Als je besluit jouw merk te laten registreren, zijn er 2 vragen waar je echt niet omheen kunt: wat ga je precies met jouw merk doen en in welk gebied wil je beschermd zijn? In deze blog helpen we je bij het beantwoorden van die laatste vraag – en leggen we uit waar je rekening mee moet houden bij het kiezen van het juiste beschermingsgebied voor jouw merk. Een misser is namelijk snel gemaakt – en dat kan je zomaar duur komen te staan.

Maatwerk

Voordat we aftrappen, willen we één ding benadrukken: laat je, voordat je jouw keuze maakt, goed adviseren. Want het kiezen van de juiste bescherming, en dus óók de keuze voor de landen waarin je beschermd wil zijn, vraagt om maatwerk. Onze juristen hebben de juiste kennis en ervaring om je hierin te adviseren

Neem contact op

Kijk uit voor claims 

We zien het hier met regelmaat gebeuren: ondernemers die op hun vingers getikt worden omdat ze, op niet-beschermd grondgebied, onbedoeld inbreuk maken op een al bestaand merk. Nu zit een fout ook in een klein hoekje, zeker nu de grenzen steeds vager worden. In buurlanden als Duitsland en Frankrijk worden nieuwe handelscontacten vaak als vanzelf gelegd. Maar voor je het weet ben je actief in een regio waar je, vanuit het merkrecht bezien, helemaal niet thuishoort met jouw specifieke merknaam. Met alle gevolgen van dien. Denk aan schadelijk kopieergedrag dat je geen halt toe kunt roepen omdat je in veel gevallen simpelweg geen recht van spreken hebt. Of andersom: dat jij een claim aan je broek krijgt omdat je verwarring veroorzaakt met een sterk gelijkend merk, dat wél merkrechten heeft in dit gebied.

“Voor je het weet ben je actief in een regio waar je, vanuit het merkrecht bezien, helemaal niet thuishoort”

 Je merkbescherming door de APK 

Nu is ‘merkbescherming’ bij de meeste ondernemers ook niet continu top of mind. Begrijpelijk! Om je te helpen scherp te blijven op jouw merkbescherming, voeren we daarom jaarlijks een soort ‘APK’ uit op de ‘bewegende’ klanten in ons portfolio. Dit houdt in dat we je, op eigen initiatief, zullen adviseren over een eventuele aanpassing of uitbreiding van jouw registratie

Breng je ambities in kaart

Eigenlijk is er maar één gouden regel: zorg ervoor dat je juridisch beschermd bent in de regio waarin je actief bent óf wil zijn. Daar bedoelen we mee dat je er jouw producten verkoopt en/of je diensten verleent. Dus ook al opereer je ‘gewoon’ vanuit Nederland en ben je niet fysiek gevestigd in de andere regio (een ander land of werelddeel), als er sprake is van merkgebruik in die regio ben je overgeleverd aan de juridische regels die daar gelden – en kun je dus maar beter beschermd zijn.

Kijk vooruit!

Maar kijk ook vooruit! Je legt jouw merk tenslotte voor de komende 10 jaar vast – en in die tijd kan er een hoop veranderen. Misschien ontwikkel je wel nieuwe diensten en producten, of besluit je jouw geografische horizon te verbreden. Het is slim om daar nu al op te anticiperen, zodat jouw merkbescherming futureproof is en je niet voor verrassingen en/of extra kosten komt te staan. 

Onze juristen helpen je daar graag bij. Zij bevragen je op je plannen en mogelijke scenario’s voor de toekomst. Hoe aannemelijk is het dat je jouw geografische scope zal uitbreiden? En welke regio’s liggen dan voor de hand? Daar baseren we ons advies op.

In onze blog ‘in 5 stappen naar een geregistreerd merk’ leggen we uit hoe een merkregistratie via Merk-Echt precies werkt, hoe lang het duurt en wat er hierbij van jou wordt verwacht. 

Een Nederlandse merkregistratie bestaat niet 

Als je een merk registreert in Nederland, registreer je dit merk automatisch in de gehele Benelux. Je krijgt er dan dus meteen een merkregistratie voor België en Luxemburg bij.

Een EU-merk aanvragen

Ben je actief in één of slechts enkele Europese landen? Dan kun je per land een nationale merk-aanvraag indienen. Wil je jouw merk in meerdere Europese landen vastleggen? Dan kunnen de kosten snel oplopen en is het vaak lastig om het overzicht te bewaren – terwijl een goed beheer van je merk-portefeuille juist belangrijker wordt. In zo’n situatie is het goedkoper (en praktischer!) om een EU-merk aan te vragen. Jouw merk is dan in de gehele Europese Unie geregistreerd. Sta er wél bij stil dat je met een EU-merk alleen dekking hebt in officiële EU-landen. Landen als Noorwegen, Zwitserland, IJsland en sinds kort ook het Verenigd Koninkrijk horen hier niet bij. Wil je óók in deze landen beschermd zijn? Dan dien je hier alsnog een aparte, nationale merkaanvraag voor te doen.

Download Brexit whitepaper

Brexit

Sinds 1 januari 2021 valt ook het Verenigd Koninkrijk niet meer onder de Europese Unie. In onze whitepaper ‘Brexit & wat er verandert voor jou als merk- of modelhouder in de EU’ leggen we uit wat dit betekent voor jouw situatie.

Download de whitepaper

Wereldwijde merkbescherming

Liever een internationale dekking? Door jouw merk als internationaal merk te laten registreren bij het WIPO (World Intellectual Property Organization) kun je jouw merk in één keer in meer dan 100 verschillende landen registreren. Voor de landen die niet bij het WIPO zijn aangesloten, kun je via nationale merkregistraties óók in deze landen een merkregistratie krijgen. Op deze manier kun je met verschillende registraties jouw merk toch eenvoudig, overzichtelijk én financieel voordelig wereldwijd beschermen.

Niet vergeten: de gebruiksplicht!

Denk je nu: better safe than sorry – ik leg mijn merk alvast in zoveel mogelijk regio’s vast? Besef je dan dat je hier ook écht actief moet zijn óf dat op korte termijn zal zijn. Je hebt namelijk te maken met de gebruiksplicht (of: gebruikseis), die voorschrijft dat je jouw merk, binnen een periode van enkele jaren na de registratie ervan (deze periode verschilt per regio), ook écht dient te gebruiken, om je te kunnen beroepen op jouw rechten. Slaag je hier niet in? Dan kun je jouw merkrechten zomaar verliezen. Laat je dus alleen registreren in die regio’s waarvan je ook echt verwacht dat je er, binnen enkele jaren, aantoonbaar actief zal zijn.

Contact

Wil je een keer vrijblijvend van gedachten wisselen over jouw merkbescherming? Of direct een merkaanvraag starten? Je weet ons te vinden!