Verkoop je via Bol.com óf overweeg je dat te doen? Zorg er dan voor dat je de regie houdt! Door jouw merk te registreren bij Bol.com voorkom je branding-missers en verwarring met namaakproducten. We leggen je uit hoe dit zit én hoe het werkt.

Twee aparte merkenregisters

Het registreren van jouw merk in één van de officiële merkenregisters is iets anders dan het registreren van jouw merk in het merkenregister van Bol.com. Het gaat hier echt om twee aparte merkregisters – en dus om verschillende handelingen. Wél heb je altijd een officiële merkregistratie nodig om ook een merkregistratie bij Bol.com aan te kunnen vragen.

Voordelen merkregistratie Bol.com

  • Je kunt er zeker van zijn dat jouw productinformatie op Bol.com altijd klopt 
  • Jouw merk wordt dus overal op dezelfde manier uitgelicht
  • Door jouw registratie als merkeigenaar kan Bol.com sneller handelen bij merkinbreuk

Gedoe met EAN-codes

Om te mogen verkopen via Bol.com heb je een EAN-code nodig: de cijferreeks die je onder de streepjescode van een product vindt. Ieder product heeft een unieke EAN. Andere verkopers maken hier nogal eens misbruik van, door soortgelijke producten te verkopen, met gebruik van jouw EAN-code(s). Jouw zorgvuldig opgebouwde *product listing wordt dan automatisch mee gekopieerd en de andere verkoper kan deze informatie ook nog eens zomaar wijzigen. De concurrentie profiteert dan kosteloos van het door jou verzette werk en jij raakt de regie over jouw productinformatie en -presentatie kwijt. Nóg vervelender wordt het als het hier ook nog eens om goedkope namaak-bulk gaat: de negatieve reviews die dit je op kan leveren zijn funest voor jouw ‘ranking’ op Bol.com én je goede naam. Daar kun je zomaar eens flink wat omzet door mislopen. 

*Onder ‘Product listing’ valt álles wat jouw potentiële klanten kunnen zien en lezen over jouw merken en bijbehorende producten, voordat ze tot aankoop overgaan. Denk hierbij aan producttitels, productbeschrijvingen, productafbeeldingen en productreviews.

Blijf copycats en meelifters de baas 

Nu kun je dit soort ellende gelukkig prima voorkomen. Door jouw merk te registreren in het Bol.com merkregister, mag je jouw producten officieel als Bol.com ‘merkartikelen’ aanbieden op het verkoopplatform. Met deze status maak je het de concurrentie onmogelijk om nog mee te liften op jouw EAN-codes en product listings. Ook kan Bol.com sneller handelen bij merkinbreuk. Met een Bol.com merkregistratie behoud je dus de regie over de presentatie van jouw Bol.com merken en merkartikelen én ben je copycats makkelijker de baas.

Merk registreren Bol.com? Dit zijn de voorwaarden

Om voor een Bol.com merkregistratie in aanmerking te komen, dienen jouw producten te voldoen aan een aantal richtlijnen. De 3 belangrijkste voorwaarden:

  • Ieder merkartikel heeft een eigen (!) EAN-nummer. 
  • Een merkartikel is ook écht een merkartikel: je hebt dus een merkregistratie bij een officiële instantie nodig. Een ontvangstbevestiging van de merkaanvraag is hierbij al voldoende. 
  • Jouw merk is zichtbaar op de originele productverpakking, of op het artikel zelf. Ook dienen jouw merken zichtbaar te zijn op één of meerdere productafbeeldingen op de productpagina van Bol.com.
    Bron: partnerplatform.bol.com

Kun je overal een vinkje zetten? Dan kun je jouw registratieaanvraag indienen. Bol.com zal de aanvraag meestal binnen enkele dagen goedkeuren. Je beschikt dan officieel over een eigen merk Bol.com.

Let op: een spoedaanvraag is niet nodig

Staat jouw merk nog niet geregistreerd in de officiële registers? Dan doe je er dus verstandig aan om dit zo snel mogelijk te regelen. Laat je hierbij vooral niet verleiden tot het doen van een spoedaanvraag – en dus tot het maken van extra kosten. De praktijk wijst namelijk uit dat een bewijs van jouw merkaanvraag volstaat voor een merkregistratie bij Bol.com. Dit terwijl Bol.com zelf communiceert dat het merk ingeschreven dient te staan. Besef je hierbij wel dat, als jouw merkaanvraag wordt afgekeurd, je weer terug naar de tekentafel moet en jouw merk niet geregistreerd kan worden. Bol.com zet jouw producten dan weer op ‘merkloos’.

Handelsnaam registreren

Jouw merk registreren via Merk-Echt: de moeite waard

Laat je jouw merk registreren via Merk-Echt? Dan mag je erop vertrouwen dat onze juristen jouw merk pas indienen, als zij de slagingskans hoog genoeg achten. We hebben zelfs een dusdanig groot vertrouwen in de kwaliteit van onze service dat we je een ‘registratiegarantie’ geven voor jouw merkaanvraag.

Bekijk de voorwaarden

Futureproof merkregistratie

Onze juristen zorgen er óók voor dat jouw merk zo futureproof mogelijk geregistreerd wordt. Je legt jouw merk namelijk vast voor 10 jaar – en kunt het in de tussentijd niet zomaar wijzigen. Dus wil je straks een geheel nieuw product gaan verkopen? Dan dien je hiervoor een nieuwe merkaanvraag te doen. Een zorgvuldige classificatie (beschrijving voor welke producten of diensten je het merk wil gaan gebruiken) is dan ook cruciaal. Bij Merk-Echt bevragen we je altijd goed op je ambities, voor nu én straks. En bekijken we wat voor jou strategisch het beste past. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. We denken graag met je mee. 

Gerelateerde blogs

Je idee beschermen, hoe doe je dat?

Je idee beschermen, hoe doe je dat?

Lees meer
Jouw merkbescherming up to date houden.

Jouw merkbescherming up to date houden.

Lees meer
Weet jij wat jouw merk waard is?

Weet jij wat jouw merk waard is?

Lees meer