Het zal je niet zijn ontgaan dat het corona-virus een grote impact heeft op de volksgezondheid. Het is dan ook niet vreemd dat het welbekende biermerk “Corona” het flink heeft te ontgelden nu dit merk ineens wordt geassocieerd met een dodelijk virus. AB InBev, de eigenaar van het merk Corona, meldt in 2020 al een omzetdaling van 285 miljoen dollar te hebben! 

Maar het merk Corona is niet het eerste merk dat lijdt onder een externe bedreiging zoals een dodelijk virus. Tot in de jaren 80 produceerde Ayds met succes eetlustremmende snoepjes. De verkoop van de snoepjes daalde echter met 50% toen de ziekte AIDS opkwam. 

De (positieve) zakelijke kant van een dodelijk virus

Toch kan een dodelijk virus voor ondernemers ook een (positieve) zakelijke kant hebben. Een blik in het internationale merkenregister leerde dat in 2020 al ongeveer 49 merkaanvragen met het element “CORONA” zijn gedaan en ongeveer 25 merkaanvragen met het element “COVID”. Hierbij kun je denken aan merkaanvragen als CORONA VIRUS, CORONA KILLER, I SURVIVED CORONA maar ook COVID-19, WE BEAT COVID en ga zo maar door. 

Het registeren van een dodelijk virus als merk

Maar mag dat zomaar? Een dodelijk virus registreren als merk? Neem nu bijvoorbeeld de merkaanvragen COVID-MASK en CORONA-MASK. Beide merkaanvragen zijn gedaan voor mondkapjes en ze zijn allebei voorlopig geweigerd. Een merkengemachtigde zal hier niet van schrikken. Het antwoord hierop is namelijk eenvoudig: de merken zijn simpelweg niet onderscheidend genoeg. “MASK” is beschrijvend voor mondkapje, terwijl “COVID” of “CORONA” beschrijft waar het mondkapje tegen dient. Het missen van onderscheidend vermogen is de meest voorkomende grond voor weigering. 

De Benelux merkaanvraag I WILL SURVIVE COVID-19 CRISIS voor grafische afbeeldingen en emblemen zou meer kans van slagen moeten hebben, zou je denken. Het merk is onderscheidend en niet beschrijvend. Toch blijkt uit nader onderzoek in het Benelux merkenregister dat dit nog niet zo voor de hand liggend is. De Benelux merkaanvraag COVID-19 SURVIVOR voor hoofddeksels en t-shirts werd namelijk voorlopig geweigerd. Waarom het merk werd geweigerd, maakt het merkenregister niet publiekelijk. 

Wellicht dat het merk is geweigerd omdat het aanstootgevend wordt geacht of in strijd is met de openbare orde en de goede zeden. Buitengewoon, aangezien in de Benelux vrijwel nooit merken op die grond worden geweigerd. Internationaal is dit erg cultureel bepaald. Dit verklaart ook waarom er op internationaal niveau veel meer merkaanvragen zijn gedaan met het element “CORONA” en met het element “COVID”.

Advies over het registreren van een merk

Kortom, het met succes registreren van een dodelijk virus als merk is nog niet zo makkelijk. Wil je meer info of heb je vragen over een dergelijke merkaanvraag? Neem dan contact op via 0765148403 of stuur een e-mail naar [email protected].

Lees onze aanvullende blog over merken in coronatijd.

Gerelateerde blogs

Deze veelgemaakte fout in de reclamewereld kun je makkelijk voorkomen 1

Deze veelgemaakte fout in de reclamewereld kun je makkelijk voorkomen

Lees meer
Merkregistratie in the pocket? Denk aan de gebruiksplicht!

Merkregistratie in the pocket? Denk aan de gebruiksplicht!

Lees meer
Copycats, wat doe je ertegen? (En ook: wat niet)

Copycats, wat doe je ertegen? (En ook: wat niet)

Lees meer