Je hebt besloten dat je jouw merk wil registreren. Slimme zet! Omdat hier juridisch nogal wat bij komt kijken, is het verstandig om dit uit te besteden aan een specialistisch bureau, zoals Merk-Echt. In dit blog leggen we in 5 stappen aan je uit wat je hiervan kunt verwachten.
Met een merkregistratie sta je als ondernemer een stuk steviger in je schoenen. Het is namelijk de beste manier om jouw (toekomstige) merk wettelijk te beschermen. Veel ondernemers denken dat het met de merkrechten wel goed zit, na hun inschrijving bij de KvK. Maar een handelsnaam-registratie (inschrijving bij de KvK) en een merkregistratie zijn écht twee compleet verschillende dingen – en procedures. Ontdek hoe dat zit.
Stap 1: We doen een naamsonderzoek
Binnen 1 werkdag heb je de uitslag binnen, voorzien van een advies op maat.
Voordat we jouw merkaanvraag indienen (ook wel ‘deponeren’), onderzoeken we eerst of dit wel kans van slagen heeft. Voldoet jouw merknaam wel aan de juridische eisen? Het is slim om dit vooraf te (laten) checken, want als jouw aanvraag wordt afgewezen moet je weer helemaal opnieuw beginnen. En de investeringen die je dan al had gedaan, in bijvoorbeeld marketing, design en inkoop, krijg je niet meer terug.
Een snelle eerste check op de ‘inschrijfbaarheid’ van de merknaam die jij op het oog hebt, doe je met een identiek naamsonderzoek. Hiermee heb je al een eerste indicatie te pakken. Bij Merk-Echt zien we zo’n naamsonderzoek als een noodzakelijke eerste stap. Daarom voeren we het gratis voor je uit.
Na het identieke naamsonderzoek, adviseren we je vrijwel altijd om óók nog een ‘uitgebreid naamsonderzoek’ uit te laten voeren. Hiermee heb je meer zekerheid te pakken. In dit blog zetten we de verschillen tussen beide onderzoeken voor je op een rijtje.
Stap 2: We gaan aan de slag met het merkvoorstel
Hier hebben we +/- 5 werkdagen voor nodig.
Alles op groen? Dan kunnen we door! Om jouw merkaanvraag in te kunnen dienen, moeten we jouw merk eerst classificeren: beschrijven voor welke producten en/ of diensten je het merk wil gaan gebruiken.
Zeker ook even lezen: ‘Classificatie; wat is het en waarom is het zo belangrijk?’
Bij Merk-Echt is deze classificatie altijd maatwerk. We maken gebruik van een classificatielijst met 45 categorieën waar we een selectie uitmaken: klassen. Maar de standaard-omschrijvingen van de klassen zijn erg summier. In werkelijkheid zijn er tienduizenden termen die geaccepteerd kunnen worden voor de omschrijving – iets wat je als niet-jurist waarschijnlijk niet weet. Daar komt bij dat je jouw merk voor een periode van minstens 10 (!) jaar vastlegt (na die 10 jaar kun je jouw registratie steeds weer met 10 jaar verlengen, dit mag je in principe onbeperkt blijven doen). In die periode wil je, onder jouw merk, misschien wel nieuwe producten en/of diensten in de markt gaan zetten. Maar als die niet binnen de scope (classificatie) passen die je nu kiest, heb je hiervoor geen merkrechten.
Gelukkig zullen we je bij Merk-Echt, op het moment dat je jouw merk via ons registreert, van tevoren kritisch bevragen op de plannen en mogelijke scenario’s voor de toekomst. Daar baseren we ons advies op, zodat jouw merkregistratie futureproof is.
Stap 3: We deponeren jouw merk
Afhankelijk van de regio duurt de beoordeling van jouw merk enkele weken tot enkele maanden.
Nu kunnen we de aanvraag tot merkregistratie indienen: het ‘deponeren van je merk’. De overheidsinstantie (van het gebied waar je beschermd wil zijn) beoordeelt vervolgens of het merk ‘inschrijfklaar’ is.
Om dit te kunnen beoordelen, checkt de betreffende overheidsinstantie eerst een reeks formaliteiten. Zijn de klassen wel specifiek genoeg omschreven? Is de merknaam wel onderscheidend genoeg? En voldoet de naam ook aan de juridische eisen?
Goed om te weten: als jouw merk eenmaal succesvol ingeschreven is kun je je vanaf de depotdatum met terugwerkende kracht beroepen op jouw merkrechten.
Stap 4: Je merk wordt gepubliceerd
Deze periode bestrijkt 2 tot 3 maanden.
Vindt de overheidsinstantie dat jouw merk ingeschreven kan worden? Dan wordt jouw aanvraag gepubliceerd in het merkenregister en start de oppositieperiode.
Andere merkhouders krijgen in deze periode de gelegenheid om bezwaar te maken tegen jouw aanvraag. Komt er bezwaar binnen? Dan beoordelen wij voor je hoe je hier het beste mee om kunt gaan. We analyseren het bezwaar en bekijken of en hoe we jouw aanvraag kunnen bijstellen en kunnen schikken. We voorzien je dan van een overzicht van de mogelijkheden, inschatting van de kosten én ons advies hierbij.
Let op: als je wil dat wij dit bezwaar vervolgens ook voor je in behandeling nemen, is dat niet meer inbegrepen bij de kosten voor jouw merkaanvraag.
Stap 5: Gefeliciteerd: je merk wordt ingeschreven!
Binnen enkele weken heb je het inschrijvingsbewijs binnen.
De bezwaartermijn is verstreken, er is geen (succesvol) bezwaar gemaakt óf we hebben kunnen schikken. Jouw merknaam is geregistreerd!
En dat is best een felicitatie waard. Want vanaf nu heb je, gedurende 10 jaar, het alleenrecht op het gebruik van je merk (voor de waren en diensten waarvoor het merk is ingeschreven). Wél zijn er vanaf dit moment 2 dingen heel belangrijk:
- Je moet je merk, binnen een periode van enkele jaren na de registratie ervan, gebruiken (lees meer over deze ‘gebruiksplicht’)
- Je dient je merk zorgvuldig te bewaken. Hierbij zul je zélf alert moeten zijn op inbreukmakers: achteroverleunen is geen optie.
Het bewaken van een merk is niet alleen een tijdrovende klus, het vraagt ook om juridische kennis. De merkbewaking kun je dan ook het beste aan professionals overlaten, zoals een merkenbureau. Bij Merk-Echt zien we die bewaking als part of the deal en verrichten we (in principe) voor iedere nieuwe merkaanvraag een jaar lang kosteloos de merkbewaking.
Na de eerste 10 jaar kun je jouw merkregistratie steeds weer met een periode van 10 jaar verlengen. Natuurlijk houden we je daar scherp op: ongeveer een jaar voor de vervaldatum van de registratieperiode ontvang je hiervoor al een eerste herinnering van ons.