Het is misschien wel het belangrijkste onderdeel van het beschermen van jouw merk: het bewaken ervan. Een aanname die veel merkhouders (de eigenaren van een merk) doen, is dat de overheidsinstantie waar het merk ingeschreven staat dit voor je uit handen neemt. En dat het met die bewaking dus automatisch wel goed zit. Helaas is niets minder waar: de merkbewaking is, in ieder geval voor een Benelux en een EU merk, de taak van de merkhouder. Die dient dus zélf alert te zijn op inbreukmakers. Je merk inschrijven én vervolgens ook bewaken is kortom een noodzakelijk één-tweetje.
Afbreukrisico originaliteit en onderscheidend vermogen
Voor wie denkt dat het met die inbreuk zo’n vaart vast niet loopt: in de EU en de Benelux worden dagelijks maar liefst zo’n 500 nieuwe merknamen aangevraagd die verwarring kunnen opleveren met jouw naam of logo. Stuk voor stuk afbreukrisico’s voor jouw originaliteit en onderscheidend vermogen – terwijl je het daar als ondernemer in deze tijd vaak juist van moet hebben. Door jouw merk zorgvuldig te bewaken, ben je op tijd op de hoogte van mogelijke inbreukmakers én kun je in actie komen als dat nodig is. Merkbewaking is kortom een must voor iedere zichzelf serieus nemende ondernemer: achteroverleunen is geen optie.
Waarom het zo belangrijk is om jouw onderscheidend vermogen te bewaken?
We horen het je denken: hoe ga ik dat dan doen? Het ‘scannen’ van de nieuwe merkaanvragen is tenslotte een behoorlijk tijdrovende klus. En belangrijker nog: beoordelen of er a) ook echt inbreuk wordt gemaakt op het merk en of je b) daar vervolgens dan ook ‘iets mee moet’, is voor een niet-jurist haast ondoenlijk. Want niet iedere copycat, hoeveel hoofdpijn die je ook bezorgt, is ook onrechtmatig bezig. Eerder schreven we hier al de blog ‘Copycats, wat doe je ertegen – en wat juist niet’ over. Het bewaken van jouw merk kun je dan ook het beste aan professionals overlaten, zoals een merkenbureau.
Gebruiksplicht
Nóg een voorwaarde om jouw merkrechten veilig te stellen: jouw merk ook daadwerkelijk gebruiken. Dit heeft alles te maken met de gebruiksplicht, waar we eerder een blog over schreven.
Nóg een voorwaarde om jouw merkrechten veilig te stellen: jouw merk ook daadwerkelijk gebruiken. Dit heeft alles te maken met de gebruiksplicht, waar we eerder een blog over schreven.
Merk-Echt: jouw persoonlijke merkbewakers
Onze merkbewakers houden de merkenregisters voortdurend scherp in de gaten. We checken dagelijks of er nieuw verrichte merkaanvragen zijn die mogelijk inbreuk maken op het door jou geregistreerde merk. Hierbij beoordelen we op overeenstemming qua merk en (soort)gelijkheid van de producten en/of diensten. Ook bekijken we of er overlap is qua land of regio. Komen we een merkaanvraag tegen die een potentieel risico vormt? Dan trekken we aan de bel: we brengen je snel op de hoogte, zodat je – als je daarvoor kiest – bezwaar aan kunt tekenen en bijtijds vervolgstappen kunt nemen. De juristen van Merk-Echt kunnen je bijstaan in dit vervolgtraject. Dat begint meestal bij het opstellen van een ‘Cease and Desist letter’ (ook wel: sommatiebrief) en kan, in het uitzonderlijke geval, eindigen met het vertegenwoordigen van jouw merk tijdens een procedure bij de merkeninstantie. Gelukkig leert de ervaring dat we minimaal 95% van de conflicten al kunnen oplossen voordat het zover komt.
Contact
Benieuwd wat onze juristen kunnen betekenen voor het beschermen van jouw merk?
Neem gerust contact met ons op voor een eerlijk, vrijblijvend advies.