• 07-04-2020
  • Nieuws
  • 3 minuten leestijd

“Lubach maakt gehakt van RUMAG” en “RUMAG onder vuur na Zondag met Lubach” waren enkele krantenkoppen die voorbij kwamen de afgelopen week. In de aflevering van Zondag met Lubach van vorig weekend hekelde Arjen Lubach de werkwijze van RUMAG en beschuldigde haar er onder andere van dat het “jatten” van quotes hun business model is. 

Het is zeker niet de eerste keer dat RUMAG onder vuur wordt genomen in verband met het “jatten” van teksten. Er bestaat zelf een twitteraccount genaamd RU.MAG.NIET.STELEN

“Grijs gebied”

RUMAG-oprichter Thijs van der Heide is echter van mening dat korte teksten, die niet uniek genoeg zijn, niet onder het auteursrecht vallen. Zo is hij van mening dat hij de tekst van Martien Meiland “het is half 12, wij gaan wijnen, wijnen, wijnen”, welke tekst is geregistreerd als merk in het Benelux merkenregister, niet mag gebruiken. “Wijnen, wijnen, wijnen” als los element zou dan weer wel mogen volgens Van der Heide. Of dit dus onder het auteursrecht valt, valt over te twisten. De tekst is in ieder geval wel geregistreerd als merk en het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP) zegt hier in een statement het volgende over:

“Dit is als woordmerk voor onder meer kleding, wijn en reclame vastgelegd bij BOIP. RUMAG gebruikt daarom naar eigen zeggen slechts een deel van dit citaat: Wijnen. Wijnen. Wijnen. Als hierdoor verwarringsgevaar ontstaat bij het publiek, is er sprake van inbreuk. Het is in zijn algemeenheid dus niet zo dat er alleen maar sprake kan zijn van merkinbreuk bij gebruik van een identiek merkteken. Ook als je in de handel voor dezelfde of soortgelijke producten een deel van een merk gebruikt, kan er sprake zijn van inbreuk.”

Volgens Van der Heide denk je bij de tekst “wijnen, wijnen, wijnen” direct aan Martien Meiland. Gelet op de statement van het BOIP is er dus wel degelijk sprake van inbreuk als RUMAG kleding verkoopt met deze tekst erop. Van der Heide heeft het naar eigen zeggen over een “grijs gebied”. 

De tekst “Joe Joe” van Bram Krikke

De advocaat van Bram Krikke vindt dit gebied niet zo grijs als Van der Heide stelt dat het is. RUMAG verkoopt namelijk óók producten met de tekst “Joe Joe” van Bram Krikke, welke tekst óók is geregistreerd als merk bij het Benelux merkenregister. De advocaat van Krikke heeft RUMAG gesommeerd te stoppen met de verkoop van de producten met de tekst “Joe Joe”. RUMAG heeft de producten direct van haar website gehaald en de opbrengst gedoneerd aan het Rode Kruis. 

RUMAG stopt met verkoop producten

Ondertussen is RUMAG ook gestopt met de verkoop van de kleding met daarop de quotes van Martien Meiland. Dit geldt ook voor de kleding met de tekst “ik geloof in jou en mij”, de tekst van het nummer dat Chantal Janzen coverde. Hallmark heeft aangekondigd de kaartcollectie van RUMAG offline te halen omdat zij eerst wil bezien of de teksten al dan niet origineel zijn. Bij Hallmark staat creativiteit en originaliteit hoog in het vaandel en wil voorkomen dat RUMAG afbreuk brengt of doet aan het merk “Hallmark”

Naar aanleiding van alle ophef over de inbreuk op merkrechten heeft Van der Heide zijn functie als CEO van RUMAG neergelegd. De nieuwe CEO gaat er naar eigen zeggen alles aan doen om in de toekomst dergelijke inbreuken te voorkomen. 

Rode Kruis

Arjen Lubach heeft ondertussen al € 250.000,- opgehaald voor het Rode Kruis met de verkoop van zijn t-shirts met de tekst “ik geloof in jou en mij”.

Meer weten? 

Neem dan contact op via info@merkecht.nl of via 076 514 84 03.