• 14-07-2020
  • Nieuws
  • 3 minuten leestijd

In ons vak zijn merken dagelijkse kost. Maar wanneer spreek je eigenlijk van een ‘merk’? En wat maakt zo’n merk dan sterk of juist zwak? Dat leggen we graag wat beter aan je uit.

Goed gebrand, goed beschermd

‘Een sterk merk’ kun je vanuit meerdere perspectieven uitleggen. Niet-juristen denken waarschijnlijk meteen aan de marketingtechnische kant: een merk is sterk als het positief tussen de oren zit bij de doelgroep én erin slaagt daar ook te blijven hangen. Het gaat hierbij om branding en klantbeleving: wat de klant denkt, voelt en ervaart bij een product of dienst. 

Juridisch gezien is een merk pas sterk als het óók goed beschermd is tegen inbreukmakers: copycats of meelifters. Het zorgt ervoor dat het merk origineel blijft: je stelt er je onderscheidend vermogen mee veilig. Geen overbodige luxe in een tijd waarin een merk valt of staat met het vermogen om onderscheidend te zijn. 

In deze blog leggen we dit onderscheidend vermogen van een merk beter aan je uit.

Er wordt nog te vaak gedacht dat dit na een inschrijving bij de Kamer van Koophandel wel goed zit. Maar niets is minder waar: deze handelsnaam-registratie verschaft je géén merkrechten. De enige manier om je merk wettelijk te beschermen is door het te laten registreren in het merkenregister. Alleen dan heb je het alleenrecht op het gebruik ervan. 

Zonder inschrijving kun je – juridisch gezien – dus niet van een merk spreken.

Een merk omvat vaak meer dan alleen een naam. Ook visuele elementen kunnen dusdanig typerend zijn voor jouw bedrijf, dat het slim kan zijn om óók die vast te leggen. Er zijn veel typen merken. De meest voorkomende zijn woordmerken (alleen het woord), woordbeeldmerken (woord en beeld) en zuivere beeldmerken (alleen beeld). Hoe jij jouw merk het beste registreert, en of je alle typen hierin meeneemt, hangt af van hoe je het gebruiktOnze juristen helpen je te bepalen wat je wél en niet vastlegt in het merkenregister.

Is een merkregistratie dan altijd noodzakelijk?

Dat ligt eigenlijk vooral aan de ambities van de ondernemer. Met een handelsnaam-registratie (via de KvK) heb je in principe het recht om op te treden tegen handelsnamen die te veel op die van jou lijken. Maar hier zitten heel wat haken en ogen aan: je kunt alleen optreden als deze bedrijven ook actief zijn in dezelfde regio (het gebied waarbinnen jouw handelsnaam bekend is en het merendeel van de klanten zich bevindt) én branche. Daarnaast moet je jouw handelsnaam ook écht gebruiken (ermee naar buiten treden). Doe je dat niet? Dan sta je al snel machteloos.  

Kortom: wil je jouw activiteiten en de regio waarin je deze uitvoert ongestoord kunnen uitbreiden? Dan is merkregistratie echt aan te raden. Het bespaart je een hoop gedoe met ondernemers die soortgelijke plannen opperen: jij was eerder en dat kun je aantonen. Je staat ervan te kijken hoe vaak dat nodig is: onze merkbewakers vinden wekelijks meer dan 100 nieuwe merkaanvragen die verwarring kunnen opleveren met één van de merken die wij in beheer hebben. 

Je kunt je merk laten registreren in de Benelux, de EU of internationaal. 

Timing is alles 

Begin je pas net? En twijfel je of merkregistratie nu al de investering waard is? Bedenk je dan dat een ander je zomaar voor kan zijn. Dit kan jouw plannen flink dwarsbomen! Sommige ondernemers besluiten hun merk dan maar niet vast te leggen, in de hoop moeilijkheden te voorkomen. Maar óók dan loop je het risico dat de andere partij jou mag sommeren je naam te veranderen, op grond van zijn geregistreerde merk. 

Kortom: hoe eerder je merk is vastgelegd, hoe beter.

Lees ook eens deze blog, over het kiezen van een goede merknaam en hoe je die optimaal beschermt