Een doemscenario voor iedere reclamemaker/ merkbouwer: je hebt vól overtuiging een nieuwe merknaam gepitcht en de klant is inmiddels net zo enthousiast als jij. Totdat, na een juridische check, blijkt dat de door jou bedachte merknaam niet als merk geregistreerd kan worden. Bijvoorbeeld omdat er al een soortgelijke merknaam bestaat. Het merk kan dan niet worden ingeschreven, met alle gevolgen van dien. Wat nu?

De klant zal op zijn zachtst gezegd not amused zijn: die heb je blij gemaakt met een dode mus. Misschien valt er nog wel wat te schaven aan jouw voorstel. Maar om een slap compromis te voorkomen is het meestal beter om opnieuw te beginnen. Terug naar de tekentafel dus. Dat gaat je een hoop extra tijd en energie kosten, waar je hoogstwaarschijnlijk niet voor betaald wordt. 

Nóg een doemscenario: jouw klant gaat het merk gewoon gebruiken – zonder merkregistratie. Omdat het merk niet geregistreerd kon worden, óf omdat de klant zich simpelweg niet bewust is van de noodzaak ervan. Eenmaal ‘up en running’ wordt hij/zij plotseling op de vingers getikt met een sommatiebrief: hij/zij maakt inbreuk op een ander merk en wordt gesommeerd het merkgebruik te staken. Zeker als er al flink in het merk geïnvesteerd is, is dit een nachtmerrie voor iedere ondernemer.

Better safe than sorry

Hoewel merkregistratie gelukkig steeds meer ‘common sense’ wordt in de reclamewereld, komen we dit soort situaties nog vaak tegen. Terwijl je dit goed kunt voorkomen. Door, voordat je ook maar iets aan de klant voorlegt, te checken of de merknaam die je in gedachten hebt óók juridisch klopt. Better safe than sorry, toch? Merk-Echt helpt je hier graag bij. Met het naamsonderzoek, ook wel merkonderzoek genoemd, beoordelen we de kansen op acceptatie van de merknaam door de overheidsinstantie. Zo maak je de kans dat de aanvraag straks geweigerd wordt een stuk kleiner.

Waarom een merknaam of logo als merk registreren?

Registratie is de enige manier om een merk wettelijk te beschermen tegen copycats en meelifters. Je stelt er het onderscheidend vermogen mee veilig en daarmee wordt ook de concurrentiepositie van het merk versterkt. Geregistreerde merken kunnen doorgaans dan ook rekenen op meer rendement. Kortom: merkregistratie is een must voor iedere zichzelf serieus nemende ondernemer. En daarmee een aspect waar ook iedere merkbouwer rekening mee zou moeten houden. 

Het naamsonderzoek

Bij Merk-Echt voeren we een ‘identiek naamsonderzoek’ gratis voor je uit. We beperken ons hierbij tot dezelfde woorden of tekens. Wel zo efficiënt: de uitslag ervan heb je vaak binnen één werkdag al binnen. We zullen je vrijwel altijd adviseren om óók nog een ‘uitgebreid naamsonderzoek’ te doen. In dat onderzoek nemen we ook de niet identieke, maar wél gelijkende merknamen mee. Met dit uitgebreide onderzoek krijg je een goede indicatie van de slagingskans van jouw merkaanvraag.

Vraag direct een gratis naamsonderzoek aan

Must-read: onze whitepaper

In onze gloednieuwe whitepaper ‘In 7 stappen naar een beschermd merk’ leggen we in begrijpelijke taal uit hoe een merkregistratie via Merk-Echt werkt, van naamsonderzoek tot inschrijving. Het is een praktisch document dat je één-op-één kunt doorsturen naar jouw klanten. Die neem je op deze manier goed mee in het belang en het proces van een merkregistratie. Stuur deze whitepaper zeker ook even door naar je collega’s. Want wat ons betreft is het verplichte kost voor iedere reclamemaker/ merkbouwer.

Merknaam vastleggen

Nog vragen?

Heb je na het lezen van de whitepaper vragen? Plan dan een afspraak in met een van onze adviseurs en stel kosteloos al je vragen. 

Gerelateerde blogs

Merknaam bedenken? Zo vind je er één die bij je past en registreerbaar is! 1

Merknaam bedenken? Zo vind je er één die bij je past en registreerbaar is!

Lees meer
Checklist voor een sterk logo

Checklist voor een sterk logo

Lees meer
Een juridisch sterke merknaam bedenken – Zo doe je dat

Een juridisch sterke merknaam bedenken - Zo doe je dat

Lees meer