Je hebt een fantastisch idee bedacht. Het is alleen kostbaar om het idee uit te werken, dus je hebt er hulp bij nodig. Het liefst wil je het idee verkopen aan een (groot) bedrijf. Met wat moeite heb je een afspraak kunnen regelen met een grote partij om je idee te gaan delen met het doel het aan ze te verkopen. Maar dat is best spannend, want wat als dat bedrijf er met jouw idee vandoor gaat? Hoe kun je dan jouw idee beschermen?

Kun je een idee beschermen? 

Een idee an sich, zonder dat het uitgewerkt is en concreet gemaakt is, valt niet te beschermen onder het intellectueel eigendomsrecht. Pas als het concreet gemaakt wordt (en dus uitgewerkt wordt), kan het onder een intellectueel eigendomsrecht vallen. Voorbeelden van mogelijke intellectueel eigendomsrechten die op een uitgewerkt idee van toepassing kunnen zijn: het auteursrecht, modelrecht of octrooirecht. Of als het om bijvoorbeeld een naam of logo gaat: het merkenrecht (hieronder daarover meer).

Ontwikkelfase

Een nog niet uitgewerkt idee is dus niet te beschermen. Je moet het eerst uitwerken, concreet maken, om voor bescherming in aanmerking te komen. Maar het lastige is dat om zo’n idee uit te werken je vaak ook derden nodig hebt. Misschien wil je bijvoorbeeld je idee aan een bedrijf verkopen. Zo’n bedrijf heeft dan vaak een (veel) sterkere positie dan een particulier. Je wilt dan niet het risico lopen dat ze je idee aanhoren, niet met je in zee gaan en het idee vervolgens zelf gaan uitwerken. Hoe doe je dat dan als jouw idee (nog) niet beschermd is?

Geheimhouding 

Dan is geheimhouding het antwoord. Maar om een idee te pitchen (of op een andere manier samen te werken met derden) moet je het idee natuurlijk ook vertellen, dus dan is het idee geheimhouden lastig. Voor zulke gevallen is er de geheimhoudingsovereenkomst (ook wel NDA of Non-Disclosure Agreement). Heb je dus een idee en wil je hierover praten met derden om het idee concreet te maken?

Dan is het verstandig om die derden eerst een goede geheimhoudingsovereenkomst te laten tekenen, voordat je jouw idee met ze deelt. In zo’n geheimhoudingsovereenkomst staat onder welke voorwaarden je de informatie met die ander deelt en wat er gebeurt als de ander zich niet aan de afspraken houdt (denk aan boetes).

En vergeet het i-DEPOT niet

Wat ook verstandig kan zijn, is het idee vastleggen in een i-DEPOT. Hierbij krijgt het een datumstempel waarmee je kunt bewijzen dat het idee op een bepaalde datum bestond. Let wel, een i-DEPOT geeft je geen intellectueel eigendomsrecht en geen bescherming. Het kan je wel helpen met bewijzen dat jij de bedenker bent van het (uitgewerkte) idee.

Idee = merknaam?

Hierboven noemden we al het merkenrecht. Is jouw idee nou een mooie naam waaronder je een bepaalde activiteit wilt gaan uitvoeren? Bijvoorbeeld: je wilt kleding gaan verkopen en je bedenkt een mooie merknaam om onder deze naam jouw kleding te verkopen. Dan is het verstandig om voor deze naam een merkregistratie aan te vragen. Een merkregistratie geeft jou in een bepaald gebied het exclusieve recht op de naam (of het logo) voor de producten of diensten waarvoor je het hebt aangevraagd. Het aanvragen van een merkregistratie is één van de basiszaken die je moet regelen als je gaat ondernemen.

diensten Merk-Echt

Vragen?

Heb je een goede geheimhoudingsovereenkomst nodig, wil je een i-DEPOT indienen of wil je een merkregistratie aanvragen voor je bedachte naam? Maak dan vooral, geheel vrijblijvend, een afspraak met één van onze juristen om jouw vragen te bespreken, dan kijken we hoe we jou het beste kunnen helpen.

Gerelateerde blogs

5 x waarom jouw Intellectueel Eigendom bij Merk-Echt in de allerbeste handen is 1

5 x waarom jouw Intellectueel Eigendom bij Merk-Echt in de allerbeste handen is

Lees meer
Je Intellectueel Eigendom beschermen: ‘De kroon op je werk’

Je Intellectueel Eigendom beschermen: ‘De kroon op je werk’

Lees meer
Waarom je bij het checken van je merknaam nooit op een ‘rondje Google’ mag vertrouwen

Waarom je bij het checken van je merknaam nooit op een ‘rondje Google’ mag vertrouwen

Lees meer