Bol.com vindt het belangrijk om een betrouwbaar en veilig assortiment te bieden. Daarom gelden er voor bepaalde productgroepen aanvullende verkoopvoorwaarden en in sommige gevallen ook een merkenbeleid. Dit merkenbeleid houdt in dat een merkartikel alleen als dusdanig mag worden aangeboden als het daadwerkelijk een merkartikel is. Dat wil zeggen: een artikel van een merk dat geregistreerd is, specifiek voor dat type artikel. Is het artikel van een niet-geregistreerd merk, is het bijvoorbeeld niet toegestaan om een (bedrijfs-)naam of logo op het artikel, de verpakking of afbeeldingen te zetten.

Vanaf 7 maart 2020 geldt voor bepaalde kleding categorieën (casual sportkleding, been- en ondermode en baby- en kindermode) dat slechts nog kleding van een geregistreerd merk verkocht mag worden. Indien het merk niet in de lijst met reeds goedgekeurde merken staat, kun je een aanvraag voor merkautorisatie indienen bij Bol.com. Hiervoor dient een bewijs van de merkaanvraag te worden ingediend. Heb je voor 7 maart 2020 geen bewijs van de merk aanvraag bij Bol.com ingediend, zal het assortiment offline worden gehaald. In slechts een beperkt aantal gevallen mogen producten verkocht blijven worden. De merknaam dient in dit geval aangepast te worden naar ‘merkloos’. Bekijk hieronder wat in jouw situatie van toepassing is.

Ik heb geen merk, maar biedt mijn kleding wel aan via Bol.com

Indien de kleding die je aanbiedt in de hiervoor genoemde kleding categorieën valt, is het dus aan te raden om jouw merk tijdig te registreren. Zo kun je niet alleen jouw kleding via Bol.com blijven verkopen, een geregistreerd merk bied je tevens het exclusieve recht om het merk te gebruiken en om op te treden tegen ongeoorloofd gebruik van jouw merk door derden.
Laat je adviseren door een van onze juristen over de mogelijkheden voor het aanvragen van een (woord)merk, zodat je jouw artikelen kunt blijven aanbieden via Bol.com. Bel ons op: 076 514 84 03 of registreer je merk hier direct. 

Ik heb een merk en biedt mijn kleding aan via Bol.com

Indien je de kleding die valt in de genoemde kledingcategorieën reeds aanbiedt via Bol.com en je deze wilt blijven aanbieden, hoef je slechts aan te geven om welk(e) merk(en) het gaat. Dit stuur je samen met een uittreksel van het betreffende merk uit het Benelux merkenregister naar [email protected].

Ik bied mijn kleding nog niet aan via Bol.com, maar ik ben wel voornemens dit te gaan doen

Naar verwachting is het vanaf april 2020 mogelijk om een merk autorisatie aan te vragen voor een kledingmerk dat nu nog niet via Bol.com wordt aangeboden. Ook in dit geval is het dus aan te raden om jouw merk tijdig te registreren. Wederom is de mogelijkheid om jouw kleding in de genoemde kleding categorieën aan te bieden niet de enige reden om te kiezen voor de registratie van jouw merk.
Laat je adviseren door een van onze juristen over de mogelijkheden voor het aanvragen van een (woord)merk, zodat je jouw artikelen aan kunt gaan bieden via Bol.com.

Overigens kent Bol.com ook voor een aantal andere productgroepen een merkenbeleid. Voor deze producten kan via een merk autorisatieformulier worden aangegeven dat het een geregistreerd merk betreft. Dit zijn bijvoorbeeld:
• Sieraden, juwelen en horloges.
• Een aantal producten in de categorie computer en elektronica.
• Speelgoed, zoals hoverboards.

Meer informatie over de verkoop van producten in deze categorieën en de kleding categorieën kun je ook vinden op de website van het Bol.com partnerplatform.

Gerelateerde blogs

CORONA® OF COVID-19®?

CORONA® OF COVID-19®?

Lees meer
Een sterk merk, wat is dat eigenlijk?

Een sterk merk, wat is dat eigenlijk?

Lees meer
Merkregistratie in the pocket? Denk aan de gebruiksplicht!

Merkregistratie in the pocket? Denk aan de gebruiksplicht!

Lees meer