• 06-11-2020
  • Nieuws
  • < 1 minuut leestijd

Verkopen via handelssites is een interessante optie voor de online ondernemer: zonder al te veel extra inspanning ben je in één klap stukken beter zichtbaar voor een enorm publiek. Maar er kleven ook nadelen aan. Het groeiende aanbod van namaakproducten is een steeds grotere bedreiging op deze platforms. Een probleem waar de meeste handelssites slechts het minimale aan doen. Vooral Bol.com krijgt het om deze reden regelmatig flink te verduren. 

Stroperige procedures

Onlangs nog riep React, vertegenwoordiger van grote namen als Apple, Philips en Nike, de verkoopsite openlijk op strenger en feller op te treden tegen de handel in namaakartikelen. Doordat de ‘notice & takedown’ procedures bij Bol.com vaak erg stroperig verlopen, krijgen illegale copycats veel te lang vrij spel – aldus React. Verkopers lopen zo het risico lange tijd gekopieerd te worden met goedkopere, inferieure producten. Een ramp voor de verkoopcijfers én je goede naam!

Amazon als schoolvoorbeeld

Amazon en Marktplaats hebben dit stukken beter voor elkaar: hier kan zo’n procedure slechts een kwestie van uren zijn. Amazon ondersteunt haar merkhouders hierin met verschillende tools. Namaak is hiermee gemakkelijker te bestrijden, wordt eerder gesignaleerd én kan razendsnel worden verwijderd. Over de kordate en – wat ons betreft – rolmodel-waardige aanpak van Amazon schreven we eerder ook dit artikel.

Namaakbulk 

De grootste boosdoeners op Bol.com zijn de zogenaamde ‘EAN-codes’. EAN staat voor Europees Artikel Nummer: de cijferreeks die je onder de streepjescode van een product vindt. Ieder product heeft zo’n unieke code. Maar ‘foute’ verkopers nemen vaak niet de moeite er een aan te vragen. Zij voeren gemakshalve en vaak doelbewust een al bestaande EAN in voor ogenschijnlijk identieke producten – in werkelijkheid vaak goedkope namaak-bulk uit China. 

En… weg is je onderscheidend vermogen 

Bol.com geeft in de shop vervolgens automatisch óók de bij deze codes passende (product)foto’s en merknamen weer. Hierdoor kan de potentiële klant het onderscheid tussen nep en echt niet of nauwelijks meer maken. Een grote bedreiging voor de originele merkhouder, wiens succes juist valt of staat met dit onderscheidend vermogen.

In dit blog leggen we je beter uit wat een merk nu eigenlijk sterk of juist zwak maakt.

Hakken over de sloot

Nu is Bol.com echt niet blind voor deze praktijken. Toch lijkt het platform geen stap te veel te willen zetten in de strijd tegen namaak. Een knap staaltje ‘met de hakken over de sloot’! Want hoewel Bol.com zegt namaak ‘hard aan te pakken’, gaat het in het voortraject behoorlijk mis. Een notice & takedown traject neemt al gauw zo’n 15 dagen in beslag. De benadeelde verkoper dient eerst zelf (aantoonbaar!) actie te ondernemen: een sommatiebrief te sturen naar de inbreukmaker. Pas hierna kan officieel aan de bel getrokken worden bij Bol.com zelf. Een stroef, arbeidsintensief en kostbaar proces – terwijl de copycat ongestoord kan cashen én jouw goede naam bezoedelt. 

Je doet er verstandig aan voor deze praktijken professionele, juridische achtervang te regelen – zodat je bijtijds korte metten kunt maken met kopieergedrag van copycats. Dat bespaart je een hoop negatieve energie, tijd én geld. En geloof ons: de investering verdien je er uiteindelijk ruim mee terug. 

Merk-Echt kan dit voor je uit handen nemen. Indien gewenst tegen een fixed fee, waarbij we duidelijk afspreken wát we voor je doen en wát het je kost. Liever in termijnen betalen? Ook dat is mogelijk bij Merk-Echt.

Klinkt goed? Je weet ons te vinden!