Maak hieronder de keus die voor jou van toepassing is om meer te lezen over Amazon Brand Registry.
-
Ik heb geen merk
Stel, je brengt een nieuw product op de markt en voor dit product heb je een originele naam bedacht: een echt merk. Je wilt dit merk natuurlijk beschermen, en hiermee voorkomen dat een concurrent met jouw succes en opgebouwde reputatie aan de haal gaat.
Het tijdig registreren van jouw merk is dan ook van groot belang. Wanneer jouw merk nog niet geregistreerd is, maakt een ‘copycat’ (juridisch gezien) het een stuk gemakkelijker om namaakproducten op de markt te brengen. Een geregistreerd merk bied je een stok achter deur, omdat dit jr het exclusieve recht geeft op het gebruik van het betreffende merk. Wanneer een merkhouder namaak constateert, kan hij deze partij dan ook sommeren de verkoop te staken en gestaakt te houden.
Gelukkig bieden grootmachten zoals Amazon tegenwoordig diverse instrumenten aan om namaak te bestrijden. Recent vernieuwde Amazon haar Amazon Brand Registry programma, in essentie een register waar onder voorwaarden geregistreerde merken in opgenomen kunnen worden. Eenmaal opgenomen in dit register wordt het merk officieel erkend door Amazon op haar platform en wordt het gemakkelijker om de verkoop van namaakproducten op dit platform tegen te gaan en copycats te verwijderen. Amazon biedt immers legitieme verkopers, waaronder merkhouders en licentiehouders, verschillende instrumenten om het aanbod en verkoop van namaakproducten door anderen te bestrijden. Zo heeft Amazon een zelf-lerend systeem waarbij de signalering van copycats een stuk wordt geautomatiseerd op basis van eerdere meldingen over (vermoedelijke) schendingen van intellectuele eigendomsrechten.
Jouw merk is van onschatbare waarde en het actief beschermen van een merk is bittere noodzaak. Jouw merk weerspiegelt de goodwill van jouw product en jouw bedrijf. Mocht je ook actief worden op Amazon, en een stok achter de deur wensen op dit platform ter bescherming van jouw merk, dan is het registeren van jouw merk in het register van Amazon sterk aan te bevelen.
Laat je adviseren door één van onze juristen over de mogelijkheden voor het aanvragen van een (woord)merk om zo jouw merk te beschermen én gebruik te kunnen maken van Amazon Brand Registry. Meer informatie kun je ook vinden op de Amazon Brand Registry van Amazon.
Lees ook onze andere blog: Amazon gaat de strijd aan met fake
-
Ik heb een merk
Het overweldigende (online) aanbod van namaakproducten vormt een steeds grotere bedreiging voor ondernemers. Het zelf monitoren van de markt is een onoverzichtelijke en vooral tijdrovende klus. Gelukkig bieden grootmachten zoals Amazon diverse instrumenten aan om namaak te bestrijden.
Amazon Brand Registry maakt het voor haar verkopers mét een geregistreerd merk mogelijk om ook als zodanig erkend te worden door Amazon. Vervolgens wordt het gemakkelijker om de verkoop van namaakproducten op dit platform tegen te gaan en ‘copycats’ hiervan te verwijderen. Amazon biedt legitieme verkopers, waaronder merkhouders en licentiehouders, verschillende instrumenten om het aanbod en de verkoop van namaakproducten door anderen te bestrijden. Zo heeft Amazon een zelf-lerend systeem waarbij de signalering van copycats deels wordt geautomatiseerd op basis van eerdere meldingen over (vermoedelijke) schendingen van intellectuele eigendomsrechten.
Dit systeem maakt het aldus mogelijk om te controleren welke producten onder jouw merk (kunnen) worden verkocht via Amazon. Overigens niet onbelangrijk voor jou als ondernemer: het aanmelden en gebruik van Amazon Brand Registry is gratis.
Amazon maakt het echter niet gemakkelijk om te worden toegelaten tot de Brand Registry. Strikte voorwaarden zorgen ervoor dat alleen bepaalde, reeds geregistreerde merken worden toegelaten. Merkaanvragen worden niet opgenomen in de database zolang deze nog niet zijn geregistreerd. Geregistreerde woordmerken, maar ook woordbeeldmerken (logo’s) komen in aanmerking voor acceptatie. Tot op heden worden enkel woord- en woordbeeld merken toegelaten die zijn geregistreerd in de Benelux, de Europese Unie, Australië, de Verenigde Staten, Canada, Mexico, Brazilië, India, Japan, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje of het Verenigd Koninkrijk.
Amazon gaf recent aan van plan te zijn haar Brand Registry programma steeds meer handen en voeten te geven en merkhouders daarmee een sterkere positie te geven in de strijd tegen het groeiende aanbod van namaakproducten.
Als jouw merkgemachtigde ondersteunen wij je natuurlijk graag bij het verder beschermen van jouw merk(producten).
Wens je deze aanmelding liever zelf te verrichten? Voor jouw gemak hebben wij hieronder een overzicht gemaakt van de te doorlopen stappen. Je kunt jouw woordmerk aanmelden bij Amazon via deze Link
Stappenplan:
Stap 1 : Heeft u nog geen account? Maak deze dan eerst aan. Als u ingelogd bent, kunt u verder naar de volgende stap.
Stap 2 : Klik op ‘Enroll a new brand’.
Stap 3 : Vul uw EUIPO registratienummer in.
Stap 4 ; Upload afbeeldingen van uw product, verpakking en uw logo.
Stap 5 : Vul eventueel de EAN of ISBN nummers in voor uw product.
Stap 6 : Geef aan in welke categorieën uw product thuis hoort.
Stap 7 : Als u uw producten online verkoopt, vult u hier het webadres in.
Stap 8 : Waar wordt uw product gemaakt en waar wordt het verkocht? Amazon biedt helaas niet de mogelijkheid om de gehele EU in één keer te selecteren. U dient dan ook alle lidstaten afzonderlijk te selecteren.
Stap 9 : Uw aanvraag is compleet!