Je hebt als ondernemer een super originele naam bedacht. Maar wat nu? Je wilt natuurlijk niet dat iemand anders hiermee aan de haal gaat. Hieronder beantwoorden we de meest gestelde vragen.
De eerste vraag is wellicht: bestaat mijn naam al? Hoe kom ik daarachter?
Via onze website kun je een gratis offerte met juridisch advies aanvragen. Dit werkt heel simpel, je geeft aan waar je je producten / diensten wilt gaan aanbieden, Benelux, Europese Unie of nationaal? Je vermeldt wat je gewenste merknaam is en voor welke producten en diensten je het merk wilt gaan gebruiken. Onze commerciële afdeling gaat direct voor je aan de slag met een identiek onderzoek. Bij een identiek onderzoek wordt er simpelweg gekeken of de merknaam met eenzelfde schrijfwijze al geregistreerd is. Daarnaast wordt beoordeeld of het alleenrecht op de naam kan worden verkregen middels het woordmerk. Je ontvangt de resultaten nog dezelfde dag.
Ik heb mijn bedrijfsnaam al geregistreerd bij de KvK. Waarom ook nog een merkenbureau inschakelen?
De KvK raadpleeg je alleen om je bedrijfsnaam te registreren. Een merkenbureau helpt jou bij het registreren van je merk.
Waarom Merk-Echt inschakelen voor een registratie terwijl ik het ook zelf kan doen?
Bij het registreren van je merk komt er juridisch nogal wat kijken. Het is verstandig om dit uit te besteden aan een specialistisch bureau, zoals Merk-Echt. Wij helpen je bij elke stap van het registratieproces, nemen veel werk uit handen, houden je op de hoogte, zijn daarbij transparant en je hoeft geen rekening te houden met onverwachte kosten.
Wanneer kiezen voor een woordmerk of een woordbeeldmerk (dus mét logo)?
Wat is het verschil? Een woordmerk is een naam in standaard karakters zonder de toevoeging van beeldelementen, zoals bijvoorbeeld APPLE.
Een woordbeeldmerk is een combinatie van woordelementen en grafische elementen:
Met een woordmerk worden de meest sterke rechten verkregen. NIKE is onderscheidend. Met onderscheidend bedoelen we dat aan de merknaam niet af te leiden is om wat voor producten en diensten het gaat. FIETSENHANDEL is niet onderscheidend, hieruit is af te leiden wat je doet. Als je een logo toevoegt aan je merknaam, kan het voor jou wél mogelijk zijn om je (niet onderscheidende) merknaam te registreren. Dan wordt het een woordbeeldmerk. Je kunt bij een woordbeeldmerk rechten ontlenen aan het geheel van je woord- én beeldelementen.
Waarom moet ik mijn merknaam laten bewaken?
Wij kunnen voor jou jouw merk registreren bij de overheidsinstantie én jouw merk bewaken. De overheidsinstantie, waar wij je merk geregistreerd hebben, doet dat niet voor je. Als je ervoor kiest om het niet door ons te laten bewaken, dien je zélf alert te zijn op inbreukmakers. Het is een behoorlijk tijdrovende klus. En nog belangrijker, wanneer wordt er nu écht inbreuk gemaakt op jouw merk en wanneer moet of kan je daar écht iets aan doen? Dat is voor een niet-jurist bijna onmogelijk in te schatten. Wij bieden je in principe het eerste jaar gratis merkbewaking aan.
En als laatste, gebruik je merk ook!
Dit hoeft (gelukkig) niet meteen na registratie. Je krijgt 5 jaar de tijd om je bedrijf op te starten en je producten en diensten te ontwikkelen. Na die 5 jaar moet je kunnen laten zien dat je je merk hebt gebruikt (dat je actief bent in de markt) wanneer je een beroep zal moeten doen op je merkrecht, bijvoorbeeld als iemand jouw merkrecht aanvalt.
Vragen?
Heb je vragen? Neem gerust contact met ons op, via 076-5148403 of stuur een mailtje naar [email protected].
Heb je vragen? Neem gerust contact met ons op, via 076-5148403 of stuur een mailtje naar [email protected].