Veel ondernemers denken dat ze, met een KvK-inschrijving in the pocket, óók het alleenrecht op het gebruik van hun merk geregeld hebben. Dit klopt niet! Je hebt pas merkrechten als je jouw merk ook hebt vastgelegd in het merkenregister. Een aparte registratie dus, die nog lang niet bij iedere ondernemer tussen de oren zit. Terwijl je met een merkregistratie toch echt het sterkst staat tegen kopieergedrag en misbruik. We leggen het verschil tussen een handelsnaam-registratie en een merkregistratie daarom graag nog een keer aan je uit.

Op een KvK-registratie rusten geen rechten

Jouw inschrijving bij de KvK is een handelsnaam-registratie. Met die registratie kun je aantonen dat jouw bedrijf, op dat moment, onder deze naam is ingeschreven. Dit kan als steunbewijs van pas komen in een discussie met een ondernemer die een soortgelijke handelsnaam voert. Aan een KvK-inschrijving kun je verder geen rechten ontlenen. Dit recht is namelijk slechts van één factor afhankelijk: of de handelsnaam ook daadwerkelijk wordt gebruikt in het handelsverkeer.

De gebruikersplicht

Die ‘gebruiksplicht’ waar het handelsnaamrecht van afhankelijk is, geldt óók voor een geregistreerd merk. Deze plicht schrijft voor dat je jouw onderneming/ merk binnen een bepaalde periode – in de Benelux en de EU is dat 5 jaar – ook moet gebruiken. Met ‘gebruiken’ wordt bedoeld dat je daadwerkelijk probeert om marktaandeel te krijgen met je merk. En dus écht actief bent in de markt. Doe je dat niet? Dan vervallen jouw rechten.

We lichten de gebruiksplicht graag uitgebreider aan je toe

Het handelsnaamrecht geeft een beperkte bescherming 

Heb jij jouw bedrijf een naam gegeven die je ook gebruikt? Dan rust hier dus automatisch het handelsnaamrecht op. Daar heb je geen handelsnaam registratie voor nodig. Maar dit handelsnaamrecht biedt alléén bescherming voor jouw specifieke branche en regio. En dat is bijzonder beperkt. 

Een voorbeeld: je hebt net pannenkoekenrestaurant ‘De Koekenbakkers’ geopend in Breda. De zaken gaat goed en je wil het concept graag uitbreiden naar meerdere steden. Heb je alleen handelsnaamrechten? Dan beperkt jouw bescherming zich tot ‘Breda en omgeving’. Als iemand in Eindhoven dan onder een gelijkende naam eenzelfde concept op wil zetten, is het maar zeer de vraag of je hier iets tegen kunt beginnen.

Het handelsnaamrecht is, naast regio en branche, óók nog eens afhankelijk van een hele rits ‘overige omstandigheden van het geval’. Hierbij wordt bijvoorbeeld gekeken naar het kleurgebruik, de huisstijl, de daadwerkelijke verwarring én de geschiedenis tussen de partijen.

Alleen een merkregistratie geeft jou het alleenrecht op je merk

Als je jouw merk laat registreren in het merkenregister verkrijg je wél het alleenrecht op het gebruik ervan. Zo’n registratie stelt jouw originaliteit en concurrentiepositie veilig. Het schrikt af en werkt dus preventief. Mochten ondernemers met soortgelijke plannen tóch de gok wagen, dan kun je daar bijtijds tegenin gaan. Een merkregistratie zorgt er óók voor dat je jouw merkwaarde kunt verzilveren. Een geregistreerd merk heeft namelijk ook een financiële waarde – die je als ‘immateriële vaste activa’ of bezit op jouw balans mag zetten. 

Toets op je businessplan

Nóg een voordeel: het aanvragen van een merkregistratie is meteen een toets op jouw businessplan. Want als jouw aanvraag in het register verschijnt (gepubliceerd wordt), krijgen andere partijen de gelegenheid om bezwaar te maken. Dit geeft jou een goede indicatie: kun je jouw plannen doorzetten, of ligt de verwarring op de loer en is het slimmer om jouw koers bij te stellen? Bij een handelsnaamregistratie (KvK) wordt dit niet gecheckt. Je loopt dan het risico dat je in een later stadium teruggefloten wordt door een merkhouder die jou verbiedt de handelsnaam nog langer te gebruiken.

Merkregistratie op orde

Zorg er dus voor dat je, voordat je tijd en geld in jouw bedrijf investeert, jouw merkregistratie op orde hebt. Mooi meegenomen: direct na jouw merkaanvraag (het deponeren van je merk), beschik je al over de merkrechten en is jouw merk – met terugwerkende kracht – beschermd. De investering die je hiervoor doet valt trouwens reuze mee. Een merkregistratie in de Benelux (voor 3 klassen) kost je slechts 800 euro. Dat is dus maar 80 euro per jaar.

Contact

Het kiezen van de juiste merkbescherming vraagt om een zorgvuldige afweging. Laat je, voordat je jouw merkregistratie aanvraagt, dan ook goed adviseren door een juridische professional. Neem hiervoor gerust eens vrijblijvend contact op met één van de juristen van Merk-Echt.

Gerelateerde blogs

Weet jij wat jouw merkwaarde is?

Weet jij wat jouw merk waard is?

Lees meer
In 5 stappen naar een geregistreerd merk

In 5 stappen naar een geregistreerd merk

Lees meer
Net een bedrijf gestart? Kijk uit voor deze beginnersfouten

Net een bedrijf gestart? Kijk uit voor deze beginnersfouten

Lees meer