Daar sta je dan, met je kersverse KvK inschrijving in the pocket. Jouw ondernemers avontuur kan beginnen! Voorkom een valse start door de meest gemaakte beginnersfouten te omzeilen. Dan sta je meteen 1-0 voor op je concurrentie. We zetten ze voor je op een rij:
Een te laag tarief rekenen
Doe jezelf niet tekort door te weinig te rekenen voor jouw producten en diensten. Beginnende ondernemers durven vaak niet de hoofdprijs te vragen, omdat ze pas ‘net komen kijken’. Ze willen eerst aan een portfolio bouwen, om bewijslast te verzamelen. Maar hoe lang jij al ondernemer bent, heeft niets te maken met de kwaliteit van jouw werk, toch? Besef ook dat je, door laag in te zetten, een verkeerd signaal afgeeft naar jouw potentiële klant: kennelijk is dit de prijs die past bij de kwaliteit die je levert. Durf jouw producten en diensten op waarde te schatten – en sta op je strepen als dat nodig is. Voor kwaliteit moet betaald worden. Simple as that.
Vergeten je merk (op tijd!) vast te leggen
Leg, voordat je ‘de bühne op gaat’, jouw concept (of dat nu jouw bedrijfsnaam, logo, productontwerp, tekst of uniek geluid is) eerst vast als merk. Met een merkregistratie sta je het sterkst tegen kopieergedrag – en stel je jouw originaliteit veilig. Dat heb je keihard nodig voor je succes. Ga maar na: als andere ondernemers jou gewoon na kunnen doen, zonder dat je daar tegenin kunt gaan, ben je zo inwisselbaar als wat. Dus: make sure you stand out from the crowd – en leg je merk vast!
Merkregistratie voor slechts 80 euro per jaar
Een merkregistratie in de Benelux (voor 3 klassen) kost je slechts 800 euro. Dat is dus maar 80 euro per jaar.
Een merkregistratie in de Benelux (voor 3 klassen) kost je slechts 800 euro. Dat is dus maar 80 euro per jaar.
Doe dat ook op tijd. Daarmee bedoelen we: vóórdat je gaat investeren. Want jouw merk moet wel aan een paar juridische eisen voldoen, om ook als zodanig geregistreerd te kunnen worden. Blijkt dat je terug moet naar de tekentafel? Dan is het behoorlijk zuur als je al geld hebt gestoken in – bijvoorbeeld – marketing, design en inkoop.
In de blog ‘5 redenen waarom jouw merk bescherming verdient’ vertellen we je meer over het nut en de noodzaak van merkbescherming
Niet durven investeren
Veel starters draaien iedere euro graag twee keer om voor ze hem uitgeven. Zeker als je nog geen omzet draait, is investeren uit eigen zak ook best spannend. Maar ben je ervan bewust dat een investering zich altijd terugbetaalt – en je zelfs méér op gaat leveren. Dat is ook de reden van je investering: dat je er op langere termijn voordeel uit haalt – en er succes mee boekt. Zelfs als dat laatste onverhoopt niet het geval is, heb je er in ieder geval wat van geleerd. Kortom: durf te investeren in die opleiding, coach, marketeer of website. Het levert je altijd op!
Te bescheiden zijn
Je kunt nog zó goed zijn: als niemand dat weet ben je nergens. Zichtbaarheid is key, om aan je klantenkring én je imago te kunnen bouwen. Dus durf jezelf te promoten en eis die expert-rol op. Want als jij niet in jezelf gelooft, zal een ander dat ook niet doen.
Alles zelf willen doen
Bij het hebben van een eigen onderneming komt heel wat kijken. Om de toko draaiende te houden, krijg je onvermijdelijk óók te maken met zaken als inkoop, verzending, belastingen, administratie, marketing… Om kosten te besparen doen starters graag zoveel mogelijk zelf. Maar je kunt toch echt a) niet overal goed in zijn en dit kost je b) ook nog eens veel tijd. Die tijd kun je beter besteden aan datgene waar jij goed in bent. En waar het geld mee verdiend moet worden. Dát is uiteindelijk jouw bestaansrecht.
Eeuwig zonde als je dusdanig in beslag genomen wordt door de organisatorische kant van jouw bedrijf, dat de kwaliteit van je producten en diensten eronder lijdt. Dat gaat je onderaan de streep veel meer geld kosten dan het inhuren van specialisten als een boekhouder, business adviseur, tekstschrijver of websitebouwer. Net als jij verstaan zij hun vak als geen ander. En daar wordt jouw bedrijf alleen maar beter van!
Contact
Het kiezen van de juiste merkbescherming vraagt om een zorgvuldige afweging. Onze merkbewakers adviseren je hier graag over en nemen het traject van naamsonderzoek tot succesvolle merkregistratie desgewenst helemaal voor je uit handen. Neem hiervoor gerust vrijblijvend contact met ons op.