• 09-10-2020
  • Nieuws
  • 2 minuten leestijd

Inmiddels weten we allemaal dat een merk staat of valt door onderscheidend te zijn. Maar zó bekend zijn, dat de kans op verwarring met andere merken heel klein wordt? Het overkwam de Argentijnse voetballer Lionel Messi met zijn merkaanvraag MESSI.

Messi vs Massi 

Lionel Messi vroeg in augustus 2011 het merk MESSI aan voor onder andere kleding en schoenen. Een Spaanse merkhouder was hier echter niet over te spreken aangezien hij oudere merkrechten heeft met het merk MASSI voor onder andere kleding en schoenen. Hij stelde in 2011 oppositie in omdat hij van mening was dat er een groot verwarringsgevaar ontstond op de markt. 

Jarenlange juridische strijd

De Europese overheidsinstantie (EUIPO) stond aan de kant van de Spaanse merkhouder en wilde het merk MESSI niet inschrijven in het merkenregister. Het EUIPO was van mening dat MESSI en MASSI betekenisloze woorden zijn die zowel visueel als auditief erg veel op elkaar lijken. Daarnaast zou Messi enkel bekend zijn onder een beperkt publiek: de voetbalfans. 

Tegen deze beslissing stelde Messi beroep in bij het Gerecht van de Europese Unie. Het Gerecht van de Europese Unie stond wél aan de kant van Messi en vernietigde de uitspraak van het EUIPO. Messi was immers in 2011 al zo bekend dat hij zelfs beroemdheid zou genieten onder de niet-voetbalfans. Ze waren het echter wel eens met de visuele en auditieve gelijkenissen tussen de merken. 

De Spaanse merkhouder liet het hier niet bij zitten en stapte naar het Hof van Justitie van de Europese Unie. Het Hof van Justitie vond dat het Gerecht terecht geoordeeld heeft dat de bekendheid van Messi een relevante factor was om een verschil vast te stellen tussen de merken MESSI en MASSI.

Met het oordeel van Europese Hof van Justitie komt een eind aan een jarenlange juridische strijd. Tegen de uitspraak van het Hof van Justitite is namelijk geen beroep meer mogelijk.

Gevolgen van de uitspraak

Met de uitspraak van het Hof van Justitie kunnen in de toekomst veel beroemdheden hun voordeel doen. Ben jij voornemens beroemd te worden (dit kan immers binnen no time gebeuren via social media!) of ben je al beroemd en wil je graag je merken optimaal beschermen? Merk-Echt is je graag van dienst! Het is toch fijn als jouw merk op de juist wijze is geregistreerd. 

Je kan ons bereiken via [email protected] of 076 514 84 03. 

Gerelateerde blogs

Gerecht EU heeft gesproken; Lego-steentjes zijn wel beschermd 1

Gerecht EU heeft gesproken; Lego-steentjes zijn wel beschermd

Lees meer
Copycats te lang vrij spel op Bol.com 1

Copycats te lang vrij spel op Bol.com

Lees meer
Grolsch en Lidl laten na jaren procederen Kornuit VS Kordaat conflict voor wat het is

Grolsch en Lidl laten na jaren procederen Kornuit VS Kordaat conflict voor wat het is

Lees meer