Een nieuw jaar is begonnen! Meestal gaat de start van een nieuw jaar gepaard met goede voornemens. Je houden aan deze 5 tips (of: goede merk voornemens) is de moeite waard, het kan je namelijk veel kopzorgen besparen.

1. Een goede omschrijving van producten en diensten indienen

Je vraagt een merk altijd voor bepaalde producten en/of diensten aan, waarvoor je het merk gaat gebruiken. Deze omschrijving van producten/diensten is erg belangrijk, het bepaalt namelijk de beschermingsomvang van je merk. Het is dus zaak om aandacht te besteden aan een correcte beschrijving van je activiteiten, of beter nog: dit over te laten aan een professional.  

2. Nadenken over de producten en diensten waarvoor je het merk gaat gebruiken

Een merk wordt dus altijd aangevraagd voor bepaalde activiteiten (producten/diensten). Na het indienen van het merk kun je echter geen producten en diensten meer toevoegen. Daarom doe je er goed aan van te voren na te denken wat je plannen en ambities zijn, ook voor de nabije toekomst. Lees ook onze blog: Merkregistratie in the pocket? Denk aan de gebruiksplicht!, waar we je vertellen over de zogenaamde gebruiksplicht.

3. Een sterk merk kiezen

Natuurlijk wil je een zo sterk mogelijk merk kiezen. Maar wist jij dat wat marketingtechnisch een sterk merk is, niet perse ook juridisch een sterk merk is? Juridisch gezien mag een merk bijvoorbeeld niet beschrijvend zijn. Het mag dus niet direct de activiteiten beschrijven  waarvoor het wordt aangevraagd (of kenmerken van die activiteiten). Terwijl een marketingtechnisch sterk merk dat juist wel vaak doet. 

Vraag je een beschrijvend merk aan, dan is de kans groot dat de officiële merkeninstantie het zal weigeren en je bent dan jouw aanvraagkosten kwijt. Het is dus van belang hiermee rekening te houden. In onze blog een juridisch sterke merknaam bedenken – zo doe je dat geven we je meer tips over hoe je een sterke merknaam bedenkt. 

4. Van tevoren je merk laten onderzoeken

Als je zonder voorafgaand onderzoek je merk aanvraagt, dan kan dat voor veel problemen zorgen. Je weet immers dan niet of jouw merk voldoet aan de wettelijke regels voor merken maar je weet ook niet of het al door iemand anders als merk is aangevraagd voor dezelfde of gelijkende producten of diensten. Als jouw merk niet voldoet aan de wettelijke regels kan het worden geweigerd door de officiële merkeninstantie. En als iemand anders eerder al een identiek of overeenstemmend merk had aangevraagd voor dezelfde activiteiten of voor activiteiten die erop lijken, kun je in een conflict terechtkomen met die derde die eerder was. Kortom: bespaar jezelf dit gedoe en laat je merk van te voren goed onderzoeken door een professional. Op  Lees hier meer over onze website vertellen we je graag meer over de verschillende types onderzoeken die wij aanbieden.  

5. Je merk laten bewaken

Na het goed doorlopen van het registratieproces wordt een merk geregistreerd. Maar wist je dat de officiële merkeninstantie niet verantwoordelijk is voor het tegenhouden van nieuwe merkaanvragen die mogelijk inbreuk maken op eerdere merken? Het is aan de merkhouder zelf om potentieel inbreukmakende nieuwe merkaanvragen te signaleren en eventueel daartegen op te treden. Daarom is het van belang om je merk te laten bewaken zodat je van nieuwe potentieel inbreukmakende merkaanvragen op de hoogte kunt worden gehouden. Lees hier meer over merkbewaking.

Vergeet niet onze handige gids “In 7 stappen naar een beschermd merk” te lezen, hier vind je veel tips over het aanvragen van een merk. 

Vragen?

Heb je vragen naar aanleiding van de hierboven genoemde goede voornemens? Neem gerust contact met ons op via 076 514 84 03 of [email protected] en maak een geheel vrijblijvende afspraak met één van onze adviseurs

Gerelateerde blogs

Waarom je bij het checken van je merknaam nooit op een ‘rondje Google’ mag vertrouwen

Waarom je bij het checken van je merknaam nooit op een ‘rondje Google’ mag vertrouwen

Lees meer
Weet jij wat jouw merkwaarde is?

Weet jij wat jouw merk waard is?

Lees meer
Je werkterrein uitbreiden? Vergeet je merkbescherming niet!

Je werkterrein uitbreiden? Vergeet je merkbescherming niet!

Lees meer