• 21-10-2020
  • Nieuws
  • 2 minuten leestijd

Een merk omvat meer dan alleen een merknaam. Je logo bijvoorbeeld, is vaak nét zo belangrijk voor jouw unieke karakter. Het helpt je op te vallen en herkenbaar te zijn voor je doelgroep: een krachtig marketingmiddel. Je doet er dus goed aan óók je logo te beschermen tegen copycats en meelifters, door het als beeldmerk te laten registreren. Dit doe je met een merkregistratie. Je logo moet dan wél aan een paar juridische eisen voldoen. We zetten de belangrijkste voor je op een rij.

Woordbeeldmerk of beeldmerk?

De meest voorkomende merken zijn woordmerken (alleen de merknaam), woordbeeldmerken (de merknaam én een grafisch/ figuratief element) en zuivere beeldmerken (alleen een grafisch/ figuratief element). Daar leggen we je hier graag wat meer over uit. Hoe jij jouw merk het beste registreert hangt af van hoe je het gebruikt. Gebruik je het logo zowel ‘los’ als in combinatie met je merknaam? Laat het dan registreren als zuiver beeldmerk én als woordbeeldmerk.

The devil is in the details! Merkbescherming vraagt dan ook om maatwerk. Laat je, voordat je jouw keuze maakt, daarom goed adviseren over wat voor jou het beste past.

Je logo moet onderscheidend zijn 

Net als alle andere soorten merken binnen het merkenrecht, moet óók je logo voldoende ‘onderscheidend vermogen’ hebben. Het mag niet lijken op al bestaande (eerder geregistreerde) logo’s, omdat de (potentiële) klant jouw merk dan met een ander merk zou kunnen verwarren: hij/ zij denkt dan een product of dienst bij merk A af te nemen, terwijl het om merk B gaat. Hierdoor zou het ene merk kunnen meeliften op de goodwill van het andere merk. Of, worst case, schade ondervinden van het negatieve imago van de ander. Dit wil je voorkomen!

Over dat onderscheidend vermogen vertellen we je in dit blog meer

Je logo mag niet ‘beschrijvend’ zijn

Is een merknaam te beschrijvend? Dan wordt er vaak een grafisch element aan toegevoegd. Door woord en beeld te combineren, ontstaat dan een woordbeeldmerk. Hierdoor krijgt het totaalplaatje een origineler karakter. Zo vergroot je de kans dat jouw aanvraag door de juridische toets komt. Maar dit is lang niet altijd zaligmakend. De steeds strengere acceptatie-eisen resulteren erin dat óók een beeldmerk tegenwoordig al snel te beschrijvend wordt bevonden, omdat het een te duidelijke knipoog bevat naar het product of de dienst waar het naar verwijst.

Een beeldmerk is bijvoorbeeld te beschrijvend als: 

  • Het beeldelement een ‘levensechte’ afbeelding van jouw producten en diensten is
  • Het beeldelement symbolisch/ gestileerd is maar alsnog niet voldoende afwijkt van de gebruikelijke voorstelling van de producten of diensten

Een tekening van een brood verwijst bijvoorbeeld te duidelijk naar ‘bakker’: daar ga je als bakkerij de oorlog dus niet mee winnen. 

Wil je toch graag een beschrijvend beeldelement gebruiken? Zorg er dan voor dat je het op een niet-gebruikelijke (abstract, figuratief) manier weergeeft. 

Je logo mag niet misleidend zijn

Ook voor een beeldmerk geldt dat het geen verkeerde indruk mag wekken over de herkomst of de kwaliteit van de producten en/of diensten die je aanbiedt. Een logo met een kop koffie mag bijvoorbeeld niet gebruikt worden voor een theemerk of slaapmiddel. Je beeldmerk wordt dan als ‘misleidend’ bestempeld: jouw (potentiële) klanten kunnen een verwachting krijgen van jouw merk, die je niet waar kunt maken. Een no-go!

Zo werd het esdoorn-blad van het merk River Woods bijvoorbeeld geweigerd, omdat het te veel leek op het (esdoorn-)blad van de Canadese vlag.

Je logo is niet in strijd met de wet, de openbare orde of goede zeden

Het BOIP (Benelux) gebruikt deze reden tot weigering niet of nauwelijks: onder het mom ‘vrijheid van meningsuiting’ kan en mag er veel. Toch kan niet alles door de beugel: het beeldmerk van een ‘nazi-tuinkabouter’ (met een swastika op de arm, die een Hitlergroet brengt) werd bijvoorbeeld geweigerd. Het EUIPO (Europa) is een stuk strenger. (beeld)merken worden hier regelmatig geweigerd, bijvoorbeeld als ze provocerend of seksueel aanstootgevend zijn.

Voldoet jouw logo aan deze criteria? Dan ben je good to go en kun je de merkregistratie starten. Merk-Echt helpt je daarbij.

In dit blog leggen we je stap voor stap uit hoe we dat aanpakken