Grote kans dat je het al eens langs hebt zien komen: Amazon brand registry. Onder deze noemer rolt Amazon, sinds de lancering in 2017, verschillende nieuwe functionaliteiten uit voor haar verkopers met als uitgangspunt: het aantal namaakproducten terugbrengen tot nul. Als je het ons vraagt een belangrijke ontwikkeling in webshop-land, die het belang van geregistreerde merken alleen maar onderstreept. We vertellen je meer over de aanpak van Amazon én leggen je uit wat je moet doen om Amazon verkoper te worden.

Steeds meer fake 

Als ’s werelds grootste online webshop kan Amazon er zeker over meepraten: het groeiende aanbod van namaakproducten vormt een steeds grotere bedreiging voor online ondernemers. ‘Hijackers’ bieden producten aan die sterk lijken op het origineel, onder hetzelfde EAN-nummer, voor een goedkopere prijs. Waardeloos voor de verkoopcijfers van de originele verkopers, maar óók voor hun reputatie, gezien de vaak slechte kwaliteit van de gekopieerde producten. Het is een probleem waar veel webshops opvallend genoeg slechts het minimale aan doen. 

Voortrekkersrol 

Met Brand Registry pakt Amazon nu de voortrekkersrol. Was het speuren naar copycats voorheen amper bij te houden en het bewijzen van kopieergedrag een hele ‘toer’, nu worden merkhouders – met verschillende intelligente tools – hier stukken beter in ondersteund. Namaak is gemakkelijker te bestrijden, wordt eerder gesignaleerd én kan razendsnel worden verwijderd: een speciaal team staat hiervoor 24/7 stand-by. Het wordt niet-geregistreerde merken zelfs steeds lastiger gemaakt nog te verkopen via de shop.

Sinds maart is Amazon ook live in Nederland en kunnen óók Nederlandse ondernemers profiteren van Amazon Brand Registry. Was het eerst niet mogelijk om met een Benelux-merkregistratie gebruik te maken van de Amazon-functionaliteiten, inmiddels geniet je met een Benelux-registratie meteen wereldwijde (!) bescherming (alleen binnen Amazon natuurlijk). De producten die je op Amazon aanbiedt, zijn dus óók in de USA beschermd.

Brand-building benefits

Maar er is meer: met Amazon Brand Registry kun je ook gebruik maken van verschillende marketingtools: ‘brand-building benefits’. Je krijgt bijvoorbeeld inzicht in het zoek- en koopgedrag van je doelgroep, kunt jezelf professioneler en aantrekkelijker presenteren en je producten extra onder de aandacht brengen via diverse adverteerders-mogelijkheden. 

Dat de aanpak van Amazon werkt, blijkt wel uit de cijfers: ingeschreven merken melden gemiddeld 99% minder vermoedelijke inbreuken dan vóór de lancering van Brand Registry. 

Jouw merk registreren op Amazon

Klanten geven ons regelmatig terug dat het niet altijd eenvoudig is om jezelf aan te melden als verkoper op Amazon. In dit blog leggen we je dit proces daarom stap-voor-stap uit. Kom je er toch niet helemaal uit? Geef ons gerust een seintje! Als jouw persoonlijke merkbewakers kunnen we deze registratie ook gewoon voor je uit handen nemen.

Gerelateerde blogs

Waarom moet ik mijn merk vastleggen? 1

Waarom moet ik mijn merk vastleggen?

Lees meer
CORONA® OF COVID-19®?

CORONA® OF COVID-19®?

Lees meer
Je merk registreren: voor welke regio kies je? 1

Je merk registreren, voor welke regio kies je?

Lees meer