“Een definitie van merkwaarde is de som van hoeveel de mensen extra willen betalen, of hoe vaak ze kiezen op basis van verwachtingen, ervaringen, verhalen over en/of relaties met één merk ten opzicht van het alternatief.”
De waarde van een merk ontstaat doordat men weet wat men kan verwachten als men jouw product of dienst koopt. Dat verwachtingspatroon heb je kunnen bereiken door te investeren in bijvoorbeeld reclame, garantie, consistentie en/of relaties. Als die investeringen serieuze bedragen beginnen te worden, wordt het tijd om je te verzekeren dat die investeringen alleen ten gunste van jou zijn en niet voor je concurrent(en). Zonder registratie heb je geen merkrechten. Daarnaast loop je geen risico meer dat iemand je ooit komt vertellen dat je zijn naam gebruikt en geen risico dat je niet kunt optreden tegen "copy-cats" en meelifters.
Daarnaast kun je met een merk goodwill opbouwen. Dit maakt je merk bij een eventuele verkoop daarvan ook meer waard, omdat mensen het merk kennen en associëren met een goede onderneming. Mocht je in de toekomst je merk willen verkopen, dan geeft een officiële merkregistratie niet alleen meer waarde, maar maakt het ook mogelijk om dit apart van de onderneming te verkopen.