Domeinnamen. Als je onderneemt heb je er tegenwoordig vrijwel altijd wel één nodig. Je domeinnaam registreren is eigenlijk ook zo gepiept. Maar om fouten te voorkomen is het verstandig om hier toch wat meer aandacht aan te besteden. Hieronder zetten we enkele veelgemaakte fouten op een rijtje (in willekeurige volgorde)!

Geen vooronderzoek (laten) doen

Bij domeinnamen geldt “wie het eerst komt, die het eerst maalt”. Daarom begin je bij je domeinnaam registreren meestal met een domeinnaam check op de pagina van de aanbieder via welke je de domeinnaam registreert. Maar via zo’n check vind je geen merkrechten of handelsnaamrechten van derden. En juist die kunnen voor gedoe zorgen. Ook even zoeken in Google is hiervoor helaas onvoldoende. Google kan je wellicht (wat) helpen met het zoeken naar informatie waaruit je bijvoorbeeld het bestaan van handelsnaamrechten kunt afleiden, maar je vindt er geen merkrechten. Relevante merkrechten vind je in het merkenregister van het gebied waar jij actief bent. Het is dus verstandig om dit uit te (laten) uitzoeken d.m.v. vooronderzoek. 

Zomaar een merk of handelsnaam van een ander in je domeinnaam gebruiken

Je mag niet zomaar het merk of de handelsnaam van een ander in je domeinnaam zetten. In het merkenrecht gaat het in principe om commercieel gebruik en de vergelijking tussen het merk en de domeinnaam en de branche waarin beiden actief zijn. Het veroorzaken van verwarringsgevaar is uit den boze. Verwachten klanten bij de merkhouder terecht te komen, maar komen ze bij jou uit? Of denken ze ten onrechte dat jij en de merkhouder met elkaar verbonden zijn? Dan is er verwarringsgevaar en mag het niet. Je mag ook niet het merk van iemand anders gebruiken om meer klanten naar je site te trekken. Ook als je de handelsnaam van iemand anders in je domeinnaam gebruikt is verwarring ongeoorloofd. Als de domeinnaam dan ook als handelsnaam gevoerd wordt, dan wordt voor het bepalen of er verwarring is, meegewogen waar beide partijen actief zijn en de branche waarin ze zitten.

Denken dat een domeinnaamregistratie je automatisch allerlei rechten geeft

Je hebt je domeinnaam geregistreerd en je denkt “nu heb ik ook een merkrecht”! Fout! Een domeinnaam registreren geeft je geen merkrechten en geen handelsnaamrechten. Om een merkrecht te krijgen moet je een merkregistratie aanvragen in het gebied waar je actief bent (hieronder ga ik hier nog verder op in). Om een handelsnaam te krijgen moet je een onderneming drijven onder die naam. Het enkel registreren van een domeinnaam geeft je deze rechten dus niet.

Last but not least: geen merkregistratie aanvragen voor je domeinnaam

Omdat enkel je domeinnaam registreren je geen (concrete) rechten geeft, is het ten zeerste aan te raden om je domeinnaam ook als merk te registreren. Als je dat niet doet, is je juridische positie veel zwakker. Het is dan namelijk (veel) lastiger om je naam te verdedigen als iemand anders ermee aan de haal dreigt te gaan. Als je je domeinnaam ook als handelsnaam voert heb je wel een handelsnaamrecht, maar dit is een veel beperkter recht dan een merkrecht. Het aanvragen van een merkregistratie voor je domeinnaam is dan ook echt een must en behoort tot de basis als je aan de slag gaat met je (domein)naam. Lees in de blog 5 redenen waarom jouw merk bescherming verdient en de blog Je merk registreren: is dat altijd nodig? meer over waarom een merkregistratie van belang is. 

Merk registreren

Vragen?

Maak gerust geheel vrijblijvend een afspraak met één van onze juristen om te kijken hoe we jou hierbij kunnen helpen!