Hoofdstuk 5. Waarom een naamsonderzoek?
In dit hoofdstuk staan we stil bij hoe je weet of je naam nog vrij is, wat een naamsonderzoek is en waarom het noodzakelijk is. We leggen daarnaast ook uit of een naamsonderzoek de enige optie is, of dat er nog meer onderzoeken zijn.
-
Weten of mijn naam nog vrij is?
Dit hangt af van de naam, de markt waarin je het merk wilt inzetten en de andere merken die op dit moment al op de markt zijn.
Het is dus erg lastig om dit zelf van te voren helemaal uit te zoeken en in te schatten. Googlen op je merknaam en de gevonden resultaten bekijken, is daarbij echt niet voldoende. Ook het bezitten van een domeinnaam of een registratie van je handelsnaam bij de Kamer van Koophandel geeft hierbij geen garantie dat de naam ook echt vrij is. Ook het zoeken in de openbare merkenregisters van bijvoorbeeld het BBIE (Benelux) of de EUIPO (EU) is een vak apart. Als je daar ‘McDonnalds Burgers’ of ‘Nike shoes’ zoekt vindt je 0 hits terwijl iedereen begrijpt dat dit merk echt niet beschikbaar is.
Via onze website kun je vrijblijvend een gratis naamsonderzoek aanvragen. Wij bieden je een gedegen risicoanalyse met juridisch advies. Binnen maximaal 4 uur weet je sowieso of je met jouw idee een onderscheidend merk te pakken hebt. -
Weten wat een naamsonderzoek is?
Een naamsonderzoek wordt ook wel een merk- of beschikbaarheidsonderzoek genoemd. Met dit onderzoek kun je erachter komen of jouw naam nog beschikbaar is of dat een ander hem al heeft aangevraagd. Er zijn verschillende soorten naamsonderzoeken.
Identiek naamsonderzoek
Bij een identiek merknaamsonderzoek wordt onderzocht of het aangevraagde merk voldoende onderscheidend is. We checken de merkenregisters op identieke merknamen of merknamen die er sterk op lijken. Zo’n onderzoek geeft een goede eerste indicatie maar is niet volledig. Bijvoorbeeld: een identiek merknaamonderzoek naar de naam COCA-COLA zal een merknaam als COCA COLA of COCACOLA wel vinden, maar de merknaam KOCA-KOLA niet.Uitgebreid naamsonderzoek
Een uitgebreid merknaamonderzoek is breder. Hierbij wordt, naast het identieke naamonderzoek, bekeken wat het risico is op bezwaar vanuit ‘oudere’ merken én of er een naam is die veel op de beoogde merknaam lijkt.Volledig naamsonderzoek
Bij het volledige merknaamonderzoek ontvang je een beschikbaarheidsrapportage met risicoanalyse. Bij dit onderzoek nemen we alle relevante factoren mee. Zoals waar en voor welke producten de merknaam gebruikt wordt, wat de toekomstplannen zijn etc. Ook bekijken we welke risico’s je bereid bent te nemen als het merk gelanceerd wordt.
-
Weten waarom een naamsonderzoek noodzakelijk is?
Een naamsonderzoek is noodzakelijk, omdat wanneer een ander deze naam al heeft geregistreerd voor een merk in dezelfde klasse(n) en in dezelfde regio’s, jouw merkaanvraag voor deze naam wordt afgewezen. Wanneer je aanvraag wordt afgewezen, krijg je de kosten voor de aanvraag (de depotkosten) niet terug. Het kan je dus geld schelen wanneer je van tevoren een gedegen onderzoek laat doen.
Daarnaast kun je al die tijd een risico lopen dat jouw naam of logo te veel lijkt op een al bestaand merk. Je loopt dan het risico dat men jou vervolgens aanspreekt omdat jij inbreuk maakt op hun merk. Zonde van de tijd, geld en moeite die je tegen die tijd al hebt geïnvesteerd in het merk voor jouw onderneming.
Met zelf Googlen kom je er helaas niet. De domeinnaam bezitten of een registratie van je handelsnaam bij de KvK biedt ook geen garantie. Met ons gratis naamsonderzoek loop je dit risico niet. Wij kijken voor je of je naam nog beschikbaar is, waardoor jij met een gerust hart de merkaanvraagprocedure in kan gaan.
-
Weten of er meer onderzoeken zijn om er zeker van te zijn dat de naam nog vrij is?
Een naamsonderzoek is niet het enige onderzoek. Er kan ook een beeldonderzoek worden gedaan uitsluitend voor logo’s. Dit kost alleen veel meer tijd, om die reden kiezen wij er vaak voor om te starten met een identiek naamsonderzoek. Onze naamsonderzoeken richten zich alleen op de Benelux en de Europese Unie, omdat onze ervaring leert dat dit een goede eerste stap is voor een eerste merkaanvraag. Wij bieden je dan ook een 100% garantie dat jouw merk geregistreerd kan worden.
-
Meer weten over wat je naam kan betekenen?
Pas op voor onverwachte betekenissen van je naam in andere talen! We gebruiken in de Benelux 3 talen en in de EU 24 talen, het is dus best de moeite waard om de betekenis van je merknaam vooraf even te controleren. Niet alleen op de letterlijke betekenis, want daar voorkom je de volgende blunders niet mee.
Het automodel Fiat ‘CROMA’ betekent ‘margarine’ in het Nederlands. Mitsubishi en Nokia hadden allebei een blunder in het Spaans: Mitsubishi bracht het model ‘PAJERO’ op de markt, wat ‘rukker’ betekent, Nokia’s ‘LUMIA’ vertaalt zich als ‘prostituee’. Het is ook de moeite waard om te checken hoe een merk klinkt als je het uitspreekt: GPT spreek je in het Frans uit als: ‘Jai pété’ (‘ik heb een scheet gelaten’). Ook ongelukkige vertalingen in het Engels komen vaker voor dan je denkt: in Polen betekent een ‘FART-reep’ ‘geluksreep’, ‘MEGAPUSSI’ daarentegen staat voor een extra grote zak chips in het Fins. Een ander ongelukkig voorbeeld is:
IKEA uit de bocht in USA:
Stel je vraag
Staat je vraag er niet bij en wil je ons advies?
"*" geeft vereiste velden aan