Ben je van plan je merk te laten registreren? Besef dan dat je jouw merk (in de meeste landen) vastlegt voor een periode van 10 jaar. Met vastleggen bedoelen we ook echt: in beton gegoten. Slim dus, om vooraf al goed na te denken over de toekomst van je bedrijf. Ook is het belangrijk om scherp te blijven op de bescherming die je met jouw merkregistratie hebt verkregen. Natuurlijk helpen we je daarbij.

Merkregistratie

In de 10 jaar waarvoor jij jouw merk laat registreren, sta je als ondernemer (hopelijk!) niet stil. Misschien ga je een nieuw product of dienst aanbieden of breid je jouw werkterrein uit. En als je dan toch bezig bent: wordt het niet eens tijd voor een moderner jasje? 

Vooropgesteld: dit is natuurlijk positief nieuws. Kennelijk gaan de zaken goed. Inderdaad, nu volgt een ‘maar’. Want we merken dat ondernemers vaak ‘vergeten’ dat ze hun merk ooit hebben geregistreerd onder bepaalde voorwaarden. Er is gekozen voor een specifieke merknaam en visuele identiteit. Maar óók voor een bepaald beschermingsgebied én een specifieke lijst (classificatie) van producten en/of diensten.

In 5 stappen naar een geregistreerd merk

Je wil je merk laten registreren. Slim! Maar zorg er wél voor dat je het goed aanpakt. Dat doen we in 5 stappen:

Lees meer
Vragen adviseur merken en modellen

Om goed beschermd te zijn én te blijven, dien je je strikt aan deze voorwaarden te houden. Door het merk exact te voeren zoals het geregistreerd staat. Maar ook door je met jouw activiteiten en geografische scope te conformeren aan de afspraken die je daar op voorhand over hebt gemaakt. 

Je merk wijzigen? Dan heb je een nieuwe registratie nodig

Achteraf een aangepast logo uploaden of tussentijds zomaar je merknaam wijzigen is dus niet mogelijk. Ook ondernemen op grondgebied waar je vanuit het merkrecht bezien niet thuishoort, of het ontplooien van activiteiten waarvoor je niet geclassificeerd staat, brengt risico’s met zich mee. Om in deze situaties tóch merkbescherming te krijgen, zul je echt een nieuwe registratie moeten aanvragen. 

Laat je dit na? Dan schieten jouw merkrechten tekort. Met alle gevolgen van dien. Je kunt lastige copycats dan bijvoorbeeld niet zomaar een halt toe roepen, omdat je, merkenrechtelijk gezien, geen recht van spreken hebt. En andersom zou het zomaar kunnen dat je zélf merkinbreuk pleegt, omdat de andere partij wél over de juiste merkrechten beschikt

Jouw merkregistratie via Merk-Echt

Voordat we jouw merk registreren zullen we altijd kritisch bevragen op mogelijke scenario’s voor de toekomst. Ligt het in de lijn der verwachting dat je er straks bepaalde producten en/of diensten ‘bij gaat doen’? Zijn er producten en/of diensten die we het beste nu al mee kunnen pakken in onze specificatie van de waren en diensten van je merk? En ook: hoe aannemelijk is het dat je jouw geografische scope zal uitbreiden? Daar baseren we ons advies op.

Contact
Merk-Echt merkenbureau Amsterdam

Dus hoe graag je als ondernemer ook dóór wil en het liefst elke buitenkans die zich aandient direct benut: maak bijtijds pas op de plaats. 

Kijk vooruit!

Allereerst door voordat je jouw merk vastlegt, zo goed mogelijk vooruit te kijken en jouw merkregistratie futureproof te maken. Dat geldt zowel voor de merknaam en het logo (kijk bijvoorbeeld uit met te ‘hippe’ en dus vergankelijke kleuren en termen en kies voor een merknaam die je de ruimte geeft om jouw aanbod later uit te breiden), als voor jouw toekomstplannen. 

Blijf scherp op je merkbescherming

Ook zul je na de registratie van je merk, altijd scherp moeten blijven op de beschermingsomvang van je merkregistratie. Onder andere door jezelf, bij elke substantiële verandering en/of uitbreiding van je merk, af te vragen: welke impact heeft deze verandering eigenlijk op mijn merkbescherming?

Is Merk-Echt jouw merkgemachtigde? Houd ons dan altijd op de hoogte van eventuele wijzigingen en nieuwe plannen, zodat we met je mee kunnen denken. Signaleren we zelf dat je nieuwe activiteiten ontwikkelt, of producten en/ of diensten gaat aanbieden buiten jouw beschermingsgebied? Dan zullen we je op eigen initiatief adviseren over een eventuele aanpassing of uitbreiding van jouw registratie.

Niet vergeten: de gebruiksplicht!

Met alleen een merkregistratie ben je er nog niet. Want om je te kunnen beroepen op jouw merkrechten, zul je jouw merk vanaf een bepaald moment ook daadwerkelijk (en aantoonbaar!) moeten gebruiken. En om je te kunnen wapenen tegen inbreukmakers, is merkbewaking een must. 

Contact 

Een merkregistratie is maatwerk. Laat je, voordat je jouw keuze maakt, dan ook goed adviseren. Onze juristen hebben hiervoor de juiste kennis en ervaring in huis. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.

Gerelateerde blogs

Hoe werkt merkregistratie in de Benelux, EU en internationaal?

Hoe werkt een merkregistratie in de Benelux, EU en internationaal?

Lees meer
Een merkregistratie op Bol.com – waarom is dat nodig & hoe regel ik dit? 1

Een merkregistratie op Bol.com - waarom is dat nodig & hoe regel ik dit?

Lees meer
Merkregistratie in the pocket? Denk aan de gebruiksplicht!

Merkregistratie in the pocket? Denk aan de gebruiksplicht!

Lees meer