Het beschermen van het Intellectueel Eigendom (IE) is onder Nederlandse ondernemers nog lang geen vanzelfsprekendheid: minder dan 5% heeft zijn/haar merk, model, octrooi of ander intellectueel eigendom geregistreerd staan. En dat terwijl recent onderzoek opnieuw uitwijst dat je met het vastleggen van je IE niet alleen je concurrentiepositie verstevigt, maar óók meer rendement kunt genereren. Win-win dus. Benieuwd hoe dat zit?
Dat er een causaal verband bestaat tussen de IE-rechten en de economische prestaties van een bedrijf was al langer duidelijk: EU-bedrijven mét wettelijk beschermd IE kunnen doorgaans rekenen op meer inkomsten. Met het vastleggen – én vervolgens ook bewaken – van jouw IE sta je als ondernemer dan ook een stuk steviger in je schoenen. Je bent eventuele copycats en meelifters te slim af en dat maakt je concurrentiepositie ijzersterk. Zo maak je optimaal gebruik van de commerciële potentie van je creaties en ideeën. Bovendien is een bedrijf mét IE-rechten aanzienlijk meer waard in de ogen van investeerders en kopers. Daarover schreven we eerder ook deze blog.
Een recent (februari ’21) gepubliceerd EUIPO rapport geeft nu ook inzicht in de precieze cijfers: welke impact heeft Intellectueel Eigendom op de omzetcijfers van een bedrijf? Het rapport benadrukt wel dat zorgvuldigheid op zijn plaats is bij het interpreteren van deze resultaten. Het toont dan ook alleen een ‘positief verband’ aan – en spreekt niet van hard bewijs. Desondanks spreken de cijfers voor zich: bedrijven mét eigendomsrechten zien hun rendement meestal toenemen, variërend van 68% voor MKB’ers tot 18% voor het grootbedrijf.
Intellectueel Eigendom, wat is dat eigenlijk?
‘Intellectueel eigendom’ is een verzamelnaam voor ‘rechten op intellectuele creaties’. Dit zijn creaties die jouw onderneming uniek en onderscheidend maken. En dat kan écht van alles zijn: een origineel idee, unieke naam of uitspraak, een kleurencombinatie, beeldelement, productverpakking, foto, muziekstuk, illustratie, geluid of beeldhouwwerk. Deze creaties bescherm je door ze als Intellectueel Eigendom vast te leggen, bijvoorbeeld met auteursrechten, merkrechten, modelrechten, octrooien en domeinnamen.
‘Intellectueel eigendom’ is een verzamelnaam voor ‘rechten op intellectuele creaties’. Dit zijn creaties die jouw onderneming uniek en onderscheidend maken. En dat kan écht van alles zijn: een origineel idee, unieke naam of uitspraak, een kleurencombinatie, beeldelement, productverpakking, foto, muziekstuk, illustratie, geluid of beeldhouwwerk. Deze creaties bescherm je door ze als Intellectueel Eigendom vast te leggen, bijvoorbeeld met auteursrechten, merkrechten, modelrechten, octrooien en domeinnamen.
Intellectueel Eigendom & groeikansen
De uitkomsten van het EUIPO rapport vormen een belangrijke pijler in de nieuwe overheidscampagne “De kroon op je werk”. De campagne wil de bewustwording rondom de toegevoegde waarde van IE-rechten versterken en Nederlandse ondernemers wijzen op de voordelen ervan, zoals groeikansen. Staatssecretaris Mona Keijzer (EZK) legt uit dat die extra aandacht voor het IE juist nu zo belangrijk is: “De coronacrisis vraagt veel creativiteit en veerkracht van onze ondernemers. Bedrijven van klein tot groot blijven – zo goed als het kan – gericht op innovatieve groei.”
Maar jouw ideeën en creaties kunnen nog zó innovatief zijn, als een ander ze zomaar kan kopiëren, ben je niet origineel meer en is jouw innovatie ineens een stuk minder waard. Origineel zijn én blijven is vandaag de dag gewoonweg de sleutel tot succes. In de ideale wereld zijn innovaties en Intellectueel Eigendom dan ook onlosmakelijk met elkaar verbonden. En dat is precies de key message van de ‘Kroon op je werk’ campagne.
Je Intellectueel Eigendom beschermen? Neem een professional in de arm!
Het kiezen van de juiste bescherming vraagt om een zorgvuldige afweging. Wat wil je precies beschermen? Is het volledig nieuw of ben je er al actief mee? Welke ambities heb je? En met welke omgevingsfactoren moet je rekening houden? Dit vraagt om maatwerk. Ook moet jouw idee of creatie wél onderscheidend genoeg zijn, om voor registratie in aanmerking te komen. Een merkenbureau kan dat voor je beoordelen – en je hierbij helpen. Recente cijfers van het BBIE bevestigen het maar weer: het aantal weigeringen van door de merkhouder ingediende depots ligt een stuk hoger dan depots die zijn ingediend door merkenbureaus: respectievelijk 10,05% tegenover 3,5%.