Zeker doen voordat je jouw merk deponeert (je aanvraag tot merkregistratie indient): checken of de merknaam die je op het oog hebt nog vrij is. Dat doe je met een naamsonderzoek, ook wel ‘merkonderzoek’ of ‘beschikbaarheidsonderzoek’ genoemd. Je hebt hierbij de keuze uit 2 ‘smaken’: identiek of uitgebreid. In deze blog leggen we het verschil aan je uit.
Identiek | Uitgebreid |
Check op identieke merknamen in merkenregister | Check op identieke én gelijkende namen in merkenregister |
Beperkt tot dezelfde woorden of tekens | Ook op fonetische, begripsmatige en visuele gelijkenis |
Geeft een eerste indicatie | Geeft een goede indicatie |
Bij Merk-Echt gratis voor Benelux en EU | Benelux: € 185,- EU: € 1495 |
Waarom een naamsonderzoek?
Met een naamsonderzoek beoordelen we de kans dat de overheidsinstantie jouw merkaanvraag accepteert. De uitkomsten helpen je bij het bepalen van jouw vervolgstappen: kun je door of moet je terug naar de tekentafel? Het is slim om zo’n onderzoek al in een zo vroeg mogelijk stadium, en dus voordat je in jouw merk gaat investeren, uit te laten voeren. Dan kom je later niet voor vervelende verrassingen te staan.
Een ‘rondje Google’ volstaat niet bij het checken van jouw merknaam – en vormt zelfs een risico. Dat lichten we aan je toe in deze blog.
Het identieke naamsonderzoek
Met een identiek naamsonderzoek beoordelen we of er (what’s in a name) al identieke merknamen geregistreerd staan in het merkenregister. Hierbij beperken we ons dus tot uitsluitend dezelfde woorden of tekens. Je hebt er een goede eerste indicatie mee te pakken.
Bij Merk-Echt vinden we een naamsonderzoek zo belangrijk, dat we voor iedere Benelux en EU-merkaanvraag een identiek onderzoek gratis voor je uitvoeren. Op onze website regel je dit met één druk op de knop. Achter de schermen gaan we dan voor je aan de slag.
Een uitgebreid naamsonderzoek
In een uitgebreid naamsonderzoek (ook dit is een merkenregister check) nemen we óók de niet-identieke, maar wél gelijkende merknamen mee. We kijken dan ook naar fonetische, begripsmatige en visuele overeenkomsten. Dus ook als een merknaam anders geschreven wordt maar hetzelfde klinkt, komt dat dus uit dit onderzoek naar voren.
De kosten van een uitgebreid onderzoek:
Benelux: € 185,-
EU: € 1495,-
COCA-COLA
Met een identiek merknaamonderzoek naar de naam COCA-COLA zullen we de merknaam COCA COLA of COCACOLA wél vinden, maar de merknaam KOCA-KOLA niet. Uit een uitgebreid onderzoek zal deze gelijkenis wél naar voren komen.
Met een identiek merknaamonderzoek naar de naam COCA-COLA zullen we de merknaam COCA COLA of COCACOLA wél vinden, maar de merknaam KOCA-KOLA niet. Uit een uitgebreid onderzoek zal deze gelijkenis wél naar voren komen.
Één-tweetje
Met een uitgebreid onderzoek krijg je dus een betere indicatie van de slagingskans van jouw merkaanvraag. In de praktijk zullen we je dan ook altijd aanraden om, als de uitkomst van het identieke onderzoek positief is, óók nog een uitgebreid naamsonderzoek te doen. Als je op het punt staat veel geld uit te geven aan je merk, is dit de investering echt meer dan waard. Penny wise, pound foolish!
Duidelijk advies
We voorzien de uitkomsten van het naamsonderzoek natuurlijk altijd van een duidelijk advies, in begrijpelijke taal. Maar je zit nergens aan vast: het is aan jou of je jouw registratie vervolgens ook door wil zetten.
Jouw merknaam komt pas voor registratie in aanmerking als deze juridisch helemaal klopt. Eerder schreven we hierover ook de blog ‘Een juridische sterke merknaam bedenken- zo doe je dat’. Een must-read én fijne check!
Contact
Heb je een vraag over de keuze voor een merknaam en/of het naamsonderzoek? Of wil je gewoon even sparren over jouw plannen? Onze juristen kijken graag met je mee en geven je een eerlijk, vrijblijvend advies.