Verschillende typen merken.

Belangrijk bij het aanvragen van een merk is dat het teken wordt aangevraagd zoals het wordt gebruikt. Wanneer een merk op meerdere manieren wordt gebruikt, bijvoorbeeld zowel de naam als het logo, dan is het voor het verkrijgen van de meest optimale bescherming van belang dat alle betreffende varianten als merk geregistreerd worden.

Woordmerk:

De meest sterke rechten op een naam (woordelementen) worden verkregen door middel van een woordmerk. Een naam dient wel voldoende onderscheidend te zijn om door de overheid als woordmerk geaccepteerd te kunnen worden.

Een woordmerk biedt bescherming in geval van eventuele conflicten, bijvoorbeeld in geval van ongewenst gebruik door derden van de naam op internet.

Een woordmerk heeft betrekking op een naam in standaardkarakters zonder de toevoeging van beeldelementen, hetgeen een voordeel is in het geval van toekomstige huisstijlwijzigingen.

Voorbeeld: 

QUOOKER   ZWANENBERG ADVIES   TRENDHOPPER   MAX VERSTAPPEN   LACOSTE

Woordbeeldmerk:

Een woordbeeldmerk is een combinatie van woordelementen en grafische elementen. Dit merk geeft in principe zowel rechten op de woordelementen als de grafische elementen, maar hoofdzakelijk op het merk als geheel.

In geval van wijzigingen van het logo zal (waarschijnlijk) een nieuwe merkaanvrage nodig zijn.


Voorbeeld:  

Logo Skidome
Logo Mourik
Logo Omoda
Logo Coca-Cola
Logo Lacoste


Beeldmerk:

Een beeldmerk is een merk dat enkel grafische elementen bevat zonder naam of tekst erin. Wanneer een dergelijk teken als merk wordt gebruikt, is het van belang dit als zodanig te deponeren.  


Voorbeeld:

Logo Max Verstappen
Logo Major League Baseball
Logo Profile Tyrecenter
Logo Audi
Logo Lacoste



Welk(e) type(n) merk(en) we adviseren om te deponeren hangt af van verschillende factoren, onder meer de onderzoeksresultaten en het (voorgenomen) gebruik in de markt.