‘Beter goed gejat dan slecht bedacht’. Als ondernemer krijg je waarschijnlijk spontaan jeuk bij het horen van zo’n uitspraak. Je werkt dag in dag uit keihard aan jouw goede naam. Daar blijft een ander dan gewoon vanaf, toch? Met een merkregistratie op zak kun je gelukkig bijtijds korte metten maken met kopieergedrag. Maar je bent er wel zelf verantwoordelijk voor dat je die eventuele copycats of meelifters op tijd signaleert én actie onderneemt als dat nodig is. We leggen je uit hoe je dat aanpakt.
Merkregistratie? 1-0!
Heb je jouw merk geregistreerd? Dan sta je gelukkig alvast met 1-0 voor. Een geregistreerd merk heeft namelijk een preventieve werking: ondernemers met soortgelijke plannen zullen zich hoogstwaarschijnlijk terugtrekken als ze zien dat er al een gelijkend merk geregistreerd staat. Door het ® teken te gebruiken (geen must, wél slim) , maak je in één oogopslag duidelijk dat er met jou niet te sollen valt.
Merkinbreuk signaleren: hoe eerder, hoe beter
Helaas laten lang niet alle inbreukmakers zich hierdoor tegenhouden. En dus is het des te belangrijker om hier scherp op te zijn. Door de risico’s op tijd te signaleren én vervolgens ook niet te lang te wachten met het maken van bezwaar. Want hoe langer je merkinbreuk toestaat (en er dus geen actie tegen onderneemt), hoe zwakker jouw juridische positie wordt. Sterker nog: als je 5 jaar lang een inbreukmakend merk naast jouw merk accepteert, kun je het recht verliezen om daar later alsnog bezwaar tegen te maken. Je loopt dan het risico dat je de waarde van jouw merkregistratie verliest óf dat deze kleiner wordt.
Merkbewaking is essentieel
Door je merk te bewaken kun je een deel van het risico vroegtijdig tackelen. Merkbewaking stelt je in staat om verwarrende merkaanvragen op tijd te signaleren én daar ook iets tegen te doen. Geen overbodige luxe als je je bedenkt dat in de EU en de Benelux dagelijks zo’n 500 (!) nieuwe merknamen worden aangevraagd. Hier kunnen ook zomaar merknamen tussen zitten die verwarrend zijn met jouw naam of logo.
Omdat ondernemers vaak niet bij machte zijn om deze risico’s te signaleren en goed te *beoordelen, wordt merkbewaking meestal uitbesteed aan een merkenbureau, zoals Merk-Echt. Onze merkbewakers monitoren dagelijks voor je of er merkaanvragen zijn ingediend die (mogelijk) inbreuk maken op jouw merk. Komen we een potentieel risico (een vermoedelijk conflicterende merkaanvraag) tegen? Dan nemen we altijd direct contact met je op.
*Niet iedere na-aper is ook onrechtmatig bezig. Alleen als het hier gaat om een partij die ‘aanverwant’ is met jouw merk, heb je het recht om hier tegenin gaan. Met aanverwant bedoelen we dat de ander in (nagenoeg) dezelfde of sterk aanverwante branche acteert, met (min of meer) ‘dezelfde waren’. Daarover vertellen we je meer in dit blog.
Registreren en bewaken
Bij Merk-Echt zien we het registreren en bewaken van een merk als een noodzakelijk één-tweetje. We bieden onze klanten, na hun merkregistratie, daarom steevast één jaar lang kosteloos merkbewaking aan. Na dit eerste jaar betaal je een vast bedrag per maand. Voor een Benelux-merk verzorgen we de merkbewaking bijvoorbeeld al vanaf €10 per maand.
Vermoed je merkinbreuk? Neem contact op!
Helaas zullen de meeste copycats het liefst onder de radar willen blijven. Zij vragen geen merk aan – en zullen dus ook niet ‘oppoppen’ tijdens de merkbewaking. Of de copycat staakt het merk nadat wij hem op de vingers hebben getikt, maar gaat vervolgens gewoon door met het kopiëren van jouw merk. Als merkhouder zul je kortom altijd je oren en ogen open moeten houden. Vermoed je kopieergedrag of een andere vorm van merkinbreuk? Neem dan altijd direct contact met ons op!
Jouw merk handhaven
Komen onze merkbewakers een risico tegen óf signaleer jij zelf een copycat? Dan beoordelen wij eerst of dit een bedreiging waar je ook ‘iets mee moet’. En maken we een inschatting van jouw kansen om tegen het andere merk op te treden. Vervolgens voorzien we je van een eerlijk en praktisch vrijblijvend advies over wat je in deze situatie het beste kunt doen. Besluit je op basis hiervan bezwaar te maken? Dan staan we je daar graag in bij.
Het is onze gebruikelijke way of working om hierbij eerst te onderzoeken of we tot een ‘minnelijke schikking’ kunnen komen met de andere partij. We proberen er dan samen uit te komen, zonder tussenkomst van een overheidsinstantie of rechter. De ervaring leert dat we merk-conflicten in minimaal 95% van de gevallen op deze manier kunnen oplossen.
Meer weten?
Vermoed je merkinbreuk, heb je vragen over het bewaken van jouw merk óf wil je een keer sparren over het nut en de noodzaak van merkbescherming? Neem gerust contact met ons op, via 076-5148403 of [email protected] óf plan kosteloos een 15 minuten afspraak in met een adviseur merken en modellen.
Vermoed je merkinbreuk, heb je vragen over het bewaken van jouw merk óf wil je een keer sparren over het nut en de noodzaak van merkbescherming? Neem gerust contact met ons op, via 076-5148403 of [email protected] óf plan kosteloos een 15 minuten afspraak in met een adviseur merken en modellen.