien je een inschrijvingsbewijs te kunnen overhandigen. Regel jouw merkaanvraag dus op tijd – en het liefst in een zo vroeg mogelijk stadium.

Wil je meer weten over merkregistratie Amazon en/of het registreren van je merk? Neem contact met ons op óf plan direct eenvoudig een afspraak in met één van onze merkenadviseurs!

Handelsnaamrecht versus merkrecht: ken jij het verschil?

Hulp Brand Registry Amazon

Een specialistisch bureau zoals het Bredase Brightways houdt zich dagelijks bezig met de groei van merken op Amazon en Bol.com. Bij hen klop je aan voor je verkoopstrategie en het opzetten en optimaliseren van je verkoopaccount.

Gerelateerde blogs

Identiek of uitgebreid naamsonderzoek: wat is het verschil? 1

Identiek of uitgebreid naamsonderzoek: wat is het verschil?

Lees meer
Een webshop beginnen: wat moet je juridisch op orde hebben?

Een webshop beginnen: wat moet je juridisch op orde hebben?

Lees meer
Je merk registreren: is dat altijd nodig?

Je merk registreren: is dat altijd nodig?

Lees meer