Ondernemers stellen ons regelmatig de vraag of we een merk niet meteen ‘gewoon overal’ kunnen vastleggen. Helaas werkt dit niet zo. Er bestaat nu eenmaal niet zoiets als een ‘wereld-merk’. Hoe dat zit én hoe je jouw merk dan wél maximaal beschermt? Dat leggen we in dit blog aan je uit.

Je kunt jouw merk niet met één druk op de knop meteen wereldwijd beschermen: dit dien je per land of per regio te doen. Aangezien elk land (en/of regio) er vaak eigen regels en richtlijnen op nahoudt, is dit ongelofelijk complex. Om over de kosten nog maar te zwijgen… de prijzen kunnen per land variëren van honderden tot duizenden euro’s. Een wereldwijd geregistreerd merk is daarmee al snel een investering van tonnen!

Waar registreer je je jouw merk?

Gelukkig heb je die wereldwijde ‘dekking’ ook helemaal niet nodig. Ga maar na: zelfs een mega-merk als Coca-Cola staat in bepaalde landen nog altijd niet geregistreerd en ligt daar (waarschijnlijk) niet van wakker. De vuistregel bij het registreren van een merk is dan ook: 

Registreer het alleen in de landen/ regio’s waar je actief bent met jouw merk, óf waar je dat binnen korte termijn* denkt te zijn. 

Want ook als je alleen vanuit Nederland opereert en geen fysieke vestiging hebt in de regio waar je jouw merk gebruikt, ben je gewoon gebonden aan de juridische regels die daar gelden. Dít is het gebied waarbinnen je beschermd wil zijn, zodat je er ongestoord kunt ondernemen. En alleen hier heeft jouw merkregistratie dus meerwaarde. 

*Let op: de gebruiksplicht!

Je dient jouw merk vervolgens wel (aantoonbaar!) te gebruiken in dit gebied – om je hier op jouw merkrechten te kunnen beroepen. Dit heeft alles te maken met de ‘gebruiksplicht’, waar we eerder deze blog over schreven. De gebruiksplicht schrijft voor dat je jouw merk, binnen een periode van enkele jaren na registratie, ook écht dient te gebruiken. Doe je dit niet? Dan kun je jouw merkrechten zomaar verliezen. Je merk ‘uit voorzorg’ al in verschillende landen/ regio’s registreren, zonder er daadwerkelijk iets mee te doen, is dus een no-go.

Bij het registreren van jouw merk heb je de keuze uit verschillende ‘smaken’:

We leggen je merk vast in de Benelux

Beperkt jouw ‘actieradius’ zich tot Nederland en/of de Benelux? Dan registreren we een Benelux-merk voor je. Een ‘Nederlands merk’ bestaat niet: je krijgt er meteen een merkregistratie voor België en Luxemburg bij. 

Ook voor de gebruiksplicht van een Benelux-merk wordt ‘de Benelux’ beschouwd als één regio. Het volstaat dus om je merk ‘alleen’ in één van deze landen te gebruiken. 

We vragen een EU-merk voor je aan

Ben je actief in één of slechts enkele Europese landen? Dan kun je per land een nationale merk-aanvraag indienen. Wil je jouw merk in meerdere Europese landen vastleggen? Dan is het meestal goedkoper en praktischer om een EU-merk aan te vragen. Met een EU-merk leg je jouw merk meteen voor de gehele Europese Unie vast (let op: alléén in de officiële EU-landen). 

We dienen een internationale merkregistratie voor je in

Bied je jouw producten en diensten ook buiten de Europese Unie aan, of zelfs wereldwijd? Met een Internationale merkregistratie via het WIPO (World Intellectual Property Organization) kun je op een relatief eenvoudige en voordelige manier bescherming krijgen in 193 landen, zowel binnen als buiten Europa. Welke landen je kiest, is aan jou. Met één aanvraag wordt het merk dan in de relevante landen aangevraagd en vervolgens ondergebracht bij de lokale merkeninstanties.

Kosten internationale merkregistratie

Zo’n internationale merkregistratie is kosten-baten technisch vaak interessant, maar is niet in elke situatie de beste keuze. Het kan dan alsnog voordeliger zijn om met afzonderlijke, nationale registraties te werken. Bijvoorbeeld omdat de lokale merkeninstanties nogal eens opmerkingen kunnen hebben over de classificatie (producten en diensten) van het betreffende merk. Dit brengt dan weer extra kosten met zich mee. Lees meer over de voor- en nadelen van beide ‘routes’.

We helpen graag met jouw depotstrategie

Wat in jouw situatie het meest passend is, is van allerlei factoren afhankelijk en vraagt echt om maatwerk. Gelukkig hebben onze merkenadviseurs en juristen de juiste kennis en ervaring in huis om je hierin te adviseren. Zij bepalen, natuurlijk in overleg met jou, welke depotstrategie het beste is. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op via 076-5148403 of [email protected]. Ook handig: plan direct kosteloos een 15 minuten afspraak in met een adviseur merken en modellen.

Neem contact op
Medewerker Merk-Echt belt over merknaam registreren

Gerelateerde blogs

Deze veelgemaakte fout in de reclamewereld kun je makkelijk voorkomen 1

Deze veelgemaakte fout in de reclamewereld kun je makkelijk voorkomen

Lees meer
Automatische concepten

Internationaal actief? Registreer je merk voordelig in de belangrijkste afzetmarkten

Lees meer
Hoe werkt merkregistratie in de Benelux, EU en internationaal?

Hoe werkt een merkregistratie in de Benelux, EU en internationaal?

Lees meer